Gå til innhold

Israel eller Palestina?


  

221 stemmer

  1. 1. Israel Eller Palestina

    • Israel
      119
    • Palestina
      102


Anbefalte innlegg

Det er islam som er skyene på himmelen, slik nazismen var på 30-tallet. Israel har min ubegrensede støtte til å tilintetgjøre de som måtte angripe Israel. En verden uten Israel er en verden jeg ikke vil leve i, for det vil innebære at landeplagen islam har gjort oss alle til slaver.

Denne må du gjerne utdype.

Du høres ut som en religiøs tullebukk som mener at om vi kvitter oss med kristendommen i Norge, så vil Islam automatisk ta over...

 

Btw... Skyene på himmelen vil garantert mange ta som et godt tegn. Med skyene kommer ofte regnet.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1.000.000 Palestinere drevet på flukt fra sitt land.

De dro for det meste av egen fri vilje heller enn å kjempe mot de invadernende araberlandene.

 

Den kjøper jeg ikke.

Høres veldig fristende ut å dra fra alt de har for å leve i flyktningleirer.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du rett i, men de ble altså drevet/forlot landet sitt pga den arabiske invasjonen og de sitter nå i flyktningeleirer i de samme landene, de som flyktet inn i Israel er ikke i leire, men er blitt borgere. Hvorfor snakker ingen om det landet araberne lovet bort da de angrep Israel? Det er jo faktisk grunnet løftet om at de som forlot landet skulle få alt som var igjen etter at jødene var utslettet at de nå sitter i leire rundt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det (prøver på en forenkling):

Det hele startet med:
England seirer over det Osmanske riket.
Etter ønske/krav fra Jødene så gir England (og FN) deler av riket (Palestina) til Jødene.
Jødenes eneste kilde til deres krav er bibelen.

Jeg spør:

Er ikke dette bare et religiøst motivert statskupp* ledet av jødene?

Hvorfor skal jødene (som fleste kom fra vesten) ha dette landet over de som bodde der før dem (~8% jøder, par % kristne og en majoritet med muslimer)?

*landskupp eller hva enn dere vil kalle det.

Er det bare jeg som synest dette hørest høl i huet ut?

Er det rart de er forbanna der nede? De blir først okkupert av en totalt ulik nasjon, så blir landet deres gitt bort til noen av deres venner. Pga hva? Noen skrifter i deres "liksom hellig" bok som er skrevet av dem selv?

 

Hva om Tyskerne ga bort deler av Norge til en eller annen minoritet som hadde et liksom-gyldig papir som sa de var lovet landet.
/
Hva om Tyskerne ga bort deler av Norge til samene, så strømmet de til fra alle kanter av verden og vi ikke-samer endte opp med å bli minoriteten.

Hadde vi godtatt dette?

Lenke til kommentar

 

1.000.000 Palestinere drevet på flukt fra sitt land.

De dro for det meste av egen fri vilje heller enn å kjempe mot de invadernende araberlandene.

detter er i denne runden en for meg helt ny historieomskrivelse som selv ikke de som opprettet staten Israel prøvde seg på.

 

det er som å si at jødene egentlig ville forlate hjemmene sine og forlate eiendelene sine til fordel for å frivilig å flytte til og bo i leire i polen og tyskland.

 

vanligvis ikke en type historiebeskrivelse man har mye respekt for

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

Israel:
Origins of the Name "Palestine" Pre-State Israel: Table of Contents | Origins of the Palestinians | Jewish Claim to Israel

print.gif

 

Though the definite origins of the word "Palestine" have been debated for years and are still not known for sure, the name is believed to be derived from the Egyptian and Hebrew word peleshet. Roughly translated to mean "rolling" or "migratory," the term was used to describe the inhabitants of the land to the northeast of Egypt - the Philistines.

The Philistines were an Aegean people - more closely related to the Greeks and with no connection ethnically, linguisticly or historically with Arabia - who conquered in the 12th Century BCE the Mediterranean coastal plain that is now Israel and Gaza.

A derivitave of the name "Palestine" first appears in Greek literature in the 5th Century BCE when the historian Herodotus called the area "Palaistinē" (Greek - Παλαιστίνη). In the 2nd century CE, the Romans crushed the revolt of Shimon Bar Kokhba (132 CE), during which Jerusalem and Judea were regained and the area of Judea was renamed Palaestina in an attempt to minimize Jewish identification with the land of Israel.

Under the Ottoman Empire (1517-1917), the term Palestine was used as a general term to describe the land south of Syria; it was not an official designation. In fact, many Ottomans and Arabs who lived in Palestine during this time period referred to the area as "Souther Syria" and not as "Palestine."

After World War I, the name "Palestine" was applied to the territory that was placed under British Mandate; this area included not only present-day Israel but also present-day Jordan.

Leading up to Israel's independence in 1948, it was common for the international press to label Jews, not Arabs, living in the mandate as Palestinians. It was not until years after Israeli independence that the Arabs living in the West Bank and Gaza Strip were called Palestinians. In fact, Arabs cannot even correctly pronounce the word Palestine in their native tongue, referring to area rather as“Filastin.”

The word Palestine or Filastin does not appear in the Koran. The term peleshet appears in the Jewish Tanakh no fewer than 250 times.

Sources:The Histories of Herodotus, Online Judaic Studies (David Jacobson), Palestine Facts, Wikipedia.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

det bodd en mill mennesker som rømte på veldig kort tid. hva landet het, hvem som styrte det eller om de var "palestinere" eller "arabere" har lite å si i forhold til dagens konflikt.

 

det er ikke helt ubetydelig at de mistet alle eiendommer, eiendeler og borgerrettigheter.

 

til forskjell fra disse dagers bortforklarere, er dette at de vant/tok landet fra araberne en åpen del av israels historie. slik som irguns/haganah's/sterngjengens terroraksjoner mot arabere og de engelske myndighetene var det i forkant av den ensidige erklæringen av staten (på tvers av forutsetningene for FN sin delingsplan) i 1948.

 

med dette mener jeg ikke at israel ikke har rett til å eksistere. men at reform-historikerne bare gjør ting vondt-værre ved å underslå palestinernes historie.

 

og sammenhengen mellom tap av land, eiendeler og rettigheter og opprettelsen av PLO så sent som i 1964 og Hamas på 80-tallet.

 

Og det er viktig å ikke underslå hvordan behandlingen av Palestinerne gir næring til andre ekstremistgrupper som ISIL (selvsagt har ikke vestens handlinger i Irak, Afghanistan og til dels Libya hjulpet mye på skepsisen til vesten heller)

 

og denne skepsisen kommer fra eefaringer om å bli drept og hundset med i hopetall. ikke islam.

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

En god dokumentar som viser hva som var før Judea ble erstattet med navnet "Palestina":

 

 

det bodd en mill mennesker som rømte på veldig kort tid.

De rømte fordi de fikk varsel fra deres allierte naboland at hele området skulle renskes for jøder, og at de ble lovet å få landet og eiendommene når de kom tilbake. Det gikk ikke, fordi israelerne klarte å forsvare seg selv på en elegant måte. Så nå sitter palestinerne der med skjegget i postkassa.

 

hva landet het, hvem som styrte det eller om de var "palestinere" eller "arabere" har lite å si i forhold til dagens konflikt.

 

det er ikke helt ubetydelig at de mistet alle eiendommer, eiendeler og borgerrettigheter.

 

til forskjell fra disse dagers bortforklarere, er dette at de vant/tok landet fra araberne en åpen del av israels historie. slik som irguns/haganah's/sterngjengens terroraksjoner mot arabere og de engelske myndighetene var det i forkant av den ensidige erklæringen av staten (på tvers av forutsetningene for FN sin delingsplan) i 1948.

 

med dette mener jeg ikke at israel ikke har rett til å eksistere. men at reform-historikerne bare gjør ting vondt-værre ved å underslå palestinernes historie.

 

og sammenhengen mellom tap av land, eiendeler og rettigheter og opprettelsen av PLO så sent som i 1964 og Hamas på 80-tallet.

 

Og det er viktig å ikke underslå hvordan behandlingen av Palestinerne gir næring til andre ekstremistgrupper som ISIL (selvsagt har ikke vestens handlinger i Irak, Afghanistan og til dels Libya hjulpet mye på skepsisen til vesten heller)

 

og denne skepsisen kommer fra eefaringer om å bli drept og hundset med i hopetall. ikke islam.

Palestina har ikke eksistert lenge. Først var det Judea (Jødenes land) og så ble det et engelsk mandatområde, og så fikk stedet navnet Palestina. Palestina var aldri heller noen stat, og da kan man jo ikke si at noen har okkupert heller. De har mer eller mindre tatt tilbake det området som tidligere var deres, altså judea. Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

d var et enormt historisk hopp du gjorde der.

 

og du har til gode å se at jeg noengang har sagt at "det fantes et land som het palestina". skjønner ikke hvorfor du argumenterer mot noe jeg aldri har sagt. fortsatt.

 

det er så en skjønner sinnet til palestinerne med slik argumentasjon...

 

goddagmann

økseskaft

Endret av gunleik groven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

d var et enormt historisk hopp du gjorde der.

 

og du har til gode å se at jeg noengang har sagt at "det fantes et land som het palestina". skjønner ikke hvorfor du argumenterer mot noe jeg aldri har sagt. fortsatt.

Bare legger merke til at historien du snakker om begynner veldig seint. Av meget god grunn også. Jeg føler det er relevant å ta med tidlig historie, og få et helhetlig overblikk. Jeg syntes det er interessant med opprettelsen av navnet palestina, og mandatområdet osv. Søker mer historisk kontekst. Hvis dette var Judea og jødenes land, så må jo det bety at de har blitt drevet ut av landet in the first place, og byttet ut med muslimske arabere som man nå velger å kalle palestinere. Men dette passer jo ikke inn i den pro-palestinske propagandaen, så da må man jo begynne der palestina ble opprettet, og late som om Israel okkuperer det som tidligere var palestina osv. Ellers passer det jo ikke.

 

Her står det jo også noe:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bar_Kokhba-opprøret

 

Sitat: "Hadrian stengte deretter jødene ute fra Jerusalem. Han omdøpte også Israel etter jødenes motstandere, filistrene, slik at det ble hetende Filistina, nå Palestina."

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

I Norge har vi jo Finnskogen - er Finnskogen okkupert av finner? Er Finnskogen en harmonisk flyktningeleir for etterkommere av finske flyktninger? Hvorfor kan ikke palestinere klare seg like bra i Egypt og Libanon, som finnene gjør på Finnskogen?

 

Det beste hadde vært at all religion ble utryddet. Det nest beste hadde vært at verden ble delt inn i ulike områder for ulike religioner - at det absolutt ingen steder var mer enn én religion.

 

Men, man kan jo lure på hvordan Midt-Østen hadde sett ut, om all verdens jøder istedenfor hadde samlet seg i Den jødiske autonome oblast. Stalin opprettet det for at russiske jøder skulle få sitt eget "Israel" inne i Russland.. Navnet er bevart, men jødene har nok stort sett flyttet til USA eller Israel.

 

Dette skiltet står utenfor hovedstaden Birobidzhan.

 

City_sign_birobijan_russia.jpg?uselang=r

Lenke til kommentar

 

 

1.000.000 Palestinere drevet på flukt fra sitt land.

De dro for det meste av egen fri vilje heller enn å kjempe mot de invadernende araberlandene.

detter er i denne runden en for meg helt ny historieomskrivelse som selv ikke de som opprettet staten Israel prøvde seg på.

 

det er som å si at jødene egentlig ville forlate hjemmene sine og forlate eiendelene sine til fordel for å frivilig å flytte til og bo i leire i polen og tyskland.

 

vanligvis ikke en type historiebeskrivelse man har mye respekt for

 

 

At alle stakk av den grunnen er åpenbart ikke riktig, men samtidig er det klart at det var en blanding av arabere som forlot områdene på oppfordring av nabolandene, som flyktet på grunn av araberlandenes angrep og som ble fordrevet eller jaget bort av jødene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

det bodd en mill mennesker som rømte på veldig kort tid.

De rømte fordi de fikk varsel fra deres allierte naboland at hele området skulle renskes for jøder, og at de ble lovet å få landet og eiendommene når de kom tilbake. Det gikk ikke, fordi israelerne klarte å forsvare seg selv på en elegant måte. Så nå sitter palestinerne der med skjegget i postkassa.

Ikke lett for fattige land å vinne mot Israels vestlige innbyggere og middler.

 

 

 

The Jewish people base their claim to the land of Israel on at least four premises: 1) God promised the land to the patriarch Abraham; 2) the Jewish people settled and developed the land; 3) the international community granted political sovereignty in Palestine to the Jewish people and 4) the territory was captured in defensive wars.

#1 "God promised the land". = Kan ikke mer enn å le av denne.

#2 "the Jewish people settled and developed the land". = De var uansett en minoritet (i hundrevis om ikke tusen år) frem til 1948. Frem til 1918 var de på det meste, knappe 8% jøder i regionen, og da var alt emigrasjonen pågått noen år!

#3 "the international community granted political sovereignty in Palestine to the Jewish people" = Tar verdens religiøse tullinger (kristne?) #1 som god fisk så svelger de sikkert denne rått!

#4 "the territory was captured in defensive wars" = Javel? Men det var ikke slik det hele startet, så denne blir 100% bs!

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
At alle stakk av den grunnen er åpenbart ikke riktig, men samtidig er det klart at det var en blanding av arabere som forlot områdene på oppfordring av nabolandene, som flyktet på grunn av araberlandenes angrep og som ble fordrevet eller jaget bort av jødene.

 

Å bli værende i en kommende krigssone fristet sikkert ikke mange.

Lenke til kommentar

 

 

det bodd en mill mennesker som rømte på veldig kort tid.

De rømte fordi de fikk varsel fra deres allierte naboland at hele området skulle renskes for jøder, og at de ble lovet å få landet og eiendommene når de kom tilbake. Det gikk ikke, fordi israelerne klarte å forsvare seg selv på en elegant måte. Så nå sitter palestinerne der med skjegget i postkassa.

 

Ikke lett for fattige land å vinne mot Israels vestlige innbyggere og middler.

 

Nei, og den situasjonen de har satt seg i, har de bare seg selv å takke for.
Lenke til kommentar

Du er fullstendig uærlig. Du siterte meg på en paragraf og stilte meg et spørsmål om hva jeg ønsket meg når: Jeg gav deg svaret i siste setning. SOM DU KLIPPET BORT! Gidder ikke å legge trid ned i å debattere med deg når du jukser.

 

 

 

"Jeg har uttalt at jeg helst hadde sett hele Israel oppløst. Det er kun fra min personlige synsvinkel, og jeg innser det er urealistisk. Jeg syns ikke tjuver bør tilkjennes noe om de blir tatt. Men om det blir en løsning blir det helt sikkert et kompromiss, går ikke an å kaste ut så mange "squattere" som det til slutt har blitt der.Jeg syns Johan Galtung har mye fornuftig å si om dette."

 

Du siterte men kuttet vekk den siste setningen i blått og spurte:

Hadde du også helst sett Jordan oppløst og hele det gamle mandatområdet Palestina gjort om til en enkelt stat? Eller hva er det du egentig ser for deg?

 

Så jeg har altså svart: Det går ikke an å kaste ut de som har kommet dit allerede, og Galtungs modell er den jeg ser på som den beste. DET er det jeg ser for meg, og DET var det jeg sa. Når du driver å klipper slik i det jeg har sagt kan det være det samme. Jeg gidder ikke å rygge slik i debatten fordi du jukser når du siterer meg.

 

Jeg kan ikke se at du skrev noe, og derfor spurte jeg. Jeg her ikke interessert i å se gjennom nesten en time med video for å kanskje skjønne hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misconception number one:

 

At historien om Israel startet rett etter andre verdenskrig. Zionistene var så godt som ikke representer i området før 1800-tallet. Agressiv innfytting, med unnskyldning om at dette landet var gitt dem av "Gud". Måten jødene har slaktet seg inn i regionen avspeiler på alle vis det slakteriet man ser i Det Gamle Testamentet. YHWHs terrorister og mordere.

 

Historien starter selvsagt ikke etter andre verdenskrig, men det er heller ikke relevant. Det var ledig land, og det var like greit at jødene slo seg ned der som at andre gjorde det. Palestina var tross alt ingen stat (og hadde aldri vært det). Jeg har vanskelig for å skjønne at araberne skulle bestemme over et enormt landområde når de ikke engang bodde i hele området selv.

 

Forøvrig var zionismen en sekulær bevegelse og bestod i stor grad av sosialister (altså ateister og/eller anti-teister).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...