Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har ikke svartmalt israel. og kan ikke se at jeg har sagt de er djevelen.

men jeg har sagt at man må finne andre løsninger enn massedrap på palestina og prøvd å forklare hvorfor palestinerne ikke er 100% lykkelige. i all hovedsak med israelske kilder...

om jeg kommer ned som dokumentarist, blir jo greia å formidle det jeg ser. ikke det jeg ikke ser.

og om sannheten er freds-spredende israellere og suicidale palestinere, så lover jeg å formidle det!

Endret av gunleik groven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik du diskuterer?

Neste blir vel at du kaller alle som ikke er "pro israel" for nazister.

Hvis du tenker det skjønte du åpenbart ikke hva jeg mente med den første posten.. Hva jødene er har lite med deres urørlige status etter WWII.

Det at USA har sagt at noen av de israelske bombingene av skoler er uholdbart er ganske utrolig. Er jo nesten så du kjenner skjelvingen i buksene til kongressen helt herfra.

(og ja, kongressen har bukse)

Lenke til kommentar

Alle som holder med Palestina. Jævla antisemitter.

Og så får Israel fortsette som de vil.

Jødene er en religiøs gruppe, ikke en rase.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig, hva skal du egentlig fram til med dette innlegget?

Egentlig ikke så mye. Jødene blir ofte fremstilt som en spesiell gruppe som på en eller annen skrudd måte skal ha sitt eget land.

At det står i bibelen at jødene er guds utvalgte folk og har krav på dette landet burde ikke et eneste oppegående menneske bry seg med. Det er jødene som har skrevet bibelen (gt) og de har selvfølgelig skrevet det ene og andre positive om seg selv.

Kunne egentlig ikke gitt mer faen i både jødene og muslimene (+ kristne og alle andre tulleklubber) men jeg forstår godt at de i midtøsten er forbanna over situasjonen. De har blitt tråkket på og kuet av vesten de siste århundrene.

Hvor kommer majoriteten av disse jødene som bor i Israel? Jo de kommer fra Europa.

Så en kan si at det er det jødene og vesten selv som er ansvarlig for denne konflikten.

Det at landene rundt Israel taper mot dem i krig er forståelig når du ser hvor mye støtte de har fra land i vesten.

Jeg ser ikke noe løsning på konflikten. Så lenge jødene okkuperer dette landet vil det trolig være konflikt i lang lang tid.

Lenke til kommentar

jeg har ikke svartmalt israel. og kan ikke se at jeg har sagt de er djevelen.

Når jeg leser det du skriver om Israel, så får jeg den følelsen av at du har et dypt og inderlig hat, så stort at det overdøver alt annet som måtte komme.

men jeg har sagt at man må finne andre løsninger enn massedrap på palestina og prøvd å forklare hvorfor palestinerne ikke er 100% lykkelige. i all hovedsak med israelske kilder...

Det forstår jo alle, at de ikke er 100% lykkelige.

Det er krig. Man har en klar "bad guy" og det er Hamas. Ingen, heller ikke Israelere og pro-israelere ønsker noen sivile palestinere døde...

om jeg kommer ned som dokumentarist, blir jo greia å formidle det jeg ser. ikke det jeg ikke ser.

Man ser med forståelsen. Så er det sånn at man ofte ser bort i fra ting også.

Altså man ignorerer det som ikke måtte passe inn med virkelighetsforståelsen.

For eksempel Gasas tårer på NRK, er sånn: Den renvasker Hamas totalt, og gir Israel og jødene skylda for alt det onde som måtte skje.

og om sannheten er freds-spredende israellere og suicidale palestinere, så lover jeg å formidle det!

Når du er i Gasa, så vil du selvsagt bare se det fra palestinernes perspektiv. Du vil ikke se de terroristene som blir sendt til Israel osv. Hvis det står noen oppå et tak å skyter rakketter mot Israel, vil du da ta med det i journalistikken? Vil du vise styggedommen som Hamas driver med? Eller vil du gjøre som i denne debatten, at du hopper bukk over Hamas og deres synder, for å peke på Israel?

(Du må unnskylde meg for å være alt for direkte. Jeg har ikke noe som helst i mot deg. Men jeg har hele tiden lurt på agendaen til de de som stadig går til angrep på Israel, og som ignorerer Hamas i hvert eneste innlegg.... Alle er jo på de siviles side... Alle vil ha fred.

Alle som holder med Palestina. Jævla antisemitter.

Og så får Israel fortsette som de vil.

Jødene er en religiøs gruppe, ikke en rase.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig, hva skal du egentlig fram til med dette innlegget?

Egentlig ikke så mye. Jødene blir ofte fremstilt som en spesiell gruppe som på en eller annen skrudd måte skal ha sitt eget land.

At det står i bibelen at jødene er guds utvalgte folk og har krav på dette landet burde ikke et eneste oppegående menneske bry seg med. Det er jødene som har skrevet bibelen (gt) og de har selvfølgelig skrevet det ene og andre positive om seg selv.

Kunne egentlig ikke gitt mer faen i både jødene og muslimene (+ kristne og alle andre tulleklubber) men jeg forstår godt at de i midtøsten er forbanna over situasjonen. De har blitt tråkket på og kuet av vesten de siste århundrene.

Hvor kommer majoriteten av disse jødene som bor i Israel? Jo de kommer fra Europa.

Så en kan si at det er det jødene og vesten selv som er ansvarlig for denne konflikten.

Det at landene rundt Israel taper mot dem i krig er forståelig når du ser hvor mye støtte de har fra land i vesten.

Jeg ser ikke noe løsning på konflikten. Så lenge jødene okkuperer dette landet vil det trolig være konflikt i lang lang tid.

Ja, for det er så jævlig mye bedre at islamistene okkuperer landet der. Oh give me a break! Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Som Vegard Martinsen har påpekt:

Fred i området blir det når den arabiske siden i ord og handling, ikke bare i ord, godtar Israels rett til å eksistere."

Ok, la oss si det.

Så hva med de grunnleggende palestinske kravene? Bl.a. retur av over en million fordrevne palestinere (i dag flyktninger) som etter internasjonal lov har rett til å vende tilbake der de bodde før de ble fordrevet, dvs. i Israel pre-1967 genser) Godtar Israel det punktet?

Og er Israel villig til å gi fra seg okkupert mark som Golanhøyden og Vestbanken der de henter 60% av ferskvannet fra?

Mr.M: de fleste dro av egen fri vilje.

For noe forbasket tøv.

750 000 palestinerne ble fordrevet, det er det sanne begrepet om den hendelsen.

For å få et visst bilde av hvordan de ulike gruppene demografisk var representert i området, kan jeg f.eks. referere ordrett til Gyldendals Leksikon 1938, Bind 10, side 54:

Palessti' na (til hebr. pelæ' sjæt, stat og eng. mandatområde i Forasia mellom Middelhavet i v., Egypt i s.v., Trans-Jordania i ø., Syria i n.ø. og n. 25 900 km².

1 035 154 innb., derav 759 952 muhammedanere, 175 006 jøder, 90 607 kristne og 9 589 andre.

Årsaken til at sionistene gjennomførte denne etniske rensningen på palestinere, var altså at jødene utgjorde et demografisk mindretall og de fryktet dermed å få flertall palestinere boende innenfor sine grenser, i det ny-proklamerte Israel.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-11104284

Israel har aldri villet ta ansvar for dette overgrepet, selv om historien og årsakene er velkjente.

Hvordan kan man forlange eller forvente at palestinerne skal anerkjenne staten Israel, all den tid Israel benekter historien og nekter de fordrevne noen som helst rettigheter?

Når skal Israel være villig til å gå i reelle fredsforhandlinger om de tunge spørsmålene?

Endret av Mr.M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du tenker det skjønte du åpenbart ikke hva jeg mente med den første posten.. Hva jødene er har lite med deres urørlige status etter WWII.

Det at USA har sagt at noen av de israelske bombingene av skoler er uholdbart er ganske utrolig. Er jo nesten så du kjenner skjelvingen i buksene til kongressen helt herfra.

(og ja, kongressen har bukse)

Må si at jeg egentlig ikke skjønte hva du mente med førsteposten.

Mye sympati fra vesten etter WWII, det er sikkert. Trolig det som førte til at Britene og FN (garantert noen jøder bak også) gjorde århundrets teiteste valg, opprettelsen av Israel.

Lenke til kommentar

forøvrig symptomatisk på konflikten at jeg velger å bruke bibi, fn, sionistiske, amerikanske og engelske kilder i et forsøk på å ballansere medietrykket. At de palestinske kildene (som jo også finnes) ikke en gang får "være med" ettersom de opplagt (liksom i motsetning til IDF) er "partsinnlegg".

Alt er partsinnlegg...

men det er viktig å ballansere fortellingen, ellers virker konflikten bare dum og uforståelig, og det kan være vanskelig å se konsekvensen for midtøsten forøvrig.

om jeg er tilhenger av mudlimsk kultur?

jeg er tillhenger av all kultur som utvikler seg i fred. muslimsk og vestlig. men jeg tror ikke demokrati kommer uten fred og handel og noen av de liberalistiske ideene @turbo ellers forfekter.

islam spenner fra sufi til isis.

det favner vidt.

men jeg antar at du misforsto med vilje, turbo...

det jeg mente var at den delen av vestlig sivilisasjon irak og afghanistan har blitt presentert for de siste 20+ årene, er den du finner i den gale enden av et bombemål.

om du ikke forsto det, mente jeg at det å bli skutt og bombet i filler i noen 100.000 kanskje ikke er den beste måten å bli introdusert til vestens fortreffelighet.

digger ghandi!

mr ghandi, what do you think

of western civilisation?

ghandi: i think that would be a splendid idea!

:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår tankegangen din, og er helt enig med deg. Jeg visste bare ikke helt hvordan jeg skulle tolke det forrige innlegget ditt. :) Apropos så tror jeg Kakeshoma var ironisk og altså på din side ;) .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så bør alle islamske mennesker i midtøsten avvikles slik at vi får slutt på dette tullet en gang for alle.

Du må ta ugresset med roten eller så kommer det tilbake.

Islam er som brunsnigler i våre hager. De må uttryddes, og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke hjelper Israel med enda mer ressurser, forsterkninger og soldater slik at jobben blir gjort en gang for alle.

Tror det er på tide å starte en innsamlingsaksjon for Israel. De trenger all den hjelpen de kan få i disse vanskelige tider.

Lenke til kommentar

Som sagt så bør alle islamske mennesker i midtøsten avvikles slik at vi får slutt på dette tullet en gang for alle.

Islam er som brunsnigler i våre hager. De må uttryddes, og jeg forstår ikke hvorfor vi ikke hjelper Israel med enda mer ressurser, forsterkninger og soldater slik at jobben blir gjort en gang for alle.

Tror det er på tide å starte en innsamlingsaksjon for Israel. De trenger all den hjelpen de kan få i disse vanskelige tider.

Jeg synes det er merkelig at du klarer å være så skråsikker dersom du har lest litt i denne tråden. Spesielt debatten mellom Turbonello og Gunleik Groven viser begge sider på en effektiv måte. Anbefaler deg å ta en titt dersom du ikke har gjort dette allerede.

Lenke til kommentar

og slik går nu dagan for fred og forsoning...

Lenke til kommentar

Det vil aldri bli fred. Uansett, så vil det alltid finnes en krig i verden. Liten eller stor.

Det vil alltid være konflikter i verden.

Å skape fred er bare nok en overfladisk byrekratipost som utenriksministere tidsfordriver.

Selv håper jeg på 3 verdenskrig. Det har vært en stund siden sist.

Dere prater om fred, jeg prater om at all krig skal eskalere kraftig og underholde oss fra vår humanitære stormakt norge.

Lenke til kommentar

Jeg melder meg ut av debatten, så dere kan male fanden på veggen i fred.

Før du forlater oss kan du kanskje svare på hvorfor jødene myrdet Lord Moyne og Folke Bernadotte?

Nei. Jeg er utslitt. Jeg orker ikke mer.

Så jeg får bare gi deg det svaret du vil ha:

Image13.jpg

Ellers takk, men du (Israel) kan nok ikke unnslippe svare på ubehagelige spørsmål i all evighet ved å spille anti-semittisme offerrolle

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg melder meg ut av debatten, så dere kan male fanden på veggen i fred.

Før du forlater oss kan du kanskje svare på hvorfor jødene myrdet Lord Moyne og Folke Bernadotte?

Nei. Jeg er utslitt. Jeg orker ikke mer.

Så jeg får bare gi deg det svaret du vil ha:

Image13.jpg

Ellers takk, men du (Israel) kan nok ikke unnslippe svare på ubehagelige spørsmål i all evighet ved å spille anti-semittisme offerrolle

Vel, jeg rekner med at du allerede har konvertert til Islam, grodd skjegg og skiftet navn til etter eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...