Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Vi bør sende forsterkninger og forsyninger til Israel slik at krigen kjapt vil være over.

Jeg tenker at Kongsberg gruppen burde sponse Israel i denne konflikten.

Jeg bryr meg ikke om sivile tap fordi det er uunngåelig i en krig.

Israel bør utvide invasjonen sin og ikke bare angripe fra lufte, men rykke inn med topptrente bakkesoldater som har erfaring med å slåss fra gatehjørne til gatehjørne.

Det viktigste her i denne konflikten er at Israel ikke taper noen ting som helst, men heller klarer å erobre nytt land, som de så fortjener etter å ha vandret på denne jorden i 3000 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nammo og kongsberg forsyner allerede israel
gjennom sine amerikanske fabrikker....

i 2008 var det i stor grad nammo-utviklet fosfor ammunisjon som ble benyttet. vet ikke sammensetningen i de fly/rakettbårne bombene nå, men m-72 er i alle fall i bruk. det er å anta at nammo utviklet sporings-ammo, panaertrengende og "normal" ammo dr i bruk, basert på IDF kjøp de siste årene... dette er info tilgjengelig gjennom normale søketjenester, forresten.

forøvrig et litt interessant syn (det å itslette palestinerne), om man er redd for utviklingen av radikalt islam, muslimske flyktninger i vesten og terrortrusler mot norge

Endret av gunleik groven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det stadig mer isolerte Hamas valgte rakettkrig og ofring av egen befolkning i sitt forsøk på å gjenvinne sin fordums makt.

Hamas fikk 56% av stemmene ved valget 26 januar 2006 og dannet samlingsregjering med Fatah. Året etter gikk Hamas til regelrett krig mot Fatah, og i praksis fordrev de fra Gazastripen. Bl.a Røde kors var klar på at det under den ukelange konflikten som kostet nærmere 300 palestinske liv ble begått regelrette krigsforbrytelser, som for eksempel henrettelser ved å kaste folk ut fra taket på høye bygninger.

Jeg aner ikke for hvor lang periode valget fra 2006 er gyldig eller hvilket resultat et eventuelt valg i dag ville gitt. Men Hamas er Gazastripens lovlig valgte myndighet inntil videre. En myndighet som er nådeløs med sine egne innbyggere.

Det er kjent at befolkningen brukes som levende skjold og at våpen, raketter og utstyr lagres slik at den sivile skaden blir maksimal dersom Israel lokaliserer og ødelegger det som da defineres som et militært mål.

De bildene vi ser, og de tapstallene vi får fra Gaza er hjerteskjærende, tragiske og grusomme. Men jeg undres på om ikke tragedien forlenges ved at Hamas samtidig med rakettkrigen driver propagandakrig. Når (for Norges del) reportere som Sidsel Wold og Odd Karsten Tveit står der med palestinaskjerfene sine og rapporterer ensidig og nærmest partisk må vel det føles som en seier som igjen bidrar til å forlenge konflikten?

Hamas er isolert, forhatt av "alle". Egypt vil ikke ha noe med bevegelsen å gjøre, ei heller Den Arabiske Liga. Hamas har sanksjoner rettet mot seg fra både USA og EU osv osv. De inngår og bryter avtaler som det passer dem, og har ingen respekt for egen befolknings liv og velferd.

Allikevel scorer Hamas store poeng i de rapportene vi fores med, spesielt fra NrK. Så propaganda er viktig. Er kanskje reportere som Sidsel Wold og Odd Karsten Tveit nyttige idioter? Eller vet de til og med bedre?

Lenke til kommentar

@Uderzo.

That's fine...

Det det ikke sier noe om er demografi.

DET gjør denne Israelske statistikken...

10534291_10152565893020126_1273521555_n.

Selv om det flyttet inn 173.700 jøder i perioden 46 - 48 (som i følge @Turbo betyr at de rømte fra arabiske land. Det finnes litt annen dokumentasjon på hvor de kom fra), så innebærer den også at det flyttet ut:
1.111.037 ikke-jøder i samme periode (noe som i følge @turbo var frivillig og med full kunnskap om at de mistet eiendommer og tilhørlighet for alltid og derfor gladlig valgte å flytte inn i flyktningeleire.

Og som i følge den kjente araber-elskeren og anti-sionisten David Ben Gurion (som noen av en eller annen grunn valgte til Israels første statsminister) forklares på denne måten:

10585220_10152565903470126_628551225_n.j

Det er selvsagt totalt irrelevant at man byttet ut ett folk uten tilhørlighet med et annet, for situasjonen i midtøsten nå.

Eller?

• Liker 3
Lenke til kommentar

De får bare fortsette å drepe hverandre.. Når Israel går så hard til verks er det rart de ikke bare okkuperer hele dritten mens de er i gang. Er jo ingen som bryr seg.

De okkuperer allerede "hele dritten" i følge bl.a. FN.

Om de hadde annektert det, hadde måttet akseptere innbyggerene som Israelske statsborgere. Det er tenkelig at Israel ikke er spess hypp på akkurat det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Uderzo.

That's fine...

Det det ikke sier noe om er demografi.

Nei, men det sier noe om historien, hvorfor det er blitt som det er blitt. Og den viser at palestinerne ikke har vært interessert i fred, uansett hva Israel har gjort og det eneste de aksepterer er oppløsningen av staten Israel. Og med slikt utgangpunkt så er det ikke fred et alternativ. Palestinerne fortsetter å sende raketter mot Israel fra boligområder, skoler og sykehus, samt selvmordbombere. Noe de vil fortsette med til de oppnår det de(Hamas) vil, utslettelse av Israel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

det spørs litt hvor i historien du begynner. Etter -67, har det vært Israel som har avvist fredsforslag. Både fra lokale palestinere, FN, Norge og den arabiske liga.

Jeg kan ikke verifisere wikileaks dokumentene, men de har jo vært en god kilde tidligere. Snowden slipper vist også noen israel dokumenter i disse dager. Alle passer godt med før-israelsk og post-israelsk politikk.

bedre enn demografiske omskrivelser i det minste...

Det som er funny er at på dette forumet har jeg møtt de eneste jeg har truffet som bestrider hvordan Israel ble opprettet. Og jeg har hengt med en del ganske... hvordan skal man si det... kjente, kanske sionister.
Kjent også for sine aksjoner.

Det er ganske funny.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/verden/israelsk-soldat-drept-i-kamp-1.11861147

Kanskje det er bedre enn å ende opp som gissel. Jeg synes likevel distinksjonen mellom sivile og militære eller kvinner/barn og menn er svært kunstig, da dette ikke er begynnelsen på 1900-tallet. Enten de har uniform eller er menn er de mennesker, og ethvert tap av liv er tragisk. Det er ikke bedre at militære dør enn sivile - det er etter min mening like ille. At drap legitimeres med å vri og vende på ord, sier vel ganske mye om begge sider i denne konflikten.

Lenke til kommentar

Staten Israel ble opprettet av FN i 1946. Personlig tviler jeg på om FN ville gjordt det samme i dag, men det er ikke relevant. Den diffuse arabiske folkegruppen som i dagligtale benevnes som palestinere har sloss mot "alle" i hundre år, heller enn å sloss for seg selv.

Innenfor denne hundreårsrammen har palestinerne i tur og orden sloss mot osmanerne, britene og siden 1947; jødene.

Det finnes desverre ikke fnugg av tegn til at denne folkegruppen kan regjere seg selv. Det er igrunnen rart idet utdanningsnivået blandt palestinerne angivelig skal være høyere enn blandt arabere flest.

Lenke til kommentar

Det finnes desverre ikke fnugg av tegn til at denne folkegruppen kan regjere seg selv.

Hmm, du mener vel at det ikke finnes tegn på at de vil la seg regjere av andre.

Ikke akkurat det samme som du gir uttrykk for. ;)

Haha :)

Men tviler på at de er ancap også, da de velger Hamas som sine overordnede. Altså en autoritær gruppe som vil innføre sharia-lover i hele området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...