Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Du ber oss, som driver en fruktbar diskusjon, holde kjeft. Vel, kanskje du kan la være å skrive noe hvis du ikke har noe fornuftig å komme med

Uansett hvor uenig jeg og turbonello er, klarer vi i det minste å holde diskusjonen på et saklig og fint nivå. Det gjelder de fleste andre her og, noe som er kjempebra.

Du derimot kiross, sprer kun dritt og faenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke pent å be andre om å holde kjeft. : -)

Man får gjøre sitt beste å komme med så gode argumenter man kan, og angripe argument eller påstand i stedet for person. Er uansett det som fungerer best om man ønsker sympati for sine meninger, eller ønsker at flere skal støtte oppom dem. : -)

----

En ny rap som jeg syntes var kul:-)

Og jeg som ikke egentlig har hatt noe som helst forhold til rap før, hehe.

Jeg er vel mer trance og dance, og en del pop og rock. Kanskje fordi jeg ikke oppfatter denne rap som rap som oppfordrer til kriminalitet, narkotika og liknende fjas...

http://youtu.be/__-WD09sZN0

http://hereisisrael.com/video/

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Du ber oss, som driver en fruktbar diskusjon, holde kjeft. Vel, kanskje du kan la være å skrive noe hvis du ikke har noe fornuftig å komme med

Uansett hvor uenig jeg og turbonello er, klarer vi i det minste å holde diskusjonen på et saklig og fint nivå. Det gjelder de fleste andre her og, noe som er kjempebra.

Du derimot kiross, sprer kun dritt og faenskap.

Ja, det stemmer at jeg ber folk holde kjeft.

På samme måte som jeg ser at folk ønsker at den fruktbare konflikten mellom Gaza og Israel skal holde fred.

Nei, klarer dere å holde kjeft. Nei!

Klarer de å få fred mellom Gaza og Israel? Nei!

Så på samme måte som dere ikke klarer å holde kjeft så kommer det heller ikke til å bli fred her i verden.

Så her har jeg nettopp understreket et svært saklig poeng viktig poeng. Nemlig at mennesker eller samfunn eller debattanter som dere gjør ikke som de får beskjed om. Dere vil ikke høre på noen andre enn dere selv. Dere klarer ikke å ta imot ordre, hverken det handler om å skape fred eller om å holde kjeft.

Lenke til kommentar

På nyhetene i dag sa sjefen i Israel dei vil fortsette å bombe så lenge der er tuneller fra Palestina og inn i Irak.

Det er vel ikke den best taktiske måten å ta ut tuneller på? Høres mer ut som en unnskylding for å fortsette å bombe. Hadde det ikke vært bedre å sende inn team i tunellene med litt krutt og futte av? Da er man jo sikker på at tunellene blir ødelagde.

Lenke til kommentar

65205_10151527234480155_929167535_n.jpg?

The Richard Dawkins Foundation for Reason and Science (Official)

Sam Harris shares his views on Israel: "The question I’ve now received in many forms goes something like this: Why is it that you never criticize Israel? Why is it that you never criticize Judaism? Why is it that you always take the side of the Israelis over that of the Palestinians?"

Read more and listen to the Podcast here: http://ow.ly/zGgtN

10535619_10152529233070155_3587992778271

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På nyhetene i dag sa sjefen i Israel dei vil fortsette å bombe så lenge der er tuneller fra Palestina og inn i Irak.

Det er vel ikke den best taktiske måten å ta ut tuneller på? Høres mer ut som en unnskylding for å fortsette å bombe. Hadde det ikke vært bedre å sende inn team i tunellene med litt krutt og futte av? Da er man jo sikker på at tunellene blir ødelagde.

Litt av poenget går jeg utifra er at det er nettopp det å sende inn folk på bakken de gjør. Disse trenger ildstøtte for å fungere effektivt.

Det er her litt av problemet ligger. Tidligere tok noen her til orde for at Israel skulle sende inn folk på bakken for å ta Hamas, helle enn å ta Hamas med artilleri mm. Når disse nå fikk viljen sin ser vi at det ikke er særlig mye mer skånsomt det heller.

Denne typen strid er nødvendigvis grusom og går ut over sivile all den tid man velger å opperere fra områder med tett bebyggelse, og det er antagelig ingen andre land som ville klare å gjennomføre disse operasjonene mer skånsomt enn Israel. Alternativet for Israel er å trappe ned og akseptere økt ildvolum mot egne sivile. Jeg kan forstå at det ikke er aktuelt for en styrke som har som viktigste hensikt å forsvare israelere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@turbo

du ser ut til å se helt vekk fra selv israelske kilder på at mange mistet eiendommer/eiendeler/livsgrunnlag og tilhørlighet da israel ble opprettet, og at gaza/vestbredden har status som okkupert i alle internasjonale sammenhenger.

om ikke du er for å utrydde palestinerne, må man finne en løsning der også de får et levelig alternativ.

men...

• Liker 1
Lenke til kommentar

@turbo

du ser ut til å se helt vekk fra selv israelske kilder på at mange mistet eiendommer/eiendeler/livsgrunnlag og tilhørlighet da israel ble opprettet,

Nei. Det er du som ser vekk fra at jødene mistet eiendommer/eiendeler/livsgrunnlag når de måtte flykte fra de arabiske landene. Du fokuserer ensidig på palestinerne, mens jeg forsøker å se en helhet. Du gir biter av sannheten, jeg forsøker å se hele sannheten.

og at gaza/vestbredden har status som okkupert i alle internasjonale sammenhenger.

Jeg vet at Hamas og at sosialister og sosialdemokrater flest snakker om at Gasa er okkupert osv. Jeg har slått meg helt til ro med det i alle fall.

Som Vegard Martinsen har påpekt:

"Vi må huske på at alle landområder på jorden er omstridt, og at det ikke nytter å komme med historieboken i hånd og kreve tilbake noe som ble tatt fra den gruppen man tilhøre for to (eller ti) generasjoner siden. Problemet nå er at den arabiske siden ikke vil godta Israels rett til å eksistere. Fred i området blir det når den arabiske siden i ord og handling, ikke bare i ord, godtar Israels rett til å eksistere."

om ikke du er for å utrydde palestinerne, må man finne en løsning der også de får et levelig alternativ.

men...

Eneste løsningen på problemet er at Hamas, altså myndighetene til palestinerene (altså de du støtter) gir faen i å sende raketter mot Israel, eller sende terrorister med bomber mot dem. Kutter ut tunnellene, og heller bygger hus og infrastruktur av det materalet som Israel sender til sivilbefolkningen, og så videre. Kun når Hamas overgir seg, kan det bli fred. Man forhandler heller ikke med terrorister. Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FN kritiserer Israel/USA for ikke også å beskytte Gazas befolkning med Iron Dome :-)

sånn folkerettslig så er det egentlig forståelig, siden Israel som okkupant har ansvar for sivilbefolkningens sikkerhet på Gaza.

men det blir nok møtt med en øredøvende taushet :-)

Å beskytte Gaza med denne typen tiltak innebærer en fullstendig bakkeinvasjon med påfølgende okkupasjon for å få etablert disse. Jeg har vont for å tro at det er noe du egentlig ønsker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som Vegard Martinsen har påpekt:

Fred i området blir det når den arabiske siden i ord og handling, ikke bare i ord, godtar Israels rett til å eksistere."

Ok, la oss si det.

Så hva med de grunnleggende palestinske kravene? Bl.a. retur av over en million fordrevne palestinere (i dag flyktninger) som etter internasjonal lov har rett til å vende tilbake der de bodde før de ble fordrevet, dvs. i Israel pre-1967 genser) Godtar Israel det punktet?

Og er Israel villig til å gi fra seg okkupert mark som Golanhøyden og Vestbanken der de henter 60% av ferskvannet fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...