Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@turbo

det er fullt ut mulig å være pro israel OG palestina...

Ja, det har jeg jo sagt før. Hvis du er pro-israel, så er du også på palestinernes side, men ikke hamas. :)

Jaja... hva skal man si..

At dette ikke er verdens enkleste tema?

Ikke verdens enkleste konflikt? :)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@turbo

jeg har ikke problemer med at du er for israel.

helt fint.

"Ja, det har jeg jo sagt før. Hvis du er pro-israel, så er du også på palestinernes side, men ikke hamas. :)"

blir litt satt ut av formuleringer som den over. veldig vanskelig å se noen logikk i den i sammenheng med de andre synspunktene og argumentene du har kommet med.

det er 3 tenkelige "endelige" scenarioer for palestina, slik jeg ser det. de er enkle, så de trenger ikke lange kommentarer

1. israel tar over hele landområdet og enten asimilerer, jager ut elller på annen måte desimerer den palestinske befolkningen til den er av akseptabelt omfang.

2. en reell tostatløsning, med alt det vil bety av fn styrker, reell uavhengig statsdannelse, fungerende grenser og rettigheter etc.

3. fortsatt status quo (dvs sirkler av raketter/bomber og stadig nye bosetninger på vestbredden. vil på sikt ende i #1, men uten at det er uttalt)

4. en arabisk backlash som setter israel som stat under reelt press.

ser du noe alternativ jeg ikke ser her?

• Liker 3
Lenke til kommentar

B'Tselem: 10 Human Rights Organizations in an Urgent Letter to Attorney General: Concerns Regarding Serious Violations of International Humanitarian Law in the IDF's Operations in Gaza

Ten human rights organizations urgently contacted Attorney General Yehuda Weinstein today following the release of reports on the nature of attacks within the Gaza Strip and the high rate of civilian casualties. This information raises concerns about grave violations of international humanitarian law.

http://www.btselem.org/press_release/20140721_joint_statement_on_gaza

• Liker 1
Lenke til kommentar

@turbo

jeg har ikke problemer med at du er for israel.

helt fint.

"Ja, det har jeg jo sagt før. Hvis du er pro-israel, så er du også på palestinernes side, men ikke hamas. :)"

blir litt satt ut av formuleringer som den over. veldig vanskelig å se noen logikk i den i sammenheng med de andre synspunktene og argumentene du har kommet med.

det er 3 tenkelige "endelige" scenarioer for palestina, slik jeg ser det. de er enkle, så de trenger ikke lange kommentarer

1. israel tar over hele landområdet og enten asimilerer, jager ut elller på annen måte desimerer den palestinske befolkningen til den er av akseptabelt omfang.

2. en reell tostatløsning, med alt det vil bety av fn styrker, reell uavhengig statsdannelse, fungerende grenser og rettigheter etc.

3. fortsatt status quo (dvs sirkler av raketter/bomber og stadig nye bosetninger på vestbredden. vil på sikt ende i #1, men uten at det er uttalt)

4. en arabisk backlash som setter israel som stat under reelt press.

ser du noe alternativ jeg ikke ser her?

Ja. Alternativ 5: Palestinerne tar over hele området og innfører sharia-diktatur for alle. :)

Forøvrig er ikke dette noe enkelt tema overhodet.

Jeg ønsker egentlig bare fred og alt godt for begge parter jeg.

Det finnes et alternativ 6 også. At hele landet blir kalt Israstina, på den måten fjerner man gudenavnet El som da er jødenes Gud, og gjenstår med de hedenske gudene Isis og Ra, og avslutter med det nordiske navnet stina. :p

innfør en konstitusjonell republikk i stedet for demokrati der, slik at samfunnet styres av loven istedet for av flertallet.

Det er en god løsning, som vil være rettferdig for begge parter. =)

Hehe, dette innebærer at både palestinere og israelitter lever i samme landet, og at man har en sterk myndighet som slår ned på alle former for terrorisme både fra den ene og den andre siden.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DENNE MÅ DERE SE!!!!

http://www.tv2.no/v/809501/

Må man ha abonnement? Ingen reaksjon på linken.

Nei. Må ikke ha abonnement. Det kommer reklame først, btw.

Her er en link som linker til det samme, bare annen url:

http://www.tv2.no/play/nyheter/disse-styrer-fns-menneskerettighetsraad-809501.html?wf=playertest

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel bomber sykehus og hva faen det skal være: http://www.dagbladet.no/2014/07/28/nyheter/gaza/utenriks/34536334/

Turbo: Den virket ikke den heller fordi om jeg satte AdBlock på pause. Får ta den senere.

Til alle som har fått nok av Israels krigsforbrytelser og drap av sivile og barn, signer denne on-line kampanjen:

"PLEASE ALL SIGN ASAP! AVAAZ only sent to the Irish, so let's surprise them and Kenny too!

Expel the Israeli Ambassador to Ireland
With "Operation Protective Edge" having killed more than 250 innocent Gazan's and injured more that 2000 in the past 10 days, there is an overwhelming response of empathy and support from the Irish people towards the Palestinian populations of both Gaza and the West Bank against the (ongoing) criminality of the State of Israel and it's campaign of Collective Punishment of the Palestinian population, not to mention their decades long occupation of the West Bank and their illegal siege of Gaza.
We call on An Taoiseach Enda Kenny to act now in a way that sends a clear Diplomatic message to the State of Israel that these actions are not acceptable under International Law, and that the Irish State will not tolerate them.
We call on you to expel the Israeli Ambassador to Ireland and to recall our own Ambassador to Israel, effective immediately.
SIGN HERE and SHARE!!!"

https://secure.avaaz.org/en/eirepalestine/?bIoMkcb&v=43083

Endret av malmanomar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

turbo

jeg begynte å se den.

men selv om fyren sier "slik er det" er det allerede etter 30 sekunder en del ganske sprø påstander og premisser der.

1. FN vedtaket.

det forursatte at BEGGE parter var enige.

at israel godtok det, gir det ikke legitimitet uten at også befolkningen bodde der var enige.

premisset holder ikke (så langt jeg kan se har du ikke benektet at den arabiske befolkningen ikke støttet vedtaket)

og da er det i grunnen heller ikke et gyldig argument at israel sa "ja"

fn vedtaket forutsatte også at alle som bodde der skulle beholde eiendoms- og statsborger rett

som du har nevnt, ville ikke det gott den staten vi ser i dag.

israel har heller aldri respektert en tostat løsning.

når, evt?

et tesonnement forutsetter at premissene i alle fall er sannsynlige...

• Liker 4
Lenke til kommentar

det er litt funny at mange som

er så villige til

å skseptere andres død, blir så opprørte over at andre ikke ønsker dem

vrl.

for moro skyld slo jeg opp hvor mange iran som

stat drepte i gjor. etter retterganger jeg ikke er villig til å akseptere.

665 av 75.000.000

israel har de siste 3 ukene drept 1.000 av 1,800.000

jeg er redd jeg heller ikke aksepterer det.

begge bruker sine demokratier og stabilitet som

argument. bare en av dem gjennomfører en slags rettssaker. og dessverre er det ikke israael.

om dumener at en

israeler er mer verd enn en

palestiner, kan jeg forstå det du sier, selv om jeg er ienig.

jeg tror alle mennesker reagerer ganske lilt på å få

ungene sine drept.....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Denne gir deg stor innsikt:

http://youtu.be/8EDW88CBo-8

En sak har alltid to sider. Her er andre siden, i et nøtteskall.

https://www.youtube.com/watch?v=uZdFmFHiXL4

Den tegnefilmen likte jeg. Enkelt forklart. På lik linje som den i Bowling for Columbine,om Amerkas historie.

Vet ikke helt hva jeg skal si om den andre. Er kanskje litt redd for å bli kallt jødehater... men det er vel ikke fordi Israelerene er jøder, men okkupanter, at Hamas futter av noen hjemmelagede raketter som ikke har gjort pålangtnær så store skader og påført så store tap som det Israelske bombardemanget og rakettangrep har gjort. Og hvor er det de gutta kjøper kruttet sitt??

• Liker 3
Lenke til kommentar

Yaron Brook forklarer hvorfor Israel bør gjøre alt som er nødvendig for å eliminere Hamas, og hvorfor det er umoralsk av Israel å risikere egne soldaters liv for å unngå å drepe sivile i Gaza.

http://www.peikoff.com/2014/07/28/to-yb-what-should-israel-do-about-the-militant-group-hamas/

-------------------

Palestinas myndigheter støtter opp om nazismen

http://youtu.be/7Gzyeo1Z1I4

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...