Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

Hvor kommer jødehat inn i bildet? Tror ikke jeg har nevnt jøder med et eneste ord. Er dette første skanse? Kall meningsmotstanderne dine antisemitter? Har ingenting med det å gjøre. Jeg er forbannet på atferden til israelerne og gir en lang faen i deres religion. Skjerp deg!

Jeg satte noen forutsetninger for det. Du burde se det jeg skriver i sin kontekst.

"Du burde virkelig fordømme Norges krigshandlinger også, om du fordømmer Israel for om du ikke gjør det, men fordømmer Israel, da kan jo ikke dette ha noen annen grunn enn jødehat."

Jeg ser jeg burde ha satt et ? bak.

Jeg sa også følgende: "Jeg tror ikke at du hater jøder"

Forøvrig legge til at Norge har begått mye større brudd på krigens lover, enn Israel, om man regner i antall døde sivile i Norske angrep, og mener at Israel har forbrutt seg på dem.. Det beskrives i videoen ovenfor med statistiker, og forklaringer på hvordan Norge gikk frem, osv. :)

Se forøvrig innlegg #542

Jeg var i mot norsk innblanding i Afghanistan. Hvorfor tar du opp dette? Har heller ikke noe med saken å gjøre.

Du har jo missforstått meg. Jeg la som sagt noen forutsetninger.

Dersom du f.eks. syntes det Norge gjorde var greit, men fordømmer Israel som da driver en forsvarskrig, i motsetning til det Norge har holdt på med, vel, da er det vanskelig å se for seg at det ligger noe annet bak enn jødehat.

Hamas følger ingen lover og regler. De er en terrororganisasjon. Man forventer dermed ikke mer av dem. Israel er derimot et demokrati som man kan forvente at følger lover og regler.

Det er jeg enig i. Men samtidig har jeg spurt om hva som er alternativet deres.

Jeg mener de ikke kan "forsvare" seg på måten de gjør nå. De slakter sivile og jevner hele nabolag med jorden. Og hva kommer det til å utrette?

Ja. Jeg er enig. Men jeg spør igjen, og nå prøver jeg å spørre på en annen måte:

Se for deg dette scenarioet: Du er blitt utpekt til Statsminister i Israel, hva ville du gjort. Hvordan hadde du villet forsvare Israel?

Palestinsk ungdom kommer til å radikaliseres på grunn av angrepene og vi vil få en ny runde med samme dritten om noen år.

Slik israelerne fører krig mot en sivilbefolkning nå løser ingen ting.

Nei, jeg ser den. Og jødehatet (jeg sier ikke at du hater jøder, ikke missforstå!!!) begynner å få et visst rotfeste i europa. (Se filmen jeg viste frem som viser sosialister som da skriker: "Vi vil ha Adolf Hitler tilbake" osv. Svært skremmende.

Og jeg har deltatt og sett på en del diskusjoner rundt om kring, bl.a. på facebook, og der også er det en del sånne utsagn som går på jødene spesielt, selv om ikke alle jøder er sionister engang. Derfor er det viktig egentlig, å prøve å nyansere saken litt, slik at folk bedre kan se situasjonen i fra begge sider. Ikke slik media holder på i dag.

PS: Det er israelere, ikke israelitter.

Hehe. :)

Hvorfor kan man ikke kalle dem Israelitter? Jeg er usikker her. =)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kommer jødehat inn i bildet? Tror ikke jeg har nevnt jøder med et eneste ord. Er dette første skanse? Kall meningsmotstanderne dine antisemitter? Har ingenting med det å gjøre. Jeg er forbannet på atferden til israelerne og gir en lang faen i deres religion. Skjerp deg!

Jeg satte noen forutsetninger for det. Du burde se det jeg skriver i sin kontekst.

"Du burde virkelig fordømme Norges krigshandlinger også, om du fordømmer Israel for om du ikke gjør det, men fordømmer Israel, da kan jo ikke dette ha noen annen grunn enn jødehat."

Jeg ser jeg burde ha satt et ? bak.

Jeg sa også følgende: "Jeg tror ikke at du hater jøder"

Forøvrig legge til at Norge har begått mye større brudd på krigens lover, enn Israel, om man regner i antall døde sivile i Norske angrep, og mener at Israel har forbrutt seg på dem.. Det beskrives i videoen ovenfor med statistiker, og forklaringer på hvordan Norge gikk frem, osv. :)

Se forøvrig innlegg #542

Jeg var i mot norsk innblanding i Afghanistan. Hvorfor tar du opp dette? Har heller ikke noe med saken å gjøre.

Du har jo missforstått meg. Jeg la som sagt noen forutsetninger.

Dersom du f.eks. syntes det Norge gjorde var greit, men fordømmer Israel som da driver en forsvarskrig, i motsetning til det Norge har holdt på med, vel, da er det vanskelig å se for seg at det ligger noe annet bak enn jødehat.

Hamas følger ingen lover og regler. De er en terrororganisasjon. Man forventer dermed ikke mer av dem. Israel er derimot et demokrati som man kan forvente at følger lover og regler.

Det er jeg enig i. Men samtidig har jeg spurt om hva som er alternativet deres.

Jeg mener de ikke kan "forsvare" seg på måten de gjør nå. De slakter sivile og jevner hele nabolag med jorden. Og hva kommer det til å utrette?

Ja. Jeg er enig. Men jeg spør igjen, og nå prøver jeg å spørre på en annen måte:

Se for deg dette scenarioet: Du er blitt utpekt til Statsminister i Israel, hva ville du gjort. Hvordan hadde du villet forsvare Israel?

Palestinsk ungdom kommer til å radikaliseres på grunn av angrepene og vi vil få en ny runde med samme dritten om noen år.

Slik israelerne fører krig mot en sivilbefolkning nå løser ingen ting.

Nei, jeg ser den. Og jødehatet (jeg sier ikke at du hater jøder, ikke missforstå!!!) begynner å få et visst rotfeste i europa. (Se filmen jeg viste frem som viser sosialister som da skriker: "Vi vil ha Adolf Hitler tilbake" osv. Svært skremmende.

Og jeg har deltatt og sett på en del diskusjoner rundt om kring, bl.a. på facebook, og der også er det en del sånne utsagn som går på jødene spesielt, selv om ikke alle jøder er sionister engang. Derfor er det viktig egentlig, å prøve å nyansere saken litt, slik at folk bedre kan se situasjonen i fra begge sider. Ikke slik media holder på i dag.

PS: Det er israelere, ikke israelitter.

Hehe. :)

Hvorfor kan man ikke kalle dem Israelitter? Jeg er usikker her. =)

Vi er jo enige i mye Turbo. :) Angående hvordan jeg ville forsvart meg hvis jeg var statsminister i Israel: Har ikke peiling. Men det jeg vet er at jeg ikke hadde brukt så mye makt som Israel gjør nå. I mine øyne blir reaksjonen fra Israel for voldelig iht til tapene de selv påføres.

Israelitter var et hebraisktalende folk i oldtidens Midtøsten som var bosatt i Israels land i løpet av den monarkiske tid (1000-tallet f.Kr. til 600-tallet f.Kr.). Israelitter er bokstavelig en sønn eller etterkommer av patriarken Jakob, også kalt for «Israel» i Bibelen. Andre navn for israelitter er «Israel sønner», og «hebreer». Merk at borgere av den moderne staten Israel kalles for israelere, ikke israelitter..

Fra Wikipedia. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man blir veldig skuffet når man som legmann oppdager at årstall og datoer og "Gud" vet hvor mange detaljer som blir manipulert i denne saken. Jeg vil ikke kommentere ditt svar til meg nettopp fordi jeg vil sette meg inn i det du sier først.[fordi jeg forstår at du er ærlig, og at dine kommentarer fortjener ettertanke. (Har merket meg dine Ben Gurion-stater)]. Mulig Galtung har "lofty ideas" men han er iallefall løsningsinnstilt, og jeg stiller meg heller ikke bak noens spådommer. Jeg mener dog at alle aktuelle løsninger må likestille muslimer og jøder i området. (kristne kan være turister ; ) )

Noe av det som har beveget meg mest er dog hvordan jøder selv har protestert imot denne okkupasjonen. Denne mannen f.eks.:

Interessant å se at Jødedommen står såpass sterkt imot Sionismen. Det er gledelige nyheter for min del i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men da må det være lov til å spørre seg, hvor var ropene, støtten og hjelpen til de 2000 palestinerne som ble drept av Assad regimet i fjor? Hvor var de verdensomspennende demonstrasjonene? Hvorfor brydde ikke Hamas, de arabiske landene, de venstreorienterte og den jevne palestinasympatisør seg om disse palestinere? Er det slik at de 700 palestinerne som er blitt drept i Israels forsvarskrig er mye mer verdt enn de 2000 som ble drept av Assad?

Selvfølgelig ikke.

Om du ikke har sett støtten og hjelpen så er du blind. Faktisk vurderte man jo å gå inn militært mot Assad.

Men den vesentlige forskjellen er jo selvsagt at vi forventer mer av noen land. Det er derfor USA får mer kritikk når de henretter en dobbeltmorder med giftsprøyte enn når Saudi-Arabia steiner noen til døde for blasfemi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant å se at Jødedommen står såpass sterkt imot Sionismen. Det er gledelige nyheter for min del i alle fall.

Alt som baserer seg på irrasjonalitet, slik som religion eller venstrevridd politikk, er nok gledelige nyheter for de venstrevridde ja... Hvis du har en rasjonell begrunnelse for noe, da er det galt. Dersom du begrunner det med religion, eller følelerier, da er det greit.

"Interessant at Jødedommen (med stor J) står såpass sterkt mot Sionismen (med stor S)". Du vet at Sionistene er jøder og at deres religion er Jødedommen? Eller er det bare de som måtte dele dine politiske oppfattninger som har Jødedommen som religion i følge deg?

Det er uansett ultraortodokse jøder som støtter staten Israel.

Den jødiske ortodokse fraksjonen du snakker om heter:

http://no.wikipedia.org/wiki/Haredisk_j%C3%B8dedom

Hvis man ser her, så får ikke disse jødene engang bruke datamaskin og internett.

De lever inni sin egen verden, på mange måter. Og vet sannsynligvis lite om konflikten som foregår i Israel, og om de jødiske flyktningne som flyktet til Israel fordi de blir svært dårlig behandlet i de muslimske statene osv.

Men da må det være lov til å spørre seg, hvor var ropene, støtten og hjelpen til de 2000 palestinerne som ble drept av Assad regimet i fjor? Hvor var de verdensomspennende demonstrasjonene? Hvorfor brydde ikke Hamas, de arabiske landene, de venstreorienterte og den jevne palestinasympatisør seg om disse palestinere? Er det slik at de 700 palestinerne som er blitt drept i Israels forsvarskrig er mye mer verdt enn de 2000 som ble drept av Assad?

Selvfølgelig ikke.

Om du ikke har sett støtten og hjelpen så er du blind. Faktisk vurderte man jo å gå inn militært mot Assad.

Men den vesentlige forskjellen er jo selvsagt at vi forventer mer av noen land. Det er derfor USA får mer kritikk når de henretter en dobbeltmorder med giftsprøyte enn når Saudi-Arabia steiner noen til døde for blasfemi.

Det kom støtte, men ikke fra de som i dag ønsker å fjerne staten Israel, og som har sterkt i mot jøder, og som uttrykker dette sterke hatet rettet mot jøder og deres nasjon.

Disse brydde seg nok ikke spesielt mye nei... De ignorerer Hamas hele tiden, og det er lett å se. Men er du en av dem jeg snakker om? Nei. Du har en ganske god tilnærming til konflikten, ved å si at man kan forvente mer av Israel, og det ligger i kortene at du da ikke er så ufattelig negativ til selve staten Israel, som det andre av mine meningsmotstandere har uttrykket på andre fora. Forøvrig mener jeg at det å fordømme en nasjon vi liker, mye hardere eller verre, enn de usiviliserte umenneskelige regimene, ikke er rasjonelt og moralsk riktig.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det kommer frem at Hamas ikke stod bak kidnappingen som Israel brukte som unnskyldning for å starte krigen

http://nymag.com/daily/intelligencer/2014/07/hamas-didnt-kidnap-the-israeli-teens-after-all.html

Litt som MWD'ene som er nord, sør, øst og vest for Tikrit... Sikre kilder!

Du ordlegger deg urettferdig ovenfor Israel. "som israel brukte som unnskyldning".

De trodde tydeligvis at de var helt sikre på at det var Hamas. "brukte som unnskyldning" her demoniserer du Israel... Saken er uansett at Hamas skøyt rakketter mot dem, og det er nok hvovedgrunnen til at de forsvarer seg. Det var bare kidnapingen og drapene som startet det hele.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Turbo.

Det har vel vært det gjennomgående forsvaret for oppstarten av denne runden med slakterier, har det ikke?

Israel har plenty av grunnlag for å forsvare seg mot Hamas uavhengig av kidnappingene.

Vi er nok grunnleggende uenige om hvem som over tid reelt sett har grunn til å forsvare seg mot hvem.

Du sa "se begge sider"... Og jeg kjenner den pro-israelske siden godt. Men mer fra Israelere enn gode venner.

Jeg kjenner den som en stolt nasjon som har tilkjempet seg land og status, og som evner å problematisere hvordan det skjedde.

Mer stolt av det, og klar over hva det har kostet andre enn dem.

Aggresjonene mot palestinerne er mer begrunnet i det du var inne på tidligere:

At om palestinerne/araberne ble innrømmet rettighetene de etter FNs intensjon hadde, ville ikke staten hatt et ikke-arabisk flertall. Og slik det diskuteres i mange israelske kilder, er altså grunnlaget for demokratiet at man ser bort fra en gruppe som utgjorde majoriteten i området.

Om det da blir en demokratisk stat, er et åpent spørsmål.

Jeg har aldri hatt problemer med å diskutere slike paradokser med israelere.

Det er ikke så rart siden det jo er en del av historiefortellingen.

Å møte folk som benekter at det skjedde, fordi det ikke var en "palestinsk stat" er interessant.

Det er igjen som å påpeke at Oslo ikke er en stat, og derfor er det ok å bortvise befolkningen derfra og ta fra dem eiendomsretten.

Jeg tror Nathanyahu har rett i at mange engasjerer seg i Palestine fordi vesten har dårlig samvittighet overfor behandlingen av jødene i noen hundre år. Og langt på vei skapte et nytt tilsvarende problem, med å gi fra seg landområder de ikke eide (ja jeg vet at det var et engelsk protektorat, men det endrer ikke demografien).

Realistisk hadde det vært mer fair å prøve å gi jødene (som jo var intensjonen) Bayern eller Wales... :)

Men det var jo ikke aktuelt :)

Nei. Jeg benekter IKKE israels historiske eksistens i regionen. For 3000 år siden.

Er det noen ting ved Israels argumentasjon i det hele tatt du finner vanskelig?

Kult at du sjekket ut Irgun.

Tror du at det er en radikal vestlig anti-semittisk etterkrigside? :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner kun èn Israeler som jeg går i klasse med. Jeg la ut en link på facebook angående konflikten som viser en britisk journalist forteller om hvordan det er på Gaza nå. Noen minutter etter fikk jeg melding fra klassekameraten min og jeg fryktet en overhøvling av de skjeldene. Der stod det og jeg gjengir: "Fredrik, jeg skammer meg over å være fra Israel, det har jeg gjort lenge. Jeg skammer meg over å komme fra en av de største terrornasjonene vi har sett i morderne tid, hvor sivilbefolkningen rigger seg til med øl og popcorn på den ene siden, mens befolkningen på den andre blir slaktet. Og dette er noe av det mest skremmende med det hele, det er få Israelere som tar avstand fra folkemordet. Eller mest sannsynlig er de som meg, redde for å si ifra. Støtter man nemlig Palestina i denne konflikten er man Hamas tilhengere og anerkjenner terrorisme."

Når jeg fikk denne, og jeg anser meg selv som urokkelig, fikk jeg både en og to tårer i øyekroken. HVORDAN klarer ikke mange å se at det Israel driver med er toppen av terrorisme? Man slakter en sivilbefolkning på Gaza hvor gjennomsnittalderen er 17 år. De aller fleste har stein å forsvare seg med. Og rakettene Hamas skyter lander skjeldent pga. Israels rakettskjold.

Teppebombing er ikke måten å løse dette på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og:

det snakkes om at det "alltid" har vært ufred i midtøsten. SÅnn bortsett fra korsfarerkrigene, kjenner jeg ikke historien godt nok til eller av-eller bekrefte det.

Jeg vet at Afghanistan (som ikke er midtøsten) hadde sin lengste fredsperiode fra etter 1. verdenskrig til sovjets okkupasjon.

MEN, jeg kjenner en annen region: Europa.

Og bortsett fra de siste 70 åra (omtrent som Afghanistan), har engelskmenn, tyskere, spanjoler, østerrikere, russere og andre gode kristne fra vår kulturelle bakgrunn helt uten Islam holdt kriger gående i en 1000-års periode. I tillegg til å kolonialisering av store deler av resten av verden.

Årsaken til denne (relativt korte) fredsperioden i europa, tror jeg hovedsakelig skyldes to ting:

1. At man valgte å IKKE straffe Tyskland/Japan, men bygge det opp igjen etter 2. verdenskrigog tilrettela for handel i stedet for proteksjonisme.

2. FN

3. I noen grad EU

Og demokrati/likestilling, tror jeg i stor grad er forutsatt:
Fravær av gjentatte krigshandlinger.

Altså institusjoner som har åpnet for dialog.

"Mellom fiendene"

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

@Turbo.

Det har vel vært det gjennomgående forsvaret for oppstarten av denne runden med slakterier, har det ikke?

Israel har plenty av grunnlag for å forsvare seg mot Hamas uavhengig av kidnappingene.

Vi er nok grunnleggende uenige om hvem som over tid reelt sett har grunn til å forsvare seg mot hvem.

Ingen tvil om det.

Du sa "se begge sider"... Og jeg kjenner den pro-israelske siden godt. Men mer fra Israelere enn gode venner.

Jeg kjenner den som en stolt nasjon som har tilkjempet seg land og status, og som evner å problematisere hvordan det skjedde.

Mer stolt av det, og klar over hva det har kostet andre enn dem.

Jeg ignorerer ikke dette.

Aggresjonene mot palestinerne er mer begrunnet i det du var inne på tidligere:

At om palestinerne/araberne ble innrømmet rettighetene de etter FNs intensjon hadde, ville ikke staten hatt et ikke-arabisk flertall. Og slik det diskuteres i mange israelske kilder, er altså grunnlaget for demokratiet at man ser bort fra en gruppe som utgjorde majoriteten i området.

Ja, men majoriteten har enorme land å ta av rundt.

Det jeg er tilhenger av er et demokrati der staten tar vare på rettigheter.

Så er jeg tilhenger av jødenes rett til et eget land, da de blir undertrykket, forfulgt og trakasert, stigmatisert i de muslimske landene. Vi må innse at jødene er i et enormt mindretall.

Om det da blir en demokratisk stat, er et åpent spørsmål.

Det er i alle fall sikkert at det ikke blir noen demokratisk stat der om Israel må vike og blir slettet fra kartet...

Jeg har aldri hatt problemer med å diskutere slike paradokser med israelere.

Det er ikke så rart siden det jo er en del av historiefortellingen.

Å møte folk som benekter at det skjedde, fordi det ikke var en "palestinsk stat" er interessant.

Det skjedde ting, men det var ingen som eide området. Det var tusenvis av muslimer som godtok Israel og som i dag bor der, har stemmerett og så videre. Disse muslimene kan ikke se for seg noe annet heller, som jeg har vist video av tidligere.

Det er igjen som å påpeke at Oslo ikke er en stat, og derfor er det ok å bortvise befolkningen derfra og ta fra dem eiendomsretten.

Nei, det blir ikke slik. Fordi Oslo er en del av staten Norge.

Men vi kan jo godt diskutere anarki, og et statsløst samfunn.

Mulig at Israel hadde vært best helt uten noen stat av noe slag.

Norge også. Mange jøder som da er i mot hele konspetet med stat for eksempel.

Noen av de mest ortodokse, siden man kun skal følge guds lov, og at det er nok i seg selv...

Jeg tror Nathanyahu har rett i at mange engasjerer seg i Palestine fordi vesten har dårlig samvittighet overfor behandlingen av jødene i noen hundre år. Og langt på vei skapte et nytt tilsvarende problem, med å gi fra seg landområder de ikke eide (ja jeg vet at det var et engelsk protektorat, men det endrer ikke demografien).

Realistisk hadde det vært mer fair å prøve å gi jødene (som jo var intensjonen) Bayern eller Wales... :)

Men det var jo ikke aktuelt :)

Nei. Jeg benekter IKKE israels historiske eksistens i regionen. For 3000 år siden.

Hvis man går langt nok tilbake i tid, så var jo dette området jødenes land. Islam er den yngste religionen i de semitiske religionene. Den ble konstruert 800 år etter det nyetestamentet ble skrevet. Islamistene har jo ikke noen rett på området, om man ser rent historisk på dette.

Er det noen ting ved Israels argumentasjon i det hele tatt du finner vanskelig?

Det har vært en del ting å sette seg inn i, men jeg har ingen vanskeligheter med å støtte Israel. Man kan være uenig i hvordan de fører forsvarskrigen osv.

Forøvrig støtter jeg en tostatsløsning, men det ville vært helt greit for meg om Israel fikk hele området.

Kult at du sjekket ut Irgun.

Tror du at det er en radikal vestlig anti-semittisk etterkrigside? :)

Forstår ikke spørsmålet. Jeg tror heller ikke så mye om det, men leser beskrivelsen av hva Irgun er. Jeg har sett en dokumentar om Irgun også. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner kun èn Israeler som jeg går i klasse med. Jeg la ut en link på facebook angående konflikten som viser en britisk journalist forteller om hvordan det er på Gaza nå. Noen minutter etter fikk jeg melding fra klassekameraten min og jeg fryktet en overhøvling av de skjeldene. Der stod det og jeg gjengir: "Fredrik, jeg skammer meg over å være fra Israel, det har jeg gjort lenge. Jeg skammer meg over å komme fra en av de største terrornasjonene vi har sett i morderne tid, hvor sivilbefolkningen rigger seg til med øl og popcorn på den ene siden,

Israel er nok ikke mer terrornasjon enn hva Norge er.

"Hvor sivilbefolkningen rigger seg til med øl og popkorn"

Hvis man mener at sivilbefolkningen gjør dette, fordi noen ytterst få mennesker i Israel gjør dette, da er man på villspor. HVOR mange er det som gjør dette av hele Israels sivilbefolkning???

mens befolkningen på den andre blir slaktet. Og dette er noe av det mest skremmende med det hele, det er få Israelere som tar avstand fra folkemordet.

Har du noen statistikk og kilde for denne påstanden?

Hvor mange Nordmenn tok avstand fra folkemordet som Norge utførte i Afganistan?

Det Norge dreiv med var heller ingen forsvarskrig slik Israel holder på med...

Eller mest sannsynlig er de som meg, redde for å si ifra. Støtter man nemlig Palestina i denne konflikten er man Hamas tilhengere og anerkjenner terrorisme."

Ja, det gjør man. Er man pro-palestina så er man i mot selve staten Israel og demokratiet der, osv. Israel er heller ikke anti-palestinere om du tror det.

De er anti-hamas.

Når jeg fikk denne, og jeg anser meg selv som urokkelig, fikk jeg både en og to tårer i øyekroken. HVORDAN klarer ikke mange å se at det Israel driver med er toppen av terrorisme?

Fordi de ser flere sider enn den NRK viser oss.

Fordi Israel ikke driver med terrorisme. Hadde du giddet å satt deg litt mer inn i saken, så hadde du ikke sagt det du nå sier. Fordi sivile blir drept, er det ikke dermed sagt at det er "terrorisme"...

Man slakter en sivilbefolkning på Gaza hvor gjennomsnittalderen er 17 år.

Hvis det var tilfellet, at Israel var så onde som det du sier og uttrykker her, så ville Gasa forlengst, ja alle innbyggerne der, vært utslettet...

Du ignorerer hvorfor Israel bomber. Du sier bare at de bomber.

HVOR bomber de? Bomber de for å ramme sivilbefolkningen?

De aller fleste har stein å forsvare seg med. Og rakettene Hamas skyter lander skjeldent pga. Israels rakettskjold.

Skjeldent? Så Israel burde bare latt dem skyte på seg da, uten å løfte en finger for å prøve å fjerne rakketutskytningsrampene osv?

Teppebombing er ikke måten å løse dette på.

De teppebomber ikke! Løgn er heller ikke måten å gå frem på.

Hadde de teppebombet så hadde det ikke vært noe liv på gasa nå...

Israel sender til og med forsyninger gjennom tuneller til befolkningen der. Medisiner osv osv osv... Hva gjør hamas?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Turbo...

du burde kanskje lese deg opp litt oå hvem som bruker tunneller til hva... :-)

israel trenger ikke tunneller for å frakte ting inn og ut, ettersom de kontrollerer grensene.

som nevnt har jeg sett Nethanyahu i en annen sammenheng sammenligne israels respons/bombetaktikk med bombingen av Dresden.

notmalt referert til som... teppebombing.

:-)

det går fint å

prøve å forsvare israels handlinger, uten å benekte det de gjør. (nethsnyahu er ingen rabiat antisemitt....)

oxfam

meldte at beboerne har fått beskjed om å flytte seg fra 46% sv landområdet og at bombene triller ned over hele

fn sine kart viser det samme

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

@turonello

Tro meg, jeg har tatt Israels parti i mange år. Men fordi jeg nå sympatiserer med Palestina og sivilbefolkningen der så gjør det meg til en Hamas tilhenger? Jeg støtter ikke Hamas, og synes de driver en nesten like råtten krig som Israel.

Du spør hvor de bomber. Jeg håper for din del at du skjønner at Israel er som en supermakt og regne i forhold til Hamas. Israel sitter på raketter som kan treffe på meteren. Hvorfor i alle dager bomber de da sykehus? WHO sier at 3 sykehus er skadd i bombing, samt 15 andre helseinstallasjoner. Wafa sykehuset var riktignok tomt i det siste angrepet, men det var etter det ble bomba en gang tidligere. Dette var et rehabiliteringssykehus som behandler langvarige skader. Vel, man kan jo tenke seg at det kanskje var en eller to skadde Hamas sympatisører innenfor veggene. La oss jevne det med grunnen.

Hele familier er utsletta. Man skyter spurv, ikke bare med kanon, men med et helt batteri.

Selvfølgelig kan ikke Israel utslette Gaza, selv om det er dette som er ønskelig. Da måtte USA tatt affære.

Du kan prøve så langt du vil å legitimere overgrepene Israel driver med nå, men heldigvis er det flere og flere som skjønner at det blir begått stor urett i midtøsten nå. Hvorfor har det seg at flere og flere nasjoner står opp mot Israel etterhvert som mordene fortsetter.

Du er velkommen til å vise meg andre medier enn NRK som dekker saken på en bedre måte. Jeg bruker BBC, så følger ikke så mye med på NRK. Så gi meg linkene som viser Hamas drepe hopetall av familier og barn. Gi meg linkene som viser Hamas og Palestina begå samme urett mot den Israelske befolkningen.

Teppebombe var forøvrig en skrivemåte for å få fram et poeng.

Må igjen få påpeke at jeg ikke sympatiserer med Hamas. Jeg ikke er ikke noen militær taktiker, men selvfølgelig er det åpenbart at det er ikke er lett å få tatt Hamas. Men de reaksjonene man nå ser fra verdenssamfunnet tilsier at å bombe Gaza på samme måte som nå ikke er løsningen. Hva som er løsningen er det ingen som vet, men dette funker jo åpenbart ikke? Det har blitt prøvd før.

Edit: Dette er forøvrig det siste jeg skriver da jeg blir kvalm av å diskutere med folk som prøver å legitimere massemord på uskyldige kvinner og barn.
Endret av Downhill
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vel, FN-forslaget han siterte inneholder følgende: The right of Palestinian refugees wishing to return to their homes ... to do so, og da må vel dette - rights of return - være et relevant poeng. At dette er uakseptabelt for Israel burde være opplagt. Å påstå at Israel ikke brukte dette argumentet på denne tiden høres merkelig ut. Og hvorda vet du det? Har du lest ALLE dokumentene?

Nei, det er ikke et relevant poeng, det er helt irrelevant i forhold til de politiske mekanismene jeg har presentert.

Israel avviste en rekke forslag fra Syria, Egypt, Jordan og Saudi-Arabia som ikke nevnte palestinske rettigheter (71-77). Grunnen var i følge den israelske regjeringen, at de ikke ønsket å gi fra seg okkuperte landområder.

Du bør spørre deg selv om hvorfor du anvender en politisk modell som produserer irrelevante argumenter og ikke passer med historiske fakta - å gjøre noe annet vil ligne på religiøs overtro.

Endret av Rex96
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@turonello

Tro meg, jeg har tatt Israels parti i mange år. Men fordi jeg nå sympatiserer med Palestina og sivilbefolkningen der så gjør det meg til en Hamas tilhenger?

Hvordan skal man ellers se på det? Du er pro-palestina, og det betyr jo at hele staten israel må vike. Altså slettes fra kartet. Eller godta Hamas sine krav som fører til det samme: Israel slettes fra kartet. Da er du jo på hamas sin side, fordi palestinerene er på Hamas sin side, det var de som stemte frem Hamas til makten. Og det vil de gjøre også om de overtar omrdået, og da blir jødene som de hater så inderlig for barnemord osv, (Hamas skiller ikke mellom sivile israelere og Israls soldater), i mindretall og de hatske palestinerne i flertall.. Hva vil skje med jødene da tror du? Førøvrig, jeg ser greia, dersom man utrydder alle jødene i området, så vil det bli fred der for alltid, og problemet løst, selv om det blir alt annet en et demokrati der man har likhet for loven, rettigheter og så videre... Sannsynligvis blir området et shariadiktatur.

Jeg støtter ikke Hamas, og synes de driver en nesten like råtten krig som Israel.

Indirekte gjør du det når du støtter Palestina, fordi flertallet av den palestinske befolkning er skyldige i å velge hamas demokratisk. De ønsker alle å utrydde jødene. Om de sier noe annet er det fordi de ikke ønsker at media skal vite det. Det sier jo seg selv. De er jo ikke stokk dumme heller...

Du spør hvor de bomber. Jeg håper for din del at du skjønner at Israel er som en supermakt og regne i forhold til Hamas.

Dette har ingen verdens ting å si. Hamas er en terroristgruppe.

Husker ikke hva man kalte dette her. Norge er en supermakt også, og vi har gjort ting som er MYE MYE verre, men du støtter fortsatt Norges rett til å eksistere???

Pro-palestinere gjør ikke det. Det er ikke mulig...

Hamas som da alle palestinerne støtter, vil fjerne israel fra kartet helt.

Israel sitter på raketter som kan treffe på meteren. Hvorfor i alle dager bomber de da sykehus?

Fordi Hamas bruker sykehus som våpenlagere, og de skyter også opp rakketter fra takene på sykehusene.

WHO sier at 3 sykehus er skadd i bombing, samt 15 andre helseinstallasjoner. Wafa sykehuset var riktignok tomt i det siste angrepet, men det var etter det ble bomba en gang tidligere. Dette var et rehabiliteringssykehus som behandler langvarige skader. Vel, man kan jo tenke seg at det kanskje var en eller to skadde Hamas sympatisører innenfor veggene. La oss jevne det med grunnen.

Jeg er forøvrig i mot at de gjorde det, som pro-israeler. Det Israel burde gjøre er å ikke bombe gasa over hodet, og latt sin egen sivilbefolkning bli drept av alle de rakettene som nådde frem og traff Israels sivilbefolkning. Som dere selv sier: Alle de bombene som Hamas sender blir jo ødelagt før de kommer frem, bortsett fra noen få uvesentlige... Slik får man mindre tap av liv. Problemet er jo at Israel må beskytte sine egne innbyggere. Jeg lurer på hva slags stemning det ville blitt blant israelere om man førte en slik politikk også...

Hele familier er utsletta. Man skyter spurv, ikke bare med kanon, men med et helt batteri.

Så dette er spurv? :)

http://www.hegnar.no/migration_catalog/artikkel3226.ece/alternates/w620/11.05.2013_rakett

http://www.jewsnews.co.il/wp-content/uploads/2014/07/6303.jpg

http://i.ytimg.com/vi/9-DT7Pq0264/maxresdefault.jpg

Men mener du det må være store tap på begge sider?

Hvis er det sånn at det skal være et slags sosialutjevning i krigen?

Selvfølgelig kan ikke Israel utslette Gaza, selv om det er dette som er ønskelig. Da måtte USA tatt affære.

De gjør det ikke fordi di ikke vil det selv uavhengig av USA.

Du kan prøve så langt du vil å legitimere overgrepene Israel driver med nå, men heldigvis er det flere og flere som skjønner at det blir begått stor urett i midtøsten nå.

Jeg legitimerer ikke dem. Jeg mener at Israel har rett til å eksistere.

Men jeg mener de gjør en feil. De burde ikke forsvart sin egen befolkning.

Grunnen: Fordi da vil du og de andre palestinavennene forstå ting litt mer og se ting i perspektiv. Folk over hele verden ville tatt sympati med Israel, noe de fleste i dag ikke gjør. Ingen av partiene til venstre bortsett fra FrP, og dels Høyre (?) støtter Israel. I tyskland vil sosialistene ha tilbake Adolf Hitler, sånn at han kan fullføre "jobben" som de sier...

Hvorfor har det seg at flere og flere nasjoner står opp mot Israel etterhvert som mordene fortsetter.

Du er velkommen til å vise meg andre medier enn NRK som dekker saken på en bedre måte. Jeg bruker BBC, så følger ikke så mye med på NRK.

Delvis TV2. Forøvrig er YouTube best, da du får alle mulige slags syn på saken.

De viser også klipp som ikke media går ut med, Liveleak og så videre.

Det finnes en del seriøse YT aktører i dag, som man kan se på. Ellers burde man jo se i mange forskjellige aviser. Nettavisen gjør en veldig god jobb etter min oppfatning blant annet. TV kanaler som er statseide burde man holde seg unna.

Er ikke BBC statsfinansiert? Jeg husker ikke her og nå =P

Så gi meg linkene som viser Hamas drepe hopetall av familier og barn. Gi meg linkene som viser Hamas og Palestina begå samme urett mot den Israelske befolkningen.

Når dere pro-palestinerne får det som dere vil det, da skal jeg lenke til så mange nyheter at du ikke har mulighet til å lese igjennom alle i løpet av ditt liv. :)

Teppebombe var forøvrig en skrivemåte for å få fram et poeng.

Overdrivelse for å få frem et poeng. Jeg skønner den.

Må igjen få påpeke at jeg ikke sympatiserer med Hamas. Jeg ikke er ikke noen militær taktiker, men selvfølgelig er det åpenbart at det er ikke er lett å få tatt Hamas. Men de reaksjonene man nå ser fra verdenssamfunnet tilsier at å bombe Gaza på samme måte som nå ikke er løsningen. Hva som er løsningen er det ingen som vet, men dette funker jo åpenbart ikke? Det har blitt prøvd før.

Det er ingen ting som fungerer. Hvis de teppebomber hele området, så vil jo alle terroristene dø, og alle andre også. Dette er kynisk, men jeg tror ikke det er noe vondt å dø momentant, og når det gjelder døden, så står det noe om den i signaturen min. Om det hadde ført til varig fred, ville det vært bedre dette, enn at krigen fortsetter i det uendelige, fordi da vil det jo gå enda flere menneskeliv.

Jeg forstår meg heller ikke på dem som velger å pule uten beskyttelse i Gasa og med det få barn når situasjonen er som den er heller. Skjønner du?

Edit: Dette er forøvrig det siste jeg skriver da jeg blir kvalm av å diskutere med folk som prøver å legitimere massemord på uskyldige kvinner og barn.

Jeg er sterkt i mot massemord på uskyldige kvinner og barn, det er også derfor jeg støtter Israel, fordi Israel vil ha fred med Hamas, forutsatt at denne freden kan skje uten noe gjenytelse annet enn at de kutter ut å skyte på hverandre...

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...