Gå til innhold

Israel eller Palestina?

221 stemmer

1. 1. Israel Eller Palestina

• Israel
      119
    • Palestina
      102

Anbefalte innlegg

@arthon

det er stor forskjell på UAE og f.eks Iran.

Iran har mange av de samfunnsfunns-strukturene vesten gjerne sier de ønsker å se i midtøsten.

men de er selvsagt

ikke arabere

ikke vest-vennlige

økonomisk uavhengige

høyt utdannet

og en flere 1000 år gammel kultur.

Ben Gurion og Willoch sine uttalelser er ikke av ny dato, men begge setter fokus på det som nok er et hovedproblem mht palestina.

noen tok landet til palestinerne, og om man ikke adresserer akkurat den hvite elefanten, er det neppe annet enn død og ødeleggelse å vente...

jeg tror faktisk at man må tillate seg å se konfliktene enkelt for å kunne finne løsninger. alle abstraksjonsnivåene og de moralske og religiøse forklaringene tar bare vekk fokus fra kjærnen i problemet:

på tross av anti-semittisme og vestens moralske gjeld til jødene, var løsningen vesten fant å gi jødene et stykke land som tilsynelatende kostet oss lite...

litt som:

ok

vi har vært kjipe mot dere

som unnskyldning skal dere få den litt brysomme og i alle fall hverken europeiske eller kristne eller samarbeidsvillige naboens hus.

uten at naboen ble tatt med på råd.

"vi" har gjort opp vår gjeld ved å la andre betale for oss. i stedet for for eksempel å gi jødene bayern.... :-)

noe som sannsynligvis ville ha ført til en annen utvikling i europa. :-)

for det er egentlig ikke så vanskelig

et drap er et drap

tyveri er tyveri

okkupasjon er okkupasjon

og to uretter lager ikke en rett.

resten er relativisering.

og den er helt klart enklere å akseptere så lenge det er muhammeds barn som blir drept i bøtter og spann enn mine.

men det å relativisere kjærneproblemet:

at vesten generøst har betalt avlat for egen bestialitet med annen manns eiendom og liv.

og så ser bort fra at de som fikk sitt land okkupert ikke er overlykkelige for det og til og med gjør motstand... vi ikke bare overser det, men gjør "dem" til problemet og skylder på mangel av kulturell utvikling fordi de ikke aksepterer å

ha tapt sitt hjemsted, frihet og barns sikkerhet uten kompensasjon.

i bunnen er konflikten ikke så veldig komplisert...

og om

man ikke adresserer disse tingene, blir alle andre bare svada.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israel har gjort så mye galt, håper Palestina tar tilbake landet deres!

Så du mener at Palestina og Hamas ikke har gjort noe galt? Og hvilket land er det Palestina skal ta tilbake? Mener du trans-Jordan.

I 1948 ble staten Israel opprettet på Palestinsk jord.

Det eksisterte aldri noe palestinsk jord. Før det ble israel var det under det britisk imperiet og det osmanske imperiet. Tidligere enn det har det vært under kontroll av korsfarere,romere,grekere,persere,assyrere,egyptere,jødiske kongeriker,babylonere osv.

Palestina har aldri vært en selvstendig stat.

selv om oslo aldri har vært en selvstendig øst-norsk stat, tror jeg vi ville finne det en smule arrogant om russerne ga oslo til uighurene som kompensasjon for dårlig behandling fra kineserne...

Lenke til kommentar

Israel har gjort så mye galt, håper Palestina tar tilbake landet deres!

Så du mener at Palestina og Hamas ikke har gjort noe galt? Og hvilket land er det Palestina skal ta tilbake? Mener du trans-Jordan.

I 1948 ble staten Israel opprettet på Palestinsk jord.

Det eksisterte aldri noe palestinsk jord. Før det ble israel var det under det britisk imperiet og det osmanske imperiet. Tidligere enn det har det vært under kontroll av korsfarere,romere,grekere,persere,assyrere,egyptere,jødiske kongeriker,babylonere osv.

Palestina har aldri vært en selvstendig stat.

selv om oslo aldri har vært en selvstendig øst-norsk stat, tror jeg vi ville finne det en smule arrogant om russerne ga oslo til uighurene som kompensasjon for dårlig behandling fra kineserne...

Den sammenligningen gir så lite mening at jeg ikke aner hvor jeg skal starte en gang :p

Lenke til kommentar

Israel fikk tildelt et land de ikke hadde krav på (glem den forpulte boka). Israel hadde sin del men har siden tatt over mesteparten av landet ulovlig, i strid med FN. Både Israel og Hamas dreper usyldige, med henholdsvis fly/droner og smuglede raketter. Noen isrealitter har tatt med seg sofaen sin, en øl, og ser på bombingen av gaza som om det skulle vært en "feel-good" hollywood produksjon.

Så til alle dere som klarer å finne det rettferdig at Israel er den man bør støtte; faen i helvete, tenk deg om.

Scenario: En ny stat ble opprettet i Norge. Etter 30 år var 30% blitt til 90%. Barna dine måtte gjennom grensekontroll for å gå på skole. Du måtte gjennom grensekontroll for å dra til jobb. Ambulansen måtte gjennom grensekrontrollen for å frakte din syke landsmann. Barnet ditt synes dette er for jævelig og kaster stein på grensevakten, og blir skutt.

Jeg har ikke lyst å si det, men du som mener dette er riktig, er en håpløs idiot. Jo jeg har lyst å si det!! Din fanatisk-religiøse drittsekk!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Hamas got rich as #Gaza was plunged into poverty" - Just shows again how much Hamas cares about the people... http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4543634,00.html

Doron Peskin
Published: 07.15.14,
With multi-million-dollar land deals, luxury villas and black market fuel from Egypt, Gaza's rulers made billions while the rest of the population struggled with 38-percent poverty and 40-percent unemployment.
Someone who has benefitted financially is the former Hamas prime minister in Gaza, Ismail Haniyeh. Before 2006 and Hamas' shocking electoral win and subsequent dominance of the Palestinian government , 51-year-old Haniyeh was not considered a senior figure in Hamas in the Gaza Strip. But according to reports in the past few years, Haniyeh's new-found senior status has allowed him to become a millionaire. This is an unusual feat, given that he was born to a refugee family in the al-Shati refugee camp in northern Gaza.
According to sources in Gaza, Haniyeh's wealth, like others high up in Hamas, came primarily from the flourishing tunnel industry. Senior Hamas figures, Haniyeh included, would levy 20 percent taxation on all of the trade passing through the tunnels.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Israel fikk tildelt et land de ikke hadde krav på (glem den forpulte boka). Israel hadde sin del men har siden tatt over mesteparten av landet ulovlig, i strid med FN. Både Israel og Hamas dreper usyldige, med henholdsvis fly/droner og smuglede raketter. Noen isrealitter har tatt med seg sofaen sin, en øl, og ser på bombingen av gaza som om det skulle vært en "feel-good" hollywood produksjon.

Så til alle dere som klarer å finne det rettferdig at Israel er den man bør støtte; faen i helvete, tenk deg om.

Scenario: En ny stat ble opprettet i Norge. Etter 30 år var 30% blitt til 90%. Barna dine måtte gjennom grensekontroll for å gå på skole. Du måtte gjennom grensekontroll for å dra til jobb. Ambulansen måtte gjennom grensekrontrollen for å frakte din syke landsmann. Barnet ditt synes dette er for jævelig og kaster stein på grensevakten, og blir skutt.

Jeg har ikke lyst å si det, men du som mener dette er riktig, er en håpløs idiot. Jo jeg har lyst å si det!! Din fanatisk-religiøse drittsekk!!!!

Jeg mener ikke at jødene hadde noe voldsomt godt krav, men de utgjorde tross alt omkring 30% av befolkningen i området og det var FN som vedtok at det skulle opprettes to stater.

Med tanke på hvor mye Israel vokste er dette først og fremst en konsekvens av at nabolandene forkastet FN sin plan og gikk til krig mot Israel, gjentatte ganger.

Jeg slutter aldri undre meg over den fremstillingen vi ofte ser i Norge, der Israel bare "ble" mye større enn det som var utgangspunktet. Det virker som alle velger å ignorere at Israel faktisk "ble" så stort etter flere mislykkede forsøk fra nabolandene på å utslette dem.

De fleste av oss kan være enige om at Israel gjør usedvanlig mye dritt, og at en del Israelere i likhet med en del hos motparten gjør alt de kan for å forpurre det som blir lagt frem av fredsplaner, men det selektive forholdet mange har til historien er likevel fascinerende.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Pat Cornell 100%.

Denne figuren "støtter Israel" først og fremst fordi han er en fanatisk anti-muslim og velkjent fremmedfiendtlig aktivist.

Han har bare fornuftig å si. I motsetning til deg som ikke har det. :)

Jeg støtter Pat Cornell 100%.

Turbo.

Vi har noen møtepunkter. dette er ikke ett av dem...

Du støtter i alle andre sammenhenger retten til å besitte egne eiendeler, hva gjør at dette ikke gjelder palestinernes eiendeler?

Palestina kan bare slutte fred, og Israel går med på å danne en tostats-løsning. Hvis Hamas slutter å sende raketter mot Israel, og legger ned våpenene, så vil de få samme rettigheter som det israelittene har.

Hvis Israel derimot taper mot Hamas, så blir det sharia-diktatur der, og jødene vil bli utryddet, fordi Hamas og islamistene ikke gjør noe annet enn å spre hat mot jødene, osv.

I en krig om territorier, så er eiendomsretten ganske irrelevant.

Det er hvilke av disse som kriger som er mest liberale, mest demokratiske, som teller, og de som kan tilby en løsning som fører til fred. Hamas vil ikke ha fred. De har sagt at de ikke stopper før alle jødene er utryddet.

Og de har tatt over alt landet. I israel bor det muslimer, og disse har like rettigheter som jødene... Hamas er en terroristgruppe, som vil ta over hele verden, og de stopper ikke før de har fått drept alle jødene og tatt over hele området der. De driver med hellig krig. Israel forsvarer seg mot disse. De har raketter som skyter ned de rakettene som Hamas sender hele tiden.

Hvorfor støtter du opp om Terrororganisasjonen hamas og ikke den demokratiske staten israel? Når ISRAEL FAKTTISK ØNSKER FRED, men Hamas ikke ønsker det????

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange i det minste spørsmålsverdige ledd i det du sier.

Sånn sett er det fristende med Ben Gurion (Israels første statsminister) sitatet, selv om det allerede er postet:

David Ben Gurion:
"If I were an Arab leader, I would never sign an agreement with Israel. It is normal; we have taken their country. It is true God promised it to us, but how could that interest them? Our God is not theirs. There has been Anti–Semitism, the Nazis, Hitler, Auschwitz, but was that their fault ? They see but one thing: we have come and we have stolen their country. Why would they accept that?”

Mye mer å kommentere, men ben gurion (og willoch) kan neppe kalles jøde-hatere.

Enkelte (som f. eks. pat cornell) gjør ikke israel mye godt ved å lage slike bilder. Det å fornekte utgangspunktet for palestinsk frustrasjon, gjør neppe konflikten mer løselig.

Fristende å poste long-time israel venn Willoch sine betraktninger her igjen også. Men for i aften får ben Gurion avslutte kvelden.

Lenke til kommentar

Hei, når jeg leser at både Sidsel Wold, Kristen Solberg og Fredrik Græsvik har fått massiv kritikk fra de israelske for å støtte palestinerne blir jeg lettere oppgitt, de fleste vet at israelerne har mye bedre forsvar og får støtte fra USA. Det at Israel krever at Palestina sitter på deres territorium "ifølge religiøse skrifter" sier mer om hvordan vi i vesten velger å støtte en bølle enn hvordan vi tar til enkel fornuft.

Lenke til kommentar

"Palestina kan bare slutte fred, og Israel går med på å danne en tostats-løsning. Hvis Hamas slutter å sende raketter mot Israel, og legger ned våpenene, så vil de få samme rettigheter som det israelittene har."

Vestbredden har jo faktisk vendt det andre kinn til og sluttet fred.

Tostatsløsing saboteres fremdeles av Israel.

De 2 partene ønsker fred på betingelser motparten ikke aksepterer.

Palestinerne på betingelser lik alle andre selvstendige stater har.

Israel lik bantustanene i tidligere Israel-alliert Sydafrika under apartheid perioden.

Den sørgelige sannhet om Israel er barnet som blir misbrukt og vokser opp til selv å bli misbruker.

Hitler og nazistene har hatt en lærevillig etterfølger i Israel.

Lenke til kommentar

"Hvorfor støtter du opp om Terrororganisasjonen hamas og ikke den demokratiske staten israel? Når ISRAEL FAKTTISK ØNSKER FRED, men Hamas ikke ønsker det???? "

Israel ønsker fred med null palistinere i de "bibelske områdene".

Hamas ønsker fred med den jødiske staten eliminert.

Vanskelig å finne noe kompromiss her.

FN måtte i tilfelle tvinge:

- Hamas til å godta staten Israel

- Israel til å avvikle bosetningene og godta Palistina som selvstendig stat med samme rettigheter som alle andre selvstendige stater.

Det store flertallet i FN er nok klar for denne løsningen.

Men ikke USA som i dette spørsmålet har bukten og begge endene.

Forholdet USA/Israel er som kjent "The Tail Wagging the Dog"

eller på norsk "Hesten som styrer mannen".

Eller onkelen som beskytter bølla i nabolaget uansett hva faenskap han finner på.

Lenke til kommentar

@turbo

hamas har ved flere anledninger under forhandlinger godtatt israel, gitt at palestina blir en reelt selvstendig stat og ikke beleiret enklave. som anc ( uten sammenligning forøvrig) ser vel de også på det som en dårlig åpning å gi opp de prinsppielle standpunktene (som langt på vei er deres eneste firhandlingskort, bortsett fra håpløse raketter) før forhandlingene er startet....

flere enn

meg som har lest Madame Terror? :-)

Lenke til kommentar

Hei, når jeg leser at både Sidsel Wold, Kristen Solberg og Fredrik Græsvik har fått massiv kritikk fra de israelske for å støtte palestinerne blir jeg lettere oppgitt, de fleste vet at israelerne har mye bedre forsvar og får støtte fra USA. Det at Israel krever at Palestina sitter på deres territorium "ifølge religiøse skrifter" sier mer om hvordan vi i vesten velger å støtte en bølle enn hvordan vi tar til enkel fornuft.

Ironisk....lest hva Hamas skriver om området mhp religion?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...