sasund Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Heisan, jeg har installert gentoo linux... noe som er det smarteste jeg har gjort når det gjelder linux verden... Men jeg sliker litt med å få brukt bokstavene æ, ø, og å, samt @... Dette er sykt irriterende Har satt til norsk tastatur, men bokstavene og noen tegn fungerer ikke... Noen som har løsningen? MVH Sasund Lenke til kommentar
dvj Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 hvis det er i X du plages av dette, sjekk om du har Option "XkbLayout" "no" under keyboard section'en din i XF86Config(-4) Lenke til kommentar
alive Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 hvis det er i X du plages av dette, sjekk om du har - og hvis det er i shellet du plages av dette vil jeg tro du ikke har lastet riktig keymap fil. vet ikke hvordan det funker på gentoo, men på debian ville en dpkg-reconfigure console-data gjort jobben. søk etter keymap på maskinen din, den vil nok liste opp endel. man loadkeys/keymaps/dumkeys kan også være din venn Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 loadkeys i386/qwerty/no-latin1.map.gz burde gjøre susen. Lenke til kommentar
sasund Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 loadkeys i386/qwerty/no-latin1.map.gz burde gjøre susen. Proevde denne men med ingen nytte... er det noen annet jeg ogsaa maa legge til? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Proevde denne men med ingen nytte... er det noen annet jeg ogsaa maa legge til? prøv denne du: loadkeys /usr/share/keymaps/i386/qwerty/no-latin1.kmap.gz Lenke til kommentar
sasund Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Proevde denne men med ingen nytte... er det noen annet jeg ogsaa maa legge til? prøv denne du: loadkeys /usr/share/keymaps/i386/qwerty/no-latin1.kmap.gz Har ikke den i qwerty mappa mi... Lenke til kommentar
dvj Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 vel du kan prøve "find / -iname '*o-latin1.kmap*' -print" og se om den ligger et annet sted du har ikke no-standard.kmap.gz heller? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Gjør det fort-og-galt: 1. xmodmap -pke > dump - dumper xmodmap-oppsettet ditt til "dump" 2. xev - finn tastekodene for tastene æ,ø,å 3. vi dump - modifiser xmodmap - legg til f.eks.: keycode <tastekode for å> = aring Aring keycode <tastekode for ø> = oslash Ooblique keycode <tastekode for æ> = ae AE 4. xmodmap dump - last modda keymap (for X, vel og merke) Så skulle det funke. Mulig du må laste fonter for å få vist de norske tegna, pleier å være lat1-16.psfu. Lenke til kommentar
memox Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Eller hva med å bare legge til dette i /etc/rc.conf :: KEYMAP="no-latin1" og CONSOLEFONT="lat0-16" og etterpå kjører du .. /etc/init.d/consolefont restart && /etc/init.d/keymaps restart Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Det du må gjøre er å endre/lage ei inputrc fil som beskrevet her : Æ Ø Å Tutorial Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå