Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus A53SD bærbar - får ikke det dedikerte skjermkortet til å fungere.

Anbefalte innlegg

Hei!

Lillebroren min kom til meg her om dagen og spurte om jeg kunne ta en titt på maskinen hans. Han sa at problemet var at han fikk så dårlig FPS i spill, og at det ødela for han når han ville spille.

Maskinen har følgende specs:

CPU: Intel Core i5-2450M @ 2,50Ghz

RAM: 6Gb

GPU: nvidia Geforce 610M @ 2Gb

(HK osv. har jeg ikke snøring da dette er en laptop).

Med disse spesifikasjonene burde maskinen lett klare spill som WoW, CS, CoD 4 (første Modern Warfare) og Diablo 3, iallfall på nogenlunde god grafikk. Men slik som den er nå, så spiller han WoW på dårligste settings, og passerer så vidt 30FPS. Stille man noe som helst over "Fair" settingen, så dropper FPSen ned til 13-18.

Jeg tok en titt på maskinen, og det viser seg at den utelukkende bruker det integrerte skjermkortet, som er et Intel Graphics 3000. Og det duger ikke til noe annet enn minesveiper og 123spill.

Jeg har kjørt GPUz for å sjekke hvilken GPU som benyttes, og der er det bare intel sitt som nevnes.

Har også koblet til en ekstern skjerm for å sjekke om jeg fikk singal, og den fungerte helt fint. Men fikk fortsatt bare opp intel graphics når jeg sjekket hvilen GPU som var i bruk.

Så jeg har nå forsøkt å finne roten til dette problemet. Og så langt har jeg forsøkt følgende;

- Skifte på innstillingene på nvidia kontrollpanel, og satt standard GPU til "nvidia med høy ytelse". Ingenting skjer!

- Valgt GPU valg for hvert enkelt spill, og satt det til "nvidia med høy ytelse". Ingenting skjer!

- Gått inn på Min datamaskin og lokalisert programfilen for spillet jeg ville starte, høyreklikket og valgt standard GPU, og satt den til "nvidia med høy ytelse". Ingenting skjer!

- Forsøkt å deaktivere det integrerte skjermkortet i BIOS, men klarer ikke på død og liv å finne en funksjon som lar meg gjøre dette. Så, ingenting skjer!

Og nå driver jeg på og installerer nye drivere i "Safemode", etter at jeg har avinstallert de gamle driverne. For å sjekke om det kan være noe kluss i maskineriet som gjør at maskinen ikke velger å bruke det dedikerte skjermkortet. Så får se hvordan det går.

Det jeg lurer på er om noen av dere har noe å skyte inn her?

For alt jeg vet så er mitt forsøk på å installere nye drivere i "Safemode" bortkastet, og da er jeg tom for ideer, og trenger hjelp.

Så tar gjerne imot råd og tips fra dere!

På forhånd takk!

- SP

Edit: La til mer info.

Endret av SnusPus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering!

Etter å ha prøvd alt jeg kunne tenke på (og feilet kraftig), bestemte jeg meg for å forsøke å deaktivere intel skjermkortet, og forsøke og plugge inn en ekstern skjerm med hdmi. Så etter å ha deaktivert intel mannjsjitn og plugga i skjermen fikk jeg faktisk bilde.

Og i mitt hode betyr det at nvidia kortet fungerer, ellers ville jeg vel ikke hatt bilde? Men så kom jeg til det punktet hvor ting ble som dratt ut fra eventyrland.

Når jeg igjen avinstallerte driverne og re-installerte dem, og åpnet nvidia programmet, så fikk jeg beskjed om å laste ned driveren på nytt. Jeg syns dette var snodig, men gikk med på det. Men når det skjedde igjen ble jeg litt urolig. For det er jo tydelig at noe ikke stemmer her.

Jeg startet da opp WoW for å sjekke om det var mulig å spille, men fikk opp beskjeden at det ikke fantes noe skjermkort. Hvordan kan det ikke eksistere noe skjermkort på maskinen når jeg sitter og ser på skrivebordet, er på internett og fikler rundt i porgramvaren!? Ville ikke skjermen vært svart hvis det ikke eksisterte noe skjermkort, og det eneste skjermkortet maskinen aksepterer er deaktivert?

Så nå formaterer jeg dritn, og satser på at det gjør susen!

Håper fortsatt noen kan hjelpe meg her. For det er noe jeg overser, som tydeligvis er ekstremt viktig for å få noen forklaring på hva det er som foregår.

-SP

Lenke til kommentar

Det at du får bilde betyr kun at den generiske driveren fungerer. Altså den "universale" delen av skjermkortet som fungerer uansett om driver er på plass eller ikke.

Last ned skjermkortdriver fra maskinvareprodusenten

http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=3&m=A53SD

Med det samme du formaterer så installer også følgende:
Chipset

Audio

VGA

LAN

USB

Wireless

De i bold er absolutt minimum.

Lenke til kommentar

Etter å ha formatert maskinen, kjørt Windows Update og installert drivere fra Asus sin hjemmeside, klarte jeg å få nvidia skjermkortet til å fungere. Eneste er at nå kjører skjermkortet på en utgammel driver fra 2012, men det fungerer iallfall. WoW kjører på 30 FPS på High settings :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...