p0tis Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) HeiKan begynne med å forklare problemet.Har altså pakketap/lag på nettverket hvert minutt cirka, det som skjer når jeg pinger f.eks vg.no er at pingen, altså ms'n skyter i været hvert minutt. Har vært i kontakt med min internett leverandør(Canal Digital). De kan ikke se noe problem med signalet til modemet, eller brudd på nettverket. Akkurat for øyeblikket er jeg koblet med kabel igjennom ruter, men har pinget direkte ifra modemet, med samme utfall. Dette forekom forrige onsdag, fikk bestilt nytt modem som ble levert idag. Men problemet er det samme. Her pinger jeg ruterenhttp://imgur.com/RWCZzcsFørste serveren nettverket mitt er koblet tilhttp://imgur.com/nOvWXYFSom sagt så skjer dette når jeg er koblet direkte opp mot modemet, så ruteren er ikke defekt.Er det da noen med litt teknisk kunnskap som har noe som helst formening om hva dette kan komme av? Jeg har ikke anelse hva dette kan være, noe canal digital tilsynelatende deler med meg. Har lest litt rundt på nettet, og noen mener det kan være noe som forstyrrer signalene til modemet, noe elektrisk?Kan legge til at modemet er av typen Cisco EPC3000 Kan også utelukke min egen pc, da dette forekommer når jeg kobler den av nettverket og prøver på en annen. Legger til en runde med programmet WinMTR http://imgur.com/iaybVNo Endret 9. juli 2014 av Pakketap Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Bruker du Googles DNS til vanlig? Har du prøvd å bruke leverandørens DNS? Det har sikkert ikke så mye med saken å gjøre, men jeg tenker det er bedre å bruke en lokal DNS så du slipper å sende alle requestene dine utenlands og samtidig få ned noe av responstiden. Uansett er ikke spikes i RTT så alvorlig, men det at de kommer med ca 1 min mellomrom virker litt rart. Spesielt hvis du ikke genererer datatrafikk som tilsier at spikene kommer. Er du eneste som bruker nettverket når du kjører ping og traceroute? Slått av andre programmer som krever nettilgang? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Forsøkt med en annen pc rett i modemet? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg vil tro problemet ligger i nettkoblingen, et buffer som fylles (da må det være trafikk på det stedet, og det at et buffer fylles er ikke dumt med mindre bufferet er for stort) eller noe. Har du skrudd av TV-en(e), bare for å utelukke at de interfererer med nettet (tror ikke de gjør det, men er greit å være på den sikre siden)? Men hvis det hadde vært forstyrrelser på linja ville jeg tro at pingen hadde returnert "Host unreachable" noen ganger innimellom, så jeg satser det kan være et buffer som fylles av noe trafikk Lenke til kommentar
p0tis Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Forsøkt med en annen pc rett i modemet? Ja, med samme resultat. Jeg vil tro problemet ligger i nettkoblingen, et buffer som fylles (da må det være trafikk på det stedet, og det at et buffer fylles er ikke dumt med mindre bufferet er for stort) eller noe. Har du skrudd av TV-en(e), bare for å utelukke at de interfererer med nettet (tror ikke de gjør det, men er greit å være på den sikre siden)? Men hvis det hadde vært forstyrrelser på linja ville jeg tro at pingen hadde returnert "Host unreachable" noen ganger innimellom, så jeg satser det kan være et buffer som fylles av noe trafikk Har skrudd av alle dekoderne i huset, fortsatt samme problemet. Hva er et buffer? og hva er det til? Lenke til kommentar
p0tis Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Tok en ICSI Netalyzr test og fikk dette som svar Network buffer measurements (?): Uplink 1000 ms, Downlink is good – We estimate your uplink as having 1000 ms of buffering. This is quite high, and you may experience substantial disruption to your network performance when performing interactive tasks such as web-surfing while simultaneously conducting large uploads. With such a buffer, real-time applications such as games or audio chat can work quite poorly when conducting large uploads at the same time. Kan jeg endre buffer størrelsen? Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Et buffer er et mellomlager som finnes på alle nettkoblinger. De oppfyller en viktig rolle i nettverket, nemlig å jevne ut lasten på linjer, spesielt i flaskehalser er de nødvendige. Et buffer kan bare ha x-antall pakker. Hvis du har et buffer på 1Megabyte vil det ta 8 sekunder å tømme hvis du har en linje med 1Mbps båndbredde. Buffere hjelper til med å holde på flyten i nettverket og hjelper til med å jevne ut flyten hvis det kommer mange pakker på en gang. Dagens internett som er basert på at buffere gjør jobben sin vil få problemer hvis bufferene er for små, da vil det bli så store pakketap at ingen får det båndbredden de har krav på. Hvis bufferene er for store vil de skape unødvendig delay i nettverket. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_buffer Håper dette hjalp litt. Hvis problemet er i modemet ditt kan det hende det hjelper å sette opp Quality of Service på den, da kan det hjelpe å sette at du har litt lavere båndbredde enn du egentlig har så bufferet er nesten rett størrelse (https://www.bufferbloat.net/projects/bloat/wiki/Mitigations_and_solutions_for_Broadband). Det kan også hende problemet ikke ligger hos deg Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Tok en ICSI Netalyzr test og fikk dette som svar Network buffer measurements ([/size] ?): Uplink 1000 ms, Downlink is good[/size] – We estimate your uplink as having 1000 ms of buffering. This is quite high, and you may experience substantial disruption to your network performance when performing interactive tasks such as web-surfing while simultaneously conducting large uploads. With such a buffer, real-time applications such as games or audio chat can work quite poorly when conducting large uploads at the same time. Kan jeg endre buffer størrelsen? Jepp, sjekk ut Quality of Service og se om du kan leke med det i modemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå