Gå til innhold

Katt i leilighet som forbyr det


Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner har akkurat flyttet inn i en leilighet hvor leiekontrakten sier at det ikke tillates å ha dyr, "med mindre det er god grunn" og at det i så fall skal være en skriftlig avtale mellom huseier og leieboer.

Men kan man bli kastet ut pga at man bryter denne regelen? Steder de bor er uten oppsigelsestid og jeg tenkte å undersøke hva reglene sier og hvilke rettigheter de har... Selvsagt kan man vel kontakte advokat og slik om det verste skjer, men noe sier meg huseier har all makt på slikt... Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jeg fort se for meg at kan slå negativt på leietakeren veldig lett ja, det er jo et helt klart brudd på kontrakten.

 

Selv om jeg ikke er noen advokat skjønner jeg ikke helt hvordan en advokat skal redde leietaker her, kontrakten gir jo til og med rom for "god grunn", da er det tåpelig av leietaker å unnlate utleier å vite at en vil ha katt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror ikke huseier nødvendigvis kan forlange utkastelse, men det kan nok være at de ikke fornyer kontrakten, dersom det er en ett års lease. Og huseier kan forlange å beholde depositumet siden leiligheten nok vil trenge ekstra grundig vask i tilfelle en ny leietaker har allergier, pluss at katter gjerne etterlater kloremerker rundt omkring, uansett hvor renslige og snille de er.

Lenke til kommentar

Under er et sitat fra Husleieloven.

 

 

 

§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Lenke til kommentar

 

Hadde mine leietagere tatt inn en katt I boligen min når det spesifikt star at dyrehold ikke er tillatt, så hadde jeg kastet de ut på flekken.

Er du sikker på at du vil påta deg det erstatningsansvaret en ulovlig utkasting vil kunne medføre?

 

Ikke ulovlig så lenge det står i kontrakten og ikke går imot norske lover..

Lenke til kommentar

 

 

Hadde mine leietagere tatt inn en katt I boligen min når det spesifikt star at dyrehold ikke er tillatt, så hadde jeg kastet de ut på flekken.

Er du sikker på at du vil påta deg det erstatningsansvaret en ulovlig utkasting vil kunne medføre?

 

Ikke ulovlig så lenge det står i kontrakten og ikke går imot norske lover..

 

Utkasting krever at du enten sier opp leietaker, og at vedkommende godtar det, eller at du får en rettskraftig dom som sier at vedkommende skal ut.

 

Dette er trolig ikke grunnlag for det, og som du kan se er det ikke tillatt å overstyre husleielovens regler om dette :)

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt så setter kattehår seg i møbler og inventar og det kan ta årevis å bli kvitt. Veldig mange er allergiske mot kattehår og man begrenser dermed mulighetene for neste utleieavtale.

Så leier man ut møblerert og har angitt ingen husdyr i kontrakt så kvalifiserer det i mine øyne til grovt mislighold av kontrakt hvis leietager velger å ta inn husdyr og dermed grunnlag for utkastelse.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

 

Hadde mine leietagere tatt inn en katt I boligen min når det spesifikt star at dyrehold ikke er tillatt, så hadde jeg kastet de ut på flekken.

Er du sikker på at du vil påta deg det erstatningsansvaret en ulovlig utkasting vil kunne medføre?

 

Ikke ulovlig så lenge det står i kontrakten og ikke går imot norske lover..

 

Er det snakk om innekatt har du vel faktisk en høyesterettsdom på at folk ikke kan nektes å ha det. Så ytterst tvilsomt om du faktisk kan kaste ut vedkommende.

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt så setter kattehår seg i møbler og inventar og det kan ta årevis å bli kvitt. Veldig mange er allergiske mot kattehår og man begrenser dermed mulighetene for neste utleieavtale.

Så leier man ut møblerert og har angitt ingen husdyr i kontrakt så kvalifiserer det i mine øyne til grovt mislighold av kontrakt hvis leietager velger å ta inn husdyr og dermed grunnlag for utkastelse.

Det kan nok hende høyesterett vil være uenige med deg.

http://norskhuskattforening.net/emmelinedommen.htm

Lenke til kommentar

 

Som jeg har nevnt så setter kattehår seg i møbler og inventar og det kan ta årevis å bli kvitt. Veldig mange er allergiske mot kattehår og man begrenser dermed mulighetene for neste utleieavtale.

Så leier man ut møblerert og har angitt ingen husdyr i kontrakt så kvalifiserer det i mine øyne til grovt mislighold av kontrakt hvis leietager velger å ta inn husdyr og dermed grunnlag for utkastelse.

Det kan nok hende høyesterett vil være uenige med deg.

http://norskhuskattforening.net/emmelinedommen.htm

 

 

Ikke sammenlignbart med min situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...