aDamas Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Kjøpte meg nylig ett 156 watts peltier element fra Leufkens. CPU temp ligger på rundt 1-4 grader celsius ved idle og 20 - 25 grader ved full CPU load. Har WaterChill vannkjøling med vann temp på rundt 30 grader. Men ett spenn på 20 grader fra idle til CPU load er vel ikke så altfor stabilt? Så jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få temperaturen mer stabil, vet det finnes noe som heter "Coldplate", men hva er egentlig nytten av å ha denne mellom peltier og CPU?? Ønsker svar snarest mulig, takk Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Det spennet der virker å være ganske normalt. På mitt system (som ikke kan sammenlignes med så veldig mye) fikk jeg minus 4 på load, og minus 19 på idle. Og hvis du ikke har coldplate, som du bør ha, skal du faktisk være godt fornøyd med temperaturene! Hvilken CPU står den på forresten? Og Coldplate ja, fordeler varmen fra en liten core ut over hele Peltier. Coldplate bør også skrus fast i vannblokk for og oppnå korrekt moment på Peltier. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Coldplate er en plate laget av kobber. Peltier er laget av keramikk. Siden kjeramikk ikke er veldig bra til å lede varme, får du ikke brukt hele undersiden av peltieret. Coldplates oppgave er å lede kulde fra de stedene som ikke er nær cpu og til cpu. Hvis du har en amd, så har denne såpass liten kjærne at du bare får brukt små områder av peltieret. Og coldplate er derfor veldig viktig. Har du P4 er det ikke fullt så viktig siden den har heatspreader. Men uansett er det lurt. Så hvis du har en amd-prosessor vil du nok tjene en del på å skaffe deg coldplate. Lenke til kommentar
aDamas Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 Takker for svar, regner med at jeg nå stikker innom microplex.no for å kjøpe meg en coldplate. Har forresten en P4 2.533 ghz. Lenke til kommentar
aDamas Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2003 --..Artic..-- Men jeg lurer på hvordan du har fått CPUen din ned i -19 grader?? Har du noe annet enn ett peltier element eller ett kraftigere ett? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 --..Artic..-- Men jeg lurer på hvordan du har fått CPUen din ned i -19 grader?? Har du noe annet enn ett peltier element eller ett kraftigere ett? les denne: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=151700 Lenke til kommentar
bjortolf Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Coldplate er en plate laget av kobber. Er det noen som har sett en coldplate i sølv? Evt. en coldplate i kobber med sølvbelegg på det ene siden. Sølv leder jo som kjent varme bedre enn kobber, og i en coldplate ville vel det være merkbart. Og en coldplate er jo så lett at det ikke ville kostet skjorta. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Coldplate er en plate laget av kobber. Er det noen som har sett en coldplate i sølv? Evt. en coldplate i kobber med sølvbelegg på det ene siden. Sølv leder jo som kjent varme bedre enn kobber, og i en coldplate ville vel det være merkbart. Og en coldplate er jo så lett at det ikke ville kostet skjorta. DU kan jo stikke innom en gullsmed . Men egentlig tror jeg ikke det vil føre til de store forskjellene. Sølv leder bare rundt 10% bedre varme enn kobber, så du tjener nok mer på å kjøpe en 1337 vannblokk eller radiator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå