Gå til innhold

Minnekortet sitter fast

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelp! Har et Nikon D7000 der minnekortet i spor 1 plutselig sitter fast! Hvordan får jeg det løs uten å ødelegge noe?

Har dessverre ikke noe svar utover å lirke litt forsiktig. Ville i hvert fall vært forsiktig med å ta i for hardt. Som Evelen! skriver skal det vel trykkes inn litt for å løse ut og det kan jo være mekanismen som har hengt seg opp. Hvis ingen på forumet har noen geniale forslag kan du prøve i en fotobutikk, kanskje de har noen triks.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at du har tatt ut kortet før så du kjenner til fremgangsmåten, er det så at du må trykke litt ned for og aktivisere låsen eller at du må presse til siden et låsekhake og en fjær vil da dytte kortet litt opp. I begge tilfellene kan du holde kameraet opp ned og tappe forsiktig med fingeren på huset for og se om kortet detter ut, gjerne i kombinasjon med og dytte inn kortet eller dra haken til siden.

En annen mulighet er at kortet er satt i feil vei og da må du bruke en nebbtang, kraftig nål eller en spiss kniv for å lirke kortet opp igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har hatt kameraet i tre år, så ja, jeg vet hvordan jeg skal ta det ut ;)
Ser ut som at mekanismen ikke funker, for det fjærer ikke i det hele tatt når jeg trykker på kortet. Ødelegger jeg noe om jeg drar den ut med nebbtang? Kortet kan alltids erstattes i løpet av noen minutter, men ødelegges minnekortsporet?

Lenke til kommentar

Ser ut som at mekanismen ikke funker, for det fjærer ikke i det hele tatt når jeg trykker på kortet.

Som jeg også skrev i forrige innlegg er det jo en låsmekanisme som må løse ut for SD-kort, og gjør den ikke det er det opplagt en (stor) sjanse for å ødelegge noe hvis du prøver å dra kortet ut med makt. På den annen side sitter det jo fast allerede så slik sett funker jo ikke mekanismen og kameraet bør vel inn for en overhaling uansett. Jeg ville hentet ut bildene med å overføre via kabel, lirket eller banket forsiktig i håp om at mekanismen løser ut, men ikke dratt hardt i kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...