Kasp0me Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Heisann. Jeg kjøpte en hund for 7000 kr, var på besøk 3 ganger før jeg fikk hunden hjem, reagerte ikke allergisk før dagen jeg faktisk fikk hunden hjem. Endte med at jeg leverte hunden tilbake.Jeg har ikke skrevet noen kontrakt med oppdretter.Nå et par uker etter, så virker det som at oppdretter ikke har lyst til å betale meg tilbake, har jeg noen form for rettigheter her?er det noen sjans i havet at jeg får tilbake pengene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Hvorfor i all verden skulle du få pengene tilbake? 3 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Hvis han har levert tilbake hunden ville jeg jo regnet med å få tilbake iallefall en del av kjøpesummen, men jeg ville jo spurt før jeg leverte fra meg hunden igjen.. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Dersom ikke du får hunden tilbake burde du ihvertfall få pengene. Om selger er en dyrevenn kan du jo spille på at du har planer om å drepe og spise hunden, da vil han kanskje heller gi deg penger enn dyret, Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Det som nok vil kunne avgjøre dette er minst et par forhold; er det et forbrukerkjøp eller et kjøp mellom private? Og, gjorde dere en avtale om at du skulle få igjen pengene? Anyways, det er ikke noe galt med "varen" du har kjøpt, så det er lite grunn til å kreve noe slags refusjon på det grunnlaget. Allergi er nok noe man må ta ansvar for selv tenker jeg. Det er alltid litt følsomt med hunder og valper slik, men de vanlige kjøpslovene gjelder, så det er bare å studere de. Men som sagt, det er forskjell på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, første bud her må være å avklare hvilken som gjelder; har du kjøpt av en næringsdrivende eller en privatperson? Jeg hadde ikke hatt høye forventninger her, med mindre du har med en høvelig snill og grei oppdretter å gjøre.. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Det er litt tricky når du allerede har levert den tilbake til oppdretter, spørsmålet er hva dette skal tolkes som. Er det en kasept av at du får trekke deg fra avtalen, eller er det en måte å være pragmatisk og hjelpe deg til å løse problemet? Det vanlige i hundemiljøet (blant annet nedfelt i NKKs standardkontrakt) er at oppdretter har forkjøpsrett til hunden, i praksis for å kunne godkjenne ny eier. (De tingsrettslige problemene dette reiser er ikke relevante her). Det er upraktisk å måtte beholde hunden mens man leter etter ny eier dersom man er plaget med allergi. En god løsning er dermed at oppdretter tar tilbake valpen og påtar seg å selge den videre. Du får den prisen han får, minus oppdretters utgifter med hunden mens den er der i påvente av salg. Det blir fort i samme størrelsesorden som kjøpesummen, og jeg ville ikke kranglet om disse småpengene det potensielt kan utgjøre. Et annet tolkningsalternativ er jo at oppdretter godtar å ta hunden tilbake for at du skal slippe å slite med allergien, uten noen videre forpliktelser. Det kunne i så fall være naturlig at oppdretter skal betale for eventuelle vaksiner og andre "varige investeringer" du har gjort i hunden, men ikke mer enn det. Det som ikke er en naturlig tolkning er at oppdretter godtar at du går fra avtalen og får pengene tilbake. Det har du ikke noe krav på verken etter forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven, og jeg tviler på at angrerettloven kommer til anvendelse. 2 Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Ja jeg leverte tilbake hunden dagen etter jeg hadde hentet den.Virker ikke som hu vil levere tilbake penger heller, men samtidlig så har hu null peiling på det hu driver med utifra hva jeg har sett.Dårlig research fra min side, samt det med allergi, for reagerer ikke på jamthunden til fattern som også er en valp. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Ja jeg leverte tilbake hunden dagen etter jeg hadde hentet den. Virker ikke som hu vil levere tilbake penger heller, men samtidlig så har hu null peiling på det hu driver med utifra hva jeg har sett. Dårlig research fra min side, samt det med allergi, for reagerer ikke på jamthunden til fattern som også er en valp. Du skriv Du skriver "virket ikke som hu vil levere tilbake penger heller" Hva snakket dere om når du leverte hunden tilbake var det noe tema i det hele tatt at du skulle ha penger igjen ? Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Ja, det var et tema fra min side. Oppdretter ville ikke gi meg noen konkrete svar på dette. derfor lurer jeg på om det er noen muligheter lovmessig som sier at jeg har noen krav. Lenke til kommentar
probin Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Du burde ha fått et konkret svar på om du får pengene tilbake. da kunne du jo bare tatt med hunden hjem igjen om hun sa nei. kjøpt hundehotell til den(foreldra dine eller noe) mens du prøver å få solgt den videre. sålenge du har allerede har betalt for hunden. har du vel forsåvidt rett til å hente den igjen?? men men, gjort er gjort. syns du skal ringe opp igjen å høre med dem før det går for lang tid. Endret 10. juli 2014 av probin Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Ja, det var et tema fra min side. Oppdretter ville ikke gi meg noen konkrete svar på dette. derfor lurer jeg på om det er noen muligheter lovmessig som sier at jeg har noen krav.Og da er altså svaret et ganske klart nei. Endret 10. juli 2014 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Spørsmålet er jo hva dere har avtalt dere i mellom angående tilbakelevering. Dersom du ringte å sa at du er allergisk og lurte på om hun ville ha hunden tilbake og hun sa ja kan det godt være du i praksis har gitt den bort gratis. Slikt skjer. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Nå er det snakk om attestboka jeg fikk med hunden. Hu må på død og liv ha den tilbake, hvorfor forstår jeg ikke for det er 3. mnd til neste vaksine.Oppdretter til høyre og meg til venstre. men boka å teppe Vi tar vare på det en måned til vi har fått solgt yoshi. For da vi har fått en kjøper tar vi å henter Yoshi også får kjøper med alt da. da kan dere like godt ta å hente han nå er deres hund' Hva er problemet? har nok hunder her huseier liker ikke at dter så mange her så fint om dere henta han så blir dt hvertfall 1 minde Jeg er allergisk mot han, det går ikke. sånn som vi ble enige om at du har han til vi får solgt han å vi får pengene så er det jo greit, å det ble vi jo enige om Du skylder oss i prinsippet 7000 kr og at vi blir kvitt han for deg er jo og gjøre deg en tjenste. Du som oppdretter skal ha klinkende klare regler på det. jeg reagerer ikke på disse rasene en gang å jeg er hyperalergis mot hunder Nei, men jeg reagerte. Er ingen fasit selv om en hund er allergivennlig så kan folk reagere på dem. Det rodde jeg du visste Hvis du tror jeg prøver å lure meg unna hunden så tar du skrekkelig feil. Hvorfor tror du jeg ga deg 7000 kr i første omgang og brukte 2000 til på utstyr til hunden? Jeg leverte ikke hunden fordi jeg har dårlig råd. Jeg tåler den ikke, og det var også en av grunnene, at den var allergivennlig, men for meg er den ikke det. http://www.nrk.no/livsstil/_-allergivennlige-hunder-er-en-myte-1.7830862 Og hvorfor setter du valper på hunden din da huseier ikke liker det fra før av? Endret 10. juli 2014 av Xenom Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 Eeeeh... Jeg syntes du er vel aggressiv her. Du forventer at oppdretter skal huse, mate og bruke tid på din hund mens du bruker en måned på å finne ny eier, og så sitter du her og klager??? 3 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. juli 2014 Del Skrevet 10. juli 2014 (endret) Enten henter du hunden asap, eller's får du nesten bare gi fra deg hunden. I det minste burde du ihvertfal kompansere selger for at vedkommende passer hunden. Endret 10. juli 2014 av Evelen! 5 Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Jepp, hu har fått 2000 kr for å passe på bikkja, rettere sagt vi har gitt hu muligheten til å passe på hunden. så synes ikke akkurat det er en uting.Har nå lagt ut hunden på finn, fikk respons så fikk solgt den for 5000 kr. Agressiv? Måten hu skriver til meg generelt er også agressivt. Dette her er bare et lite utklipp, som kanskje vinkler meg som en sur pengegrisk sokk, men samtalen måler seg mye drøyere tidligere tilbake, der hu maste på meg og samboeren om penger lenge før vi hadde bestemt oss. Det dere ser der er bare samme mynt som hu skriver til meg. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2014 Eeeeh... Jeg syntes du er vel aggressiv her. Du forventer at oppdretter skal huse, mate og bruke tid på din hund mens du bruker en måned på å finne ny eier, og så sitter du her og klager??? Ja jeg forventer det da hu har fått betalt for det, jeg sitter ikke og klager, jeg spør om det er noen lover som kan støtte meg opp. Hvis det virker som at det er sympati jeg er ute etter så tar du skrekkelig feil. Lenke til kommentar
MoonLight Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Måten hun skriver på virker som....ingen punktum. Ingen store bokstaver for å vise hvor ny setning starter.... Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 hvis du er usikker på allergi, så må du kjøpe med forbehold om dette. Du kan da vel ikke kjøpe noe til 7000kr og bare levere den tilbake og tro du skal få en dritt igjen, hadde jeg vært selger hadde jeg ikke tatt imot noen hund i retur engang, selger gjorde deg en tjeneste her. Det kalles for å være ansvarlig for egne handlinger, du kunne ha satt den på kennel til du fikk solgt f.eks 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 (endret) Undersøk selv hvilke hunderaser og blandinger som er allergivennlige. Jeg sier ikke at du ikke allerede kan ha tatt det med i betraktningen allerede. Se sitat nedenfor. Et par hunderaser som puddel, portugisisk vannhund, med flere er vel regnet for nokså allergivennlige. Men det er vel aldri noen garantier. Man hører jo om så mange allergier, og noen tåler veldig lite av ting. Though some breeders claim they are a hypoallergenic dog breed, there is no scientific evidence to support the claim that hypoallergenic dog breeds exist. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypoallergenic_dog_breed Det finnes en del puddel-mix'er. Da puddelen gjerne er ganske allergivennlig, så drar den gjerne med seg disse egenskapene i kryssning med andre raser 50/50-blandinger. Du har kanskje hørt navnet "Doodle ditt og Doodle datt". For å kalle det en doodle så bør det være 50 % puddel i den. Og du får en hund som arver mange av egenskapene til den andre hunden. Det er nok ingen skuddsikker metode å få seg en allergivennlig hund, men verdt forsøket. All dogs shed, and all dogs produce dander and saliva in some degree.[15] As noted above, the amount of the allergenic protein present on the dander and in saliva varies by breed. Also, the amount of the allergen can be reduced or eliminated in individual dogs by treatments such as bathing.[16][17] But for most breeds, when not regularly bathed, even a dog who sheds very little or has little dander can trigger a reaction in a sensitive person dander (eng.) = hudrester saliva (eng.) = spytt Forklar neste oppdretter du besøker at du hadde en dårlig allergiopplevelse med den "rasen" du prøvde. Spør om du kan låne en av deres hunder opp til en ukes tid for å se om det kan gå godt. Det hadde jeg gjort før jeg kjøpte på nytt, spesiellt siden du har hatt en allergiopplevelse. Hold deg unna den oppdretteren det ble allergiresultat fra. Endret 11. juli 2014 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå