Sissel B Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Det irriterer meg grenseløst at vi ikke klarer å få til lyd fra tv-program ut gjennom surroundanlegget vårt. Vi har hatt det i flere år nå, men vi finner ikke ut av hvordan dette skal gjøres på dette anlegget. Tven er en LG 42PQ1000 plasma tv. Anlegget er ett såkalt soundbarsystem fra Phillips HTS 6100. Tven har RikstTvkort fra en CI modul i tven. Surroundanlegget er koblet til tven via en HDMI kabel. Hvordan i alle verden får jeg lyden fra tven til å gå gjennom anlegget? Må jeg koble til noen andre kabler i tillegg? Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Jeg fant dette svaret på Phillips sine supportsider. Men tven min har jo ikke slike lydutganger bakpå. Den ser nemlig slik ut: Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) Problemet er at TV har optisk digital lydutgang, mens soundbaren har koaxial (elektrisk) digital lydinngang. En løsning er en omformer fra optisk til koax digital. Eller så funker det bra med optisk kabel fra TV til en DA-konverter og vanlig phonokabel til AUX1 (audio in) på soundbaren. Bruk optical ut til anlegget Til et anlegg som ikke har optisk inngang...? Dårlig forslag. Endret 9. juli 2014 av Mr D Lenke til kommentar
samco Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Problemet er at TV har optisk digital lydutgang, mens soundbaren har koaxial (elektrisk) digital lydinngang. En løsning er en omformer fra optisk til koax digital. Eller så funker det bra med optisk kabel fra TV til en DA-konverter og vanlig phonokabel til AUX1 (audio in) på soundbaren. Bruk optical ut til anlegget Til et anlegg som ikke har optisk inngang...? Dårlig forslag. Synd prisene på det du foreslår er i høyde med en ny soundbar. Kjøp heller en ny en å tulle med convertere eller dac. du vil ha et digitalt signal. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Problemet er at TV har optisk digital lydutgang, mens soundbaren har koaxial (elektrisk) digital lydinngang. En løsning er en omformer fra optisk til koax digital. Eller så funker det bra med optisk kabel fra TV til en DA-konverter og vanlig phonokabel til AUX1 (audio in) på soundbaren. Bruk optical ut til anlegget Til et anlegg som ikke har optisk inngang...? Dårlig forslag. Synd prisene på det du foreslår er i høyde med en ny soundbar. Kjøp heller en ny en å tulle med convertere eller dac. du vil ha et digitalt signal. Får du en soundbar med ekstern sub og grei lyd til under kr 500,-? Jeg kom med to fungerende forslag som er eksakt hva ts spør etter, i motsetning til deg som kom med et ubruklig forslag... Det aller beste ville være å bytte til ny, bedre TV og soundbar hvor begge enheter støtter ARC... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Nå finner jeg ikke igjen kabelen som skal fra soundbaren til TV heller (og er ikke helt sikker på hva slags kabel dette er), pluss at jeg da vel trenger en optisk kabel i tillegg? Er det en slik og en slik jeg trenger da? Førstnevnte ser jo litt annerledes ut en den på tegningen her: Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Det er riktige kabler du lenker til hvis du skal kjøpe Omvandler Optisk til Koaxial fra Netonnet. Kabelen på tegningen vil du ikke ha bruk for i dette oppsettet. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Hvis du bruker forslaget med Omvandler Optisk til Koaxial fra Netonnet og nevnte kabler, så skal du bruke inngangen COAXIAL DIGITAL IN. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Hvorfor ser den optiske kabelen på Netonnet forskjellig ut i de to endene, mens Bitema sine har to like ender? Og duger Biltema sin like godt? Ser at de har rimeligere kabler av den kortere typen. Netonnet sine korteste er dyrere enn den på 5m (?) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 På bildet hos Netonnet ser det ut som pluggen er vridd 180 grader + at den en har beskyttelsshylse på. Begge fungerer sikker helt greit. På bildet kan det se ut som om Netonnet sin kan være noe tykkere/kraftigere bygd (mer isolasjon rundt), men det har ikke noe å si ved normal bruk. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 (endret) Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa: Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: soundbar.jpg subwoofer.jpg De to audio kontaktene du viser bilde av bak på TVen er lyd inn i TVen, og vil ikke fungere mot forsterkeren. EDIT: Beklager, så nå at vet var bak for Philipsen begge bildene var i fra. Hvis surround ikke er veldig viktig, men kun å få lyd så kan du mest sannsynlig bruke denne: http://www.clasohlson.com/no/Adapter/32-2399 Begge scart inngangene er merket med inn og ut piler på TVen. Når da denne jeg linket til settes i output, så kan du koble den røde og hvite til de samme fargene på det øverste bildet ditt, eller på subben etter hva som passer best for deg. Scartene har stereo lyd ut i seg, og skal ha lyd ut der. Endret 12. juli 2014 av AndersT2 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa: Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: soundbar.jpg subwoofer.jpg De to audio kontaktene du viser bilde av bak på TVen er lyd inn i TVen, og vil ikke fungere mot forsterkeren. Hva er det egentlig du prøver å svare på? Bildet er ikke av TV, men soundbaren. Og det er heller ikke snakk om noen forsterker... Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2014 Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa: Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: soundbar.jpg subwoofer.jpg De to audio kontaktene du viser bilde av bak på TVen er lyd inn i TVen, og vil ikke fungere mot forsterkeren. Tven har bare en Optical Digital Audio out. De bildene du har sitert er fra hjemmekinoanleget. Hhv soundbar og subwoofer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 (endret) Mr D, den 12 Jul 2014 - 20:19, sa:Mr D, den 12 Jul 2014 - 20:19, sa:Mr D, den 12 Jul 2014 - 20:19, sa: AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa:AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa:AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa: Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa: Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: soundbar.jpg subwoofer.jpg De to audio kontaktene du viser bilde av bak på TVen er lyd inn i TVen, og vil ikke fungere mot forsterkeren. Hva er det egentlig du prøver å svare på? Bildet er ikke av TV, men soundbaren. Og det er heller ikke snakk om noen forsterker... Missforstod bildene (skumleste for kjapt), har redigert innlegget mitt med en billig og enkelt løsning. Da TVen også mest sannsynlig har analoge utganger. Og det er en forsterker i soundbaren, bare at den er inni der. men kunne brukt det ordet i stedet. Sissel B, den 12 Jul 2014 - 20:22, sa:Sissel B, den 12 Jul 2014 - 20:22, sa:Sissel B, den 12 Jul 2014 - 20:22, sa: AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa:AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa:AndersT2, den 12 Jul 2014 - 20:11, sa: Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa:Sissel B, den 09 Jul 2014 - 21:41, sa: Nå sjekka jeg nærmere på mitt anlegg, og det var jo ikke slik som avbildet på det siste bildet. På selve soundbaren var det en rød og en hvit inngang som det sto AUDIO IN og Aux 1 på og på Subwooferen som hører til, så var det både Aux 2 og Aux 3 med likedanne røde og hvite kontakter som det sto AUDIO IN på, pluss at det var en kontakt som det stod coaxial digital in på en annen kontakt. Se bilder under: soundbar.jpg subwoofer.jpg De to audio kontaktene du viser bilde av bak på TVen er lyd inn i TVen, og vil ikke fungere mot forsterkeren. Tven har bare en Optical Digital Audio out. De bildene du har sitert er fra hjemmekinoanleget. Hhv soundbar og subwoofer. Missforstod bildene (skumleste for kjapt), har redigert innlegget mitt med en billig og enkelt løsning. Da TVen også mest sannsynlig har analoge utganger. Endret 12. juli 2014 av AndersT2 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Nei, TV-en har ikke analog lydutgang. Det kommer fram i 2. post. Anbefaler at du leser alt før du svarer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 En jallaløsning er å bruke headset utgang på TV. Da trenger du en minijack - phono kabel http://m.clasohlson.com/no/Tilkoblingskabel-3,5/Pr327701000 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 Nei, TV-en har ikke analog lydutgang. Det kommer fram i 2. post. Anbefaler at du leser alt før du svarer. Hvis du lærer deg hvordan utstyr funker, og leser litt i manualen, så får man lyd ut på Scart 2 utgangen. Står på side 14 i manualen: http://www.lg.com/no/kunde-soette-produkt/lg-42PQ1000# Bruker man adapterert jeg linket til i min første post som jeg redigerte, så skal det funke på både analog og digital tuner, samt AV 1,2 og 3 inngangene på TVen, ikke HDMI inngangene. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. juli 2014 Del Skrevet 13. juli 2014 En jallaløsning er å bruke headset utgang på TV. Da trenger du en minijack - phono kabel http://m.clasohlson.com/no/Tilkoblingskabel-3,5/Pr327701000 Det er også en løsning som funker, men greide ikke å finne at TVen har hodetelefonutgang i manualen. De fleste pleier å ha det, men enkelte har det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå