Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke valgt 1440p 60hz på ny skjerm

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt opp en ny Dell U2713HM men får ikke valgt høyere oppløsning enn 1920x1080. Har en Multicom Kunshan P150E med AMD Radeon HD 7970M hvor det står på AMD sine sider at kortet skal støtte høyere oppløsninger.

Har prøvd med både Dual-Link DVI-D og HDMI.

Har også reinstallert skjermdriverne, men det har heller ikke hjulpet.

Det fungerer derimot å sette custom resolution til 2560x1440 30hz i intel sin software, men da blir det jo ikke 60hz og dette er mektig irriterende.

Så har sjekket litt rundt for å forsikre meg om at laptopen min støtter det og nettet påstår at skjermkortet har DVI-I (Dual Link) som støtter oppløsninger opp til 2560x1600.

Noen som har noen ideer til hvorfor det ikke fungerer å få til 2560x1440 60hz og hvordan jeg kan fikse dette?

Dell U213HM

AMD Radeon HD7970M

Windows 8.1 64 bit

Oppdatering:

Så, ved å følge denne guiden har jeg iallefall kommet meg opp i 2560x1440 @40hz så er litt nærmere 60.

Endret av Temple
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På jobb har jeg to slike skjermer i den oppløsningen du vil ha. Bruker DisplayPort til begge skjermene.

Har sterkt vurdert å skaffe meg en DisplayPort for å se om det vil løse problemet, hvis jeg ikke får det til med DVI-D i dag kjøper jeg nok det i morgen.

Du er nødt til å bruke DVI (eller DP) for å få den oppløsningen, HDMI nytter ikke.

Bruker du den medfølgende dual-link DVI-kabelen, eller bruker du en gammel kabel du hadde liggende? Du er nødt til å bruke en dual-link kabel.

Ja, jeg bruker dual-link DVI-kabelen som fulgte med til skjermen, har også sjekket at jeg har DVI-I (dual link) female på laptopen.

Lenke til kommentar

Er litt motstridende info her.

Altså DVI-D er ofte singel link.

Dual-link DVI adds six additional pins (located in the center of the connector) for a second transmitter increasing the bandwidth and supporting resolutions up to 2560 × 1600 at 60 Hz.

Du skal ikke ha dette gapet i connector hverken på kabel eller video utgangen fra maskin eller inngang på skjerm.

277px-DVI_Connector_Types.svg.png

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er litt motstridende info her.

Altså DVI-D er ofte singel link.

Dual-link DVI adds six additional pins (located in the center of the connector) for a second transmitter increasing the bandwidth and supporting resolutions up to 2560 × 1600 at 60 Hz.

Du skal ikke ha dette gapet i connector hverken på kabel eller video utgangen fra maskin eller inngang på skjerm.

[fjernet bildet]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Kabelen er en DVI-D (Dual-link).

Connector på laptopen er en DVI-I (Dual-link).

Connector på skjermen er en DVI-D (Dual-link).

Håper dette gjør det litt klarere hva jeg har.

Lenke til kommentar

På jobb har jeg to slike skjermer i den oppløsningen du vil ha. Bruker DisplayPort til begge skjermene.

Har sterkt vurdert å skaffe meg en DisplayPort for å se om det vil løse problemet, hvis jeg ikke får det til med DVI-D i dag kjøper jeg nok det i morgen.

Hvordan har du tenkt til å skaffe deg DisplayPort på en PC som bare har DVI og HDMI?

Forøvrig fulgte det en CD med skjermen. Ligger det noe fornuftig på den kanskje? Jeg behøvde ikke å installere noe fra den med mitt Radeon HD4670 og U2713HM (DVI-kabel) på Windows 7, men kanskje det er nødvendig hos deg?

Lenke til kommentar

Men han sier jo at han har DVI-I på laptop ikke DVI-D.

Skjermen hans er DVI-D, samme er kabelen.

Må ikke han da ha DVI-D på laptop !?!

D og I bak DVI betyr kun om det er en ren digital overføring, eller om den har mulighet for analogt signal i tillegg. Det har ingenting med båndbredden og gjøre. Det finnes både single- og dual-link kabler blant både DVI-I og DVI-D. Det eneste som betyr noe på høye digitale oppløsninger er om kabelen er single-link eller dual-link. D eller I spiller ingen som helst rolle.

Forøvrig: Hva får du opp som Hardware ID på skjermen. Device Manager -> Monitor -> Generic PnP Monitor -> Details -> Hardware Ids hos meg viser:

MONITOR/DEL407E

Klarer PCen din å detektere det samme?

post-30930-0-74665400-1404944553_thumb.png

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Noen som har noen ideer til hvorfor det ikke fungerer å få til 2560x1440 60hz og hvordan jeg kan fikse dette?

Oppdatering:

Så, ved å følge denne guiden har jeg iallefall kommet meg opp i 2560x1440 @40hz så er litt nærmere 60.

Som det kommer frem i guiden så er det en begrensning i cpu'ens integrerte grafikk som er problemet hos dem. Løsningen må da nødvendigvis være å skru av integrert grafikk, eller tvinge 7970 skjermkortet til alltid å brukes. Kan dette gjøres i BIOS eller driver? Det kan fremstå som en strømsparingsfunksjon. Det vil ikke hjelpe å bytte til DP kabel om det er cpu'ens IGP sin skyld. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...