Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lekkasje av kjølevæske (Volvo S70)

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg kjøpte faren min sin gamle bil (Volvo S70 2,0 aut. 1998) for et par måneder siden, og har siden den gang synes motoren gikk ganske varm (ofte opp mot rødstreken, men aldri over). Det falt meg selvsagt ikke inn før nylig å sjekke kjølevæskenivået. Ekspansjonstanken var tom.

Jeg var innom verkstedet for noe annet (bytte av ABS-hjerne), og fikk dem samtidig til å etterfylle kjølevæske. Neste dag etterfylte jeg igjen, da nivået hadde synket noe (antar det har med luftlommer osv. å gjøre). Samtidig la jeg en papp-plate under motorrommet for å følge med på evt. lekkasjer.

Etter to dager uten kjøring, sjekket jeg nivået på kjølevæsken. Det virker noenlunde stabilt. Under bilen, på papp-platen, har jeg to våte flekker. En langt bak som som stemmer overens med en slange tilknyttet AC-en som jeg har sett kondens på før, og en langt fremme i motorrommet (ca. under radiatoren)

Den bak antar jeg simpelthen er kondens, så det er den foran som bekymrer meg. Jeg har prøvd å se under, men det er en plate der som dekker til sikten. Denne platen er forøvrig våt langs kanten, så hva det nå enn er har nok kommet derfra.

I dag tok jeg bilen ut på en liten tur for å få varmet motoren, og lot den så stå ute med motoren på i ca en halvtime. Dette klarte ikke å provosere frem noen lekkasje (annet enn kondensen fra ACen).

Tror dere jeg har noe å bekymre meg for? Lurer liksom på hvor det har blitt av all kjølevæsken som burde vært i ekspansjonstanken i utgangspunktet. Faren min husker ikke sist han sjekket kjølevæskenivået, men det er nok lang lang tid siden han gjorde det (Gjetter 2002 eller noe sånt). Kan det bare evaporere over lang tid?

Jeg tror ikke toppakningen er defekt. Oljen er som den skal, motoren fungerer knirkefritt og eksosen er normal.

Forøvrig har temperaturen stabilisert seg etter at jeg etterfylte kjølevæske. Nå holder den seg på ca. 1/2, uten å stige.

Hvis det var en lekkasje, burde ikke "stresstesten" min i dag synliggjort den? Men på en annen side, hvis det ikke er det, hva er den våte flekken under radiatoren?

Det ble en lang post. Beklager. Er bare litt bekymret for min første bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt kondenserer, litt forsvinner her og der og om han ikke har skjekket nivårt siden 2002 (!) så er det ikke så rart at det var tomt.

Om du har så gammel kjøleveske burde den byttes..

Uten om det ville jeg ikke vært noe redd annet enn at motoren kansje har tatt skade av så høye temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...