sillygoose Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Hei. Har nettopp kjøpt noe sportsutstyr i en butikk, som var hyllevare, men jeg har imidlertid ikke avhentet varene og ombestemte meg dagen derpå. Så vidt jeg har klart å oppdrive opererer ikke butikken med "åpent kjøp" eller andre typer angrerett. Varene er allerede betalt. Er det noen lover som spiller inn her, eller er det "goodwill" fra butikken sin side om de vil la meg heve kjøpet? Eller er det slik at når varen er betalt så er jeg juridisk bundet til å fremholde avtalen? Tenker da evt. på forbrukerkjøpsloven §41. goose Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Ja det er opp til butikken å velge om de vil tilby angrerett eller ikke. Eventuelt om butikken har operiert uaktsomt slik at det går på reklamasjon, f.eks opplyst deg feil om varen eller produktet, som du senere oppdaget og derfor angrer. Men jeg vil nok tro normalsett om varene ikke er hentet vil og prøvd taper jo butikken ikke så mye å gi deg pengene igjen. Istedenfor du blir misfornøyd og velger å handle et annet sted. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Så fremt det ikke er noe galt med tilblivelsen av avtalen (de har lurt deg) eller tingen som sådan (den har en mangel) så har du ikke rett til å trekke deg uten konsekvenser, men etter fkjl § 41 kan du avbestille mot å betale erstatning. Nøyaktig hvor stor denne erstatningen skal være er verre å si, men du skal dekke butikkens tap. I utgangspunktet regnes f. eks. beregnet avanse ved salget som et tap etter fkjl § 41, jf § 52. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) Slik jeg forstår det vil det da vanligvis være snakk om evt. å betale mellomlegg mellom "din pris" og den prisen de evt. må selge til "for å bli kvitt det"? edit: For hyllevare vil jo dette mellomlegget isåfall normalt være 0 kr ;] Du bør nå uansett starte med å informere butikken om at du har ombestemt deg. Endret 9. juli 2014 av srbz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Så lenge dette er generiske varer hvor det er antallet kunder som begrenser antall salg (selger har for praktiske formål ubegrenset innkjøpsmulighet) er normalfortjeneste å regne som tap. Er en Høyesterettsdom om en slik problemstilling ved salg av ferdighus. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 11. juli 2014 Del Skrevet 11. juli 2014 Forhandler kan ha tapt salg på varen fordi den ble lagt til side i påvente av at du skulle hente den. Da vil forhandlers reelle tap være varens fortjeneste. Derfor er det som oftest fortjeneste/avanse på varen som legges til grunn for erstatningssum. I spesielle omstendigheter kan tapet også være større enn fortjenesten. Hvis forhandler tapte et salg fordi varen var lagt til side for deg, og det i mellomtiden har kommet/er annonsert en oppgradert utgave av varen slik at den i praksis ikke er mulig å selge til annet enn tapspris, kan du bli avkrevd et gebyr tilsvarende fortjeneste pluss det tapet forhandler lider av å måtte selge varen til under innkjøpspris. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 12. juli 2014 Del Skrevet 12. juli 2014 Hvordan kjøpte du det om du ikke har hentet det? Ringte du dem? Jeg ville uansett ha snakket med dem så fort som mulig og spurt om det var greit å angre seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå