Gå til innhold

XP lar meg ikke slette filer!

Anbefalte innlegg

Hey!

Prøver slette et par filer fra disken min (fra cygwin og XP sp1), men får "Acces denied"... filene er ikke skrive beskyttet...

Dette gjøre meg gal... vil bare ha disse filene vekk fra hardisken min, men Windows vet hvist bedre en meg... argh....

aner noen om en eller annen måte å bare få disse filene vekk på?

mvh

Marius Strand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et ganske alminnelig problem i XP, den ser ut til å låse filer og kataloger uten at dette har noen hensikt (f.eks. låser den kataloger hvor tekstdokumenter har vært åpnet og slettet). Den letteste veien rundt dette problemet er å reboote ettersom Windows ikke lenger tror at filene er i bruk, men noen ganger må en boote i safe mode (F8) hvis filene er skikkelig vrange...

I enkelte filfeller har det vist seg at det hjelper å lage en ny midlertidig mappe, markere denne og filen/mappen som er "låst", og slette begge samtidig... Hvorfor dette til tider fungerer vet jeg ikke. :p

Det virkelige spørsmålet er hvorfor Microsoft ikke gjør noe med dette - det er et rimelig stort irritasjonsmoment...

Lenke til kommentar
Eller slette dem i et program som feks Nero ?? Nå kan det selvsagt hende jeg tar feil, men Nero er da vitterlig et brenneprogram, og ikke et filprogram som "magisk" hever opp systemlåste filer ?

- Ralek -

Joda, Nero er en enkel filbehandler i tillegg til et brenneprogram.

Grunnen (ofte) til at du ikke får slettet filer fra Windows Explorer:

Du har merka en stor .avi-fil som du vil slette. Explorer prøver da å lese filen for å finne info som oppløsning, fps, bitrate mm. Hvis du ikke har lasta ned hele filen, klarer ikke Exploder å finne denne infoen så lett, så da prøver den å lese gjennom hele filen. Med andre ord, filen er åpen, og du kan ikke slette den.

Men om du merker den samme filen i Nero, så prøver ikke Nero å finne slik (u)nyttig info, og åpner den da heller ikke. Så da kan du slette den.

En annen løsning på problemet kan være at du bruker Daemon Tools til å mounte .bin-filer i en virtuell cdspiller for å slippe å brenne imaget først. Da kan du nemlig ikke slette .bin-fila før du har unmounta imaget. Lett å glemme :)

Lenke til kommentar

Får faktisk Access denied i Nero og... Disse filene er på til sammen flere gigabyte og jeg begynner å få dårlig plass på disken. Har prøvd å slette i safe modus og.. men neida...

Det er bare junk-filer... og jeg vil ha de VEKK, kan ikke Windows bare gjøre som jeg ber om... F... heller!!

Lenke til kommentar

Prøvde "who lock me" programmet.

Det frøs Windows!!

Etter å ha startet i safemodus of un-installed programmet, nektet det Windows å la meg slette instalasjonsfilene. Access denied

Jeg kjører en helt fresh install av windows... så jeg vil ikke anbefalle dette programmet..

finnes det ikke et "SLETT SAMMA ******.exe" noe sted...?

Herregud!!! Argh, jeg hater alt og alle!§

Lenke til kommentar

kansje jeg overdriv litt... er på akuratt en gig....

Inneholder to utpakkede Spervice pac 1 for ex og en Cygwin installasjon....

får prøve litt mer med who lock med...

Hørte om et program som het fileClose() som skulle ordne dette, men har

ikke funnet det... ja aja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...