Gå til innhold

Anbefalte innlegg

[INFO: trykk på bildene for større versjon] |

------------------------------------------------------/

Jeg har lenge tenkt på å bygge en HTPC for å ha under TVn i stua.

Den skal inn i den ledige hylla her:

HTPC%20002.jpg

Hyllas mål er 56cm x 18,5 cm og den er 34cm dyp.

Det var ikke noe poeng å få denne så liten som mulig, så da bestemte jeg meg for at kassa skulle bli 52cm brei, 25cm dyp og 14 cm høy.

Noe som var helt klart var at jeg skulle bygge kabinettet selv, og at det skulle være svart. Jeg skulle også bruke et Mini-ITX hovedkort.

Det hadde jo også vært kjekt med håndkontroller så vi kan spille gamle spill med emulatorer.

Et TV-kort hadde heller ikke vært dumt, så kan jeg ta opp TV-sendinger rett på Harddisk.

Men jeg hadde aldri før vært borte i verken TV-kort eller Mini-ITX, så etter mange poster her på forumet, der mange snille personer ga meg hjelpsomme svar, var endelig delene bestemt.

En liten kladd jeg tegna (grunnen til at den er på linjert ark er at jeg tegna den i en engelsktime på skolen, vel å merke etter at jeg var ferdig med det vi skulle gjøre, så jeg hadde lov til det):

htpc-kladd.jpg

Det er vel ca en uke siden jeg startet å bygge, men jeg har ikke hatt tid til å legge ut noe før nå...

Tre må være det greieste materialet å bygge kassa av, så jeg stakk bort på et trevareutsalg her i byen.

Der fant jeg ut at jeg skulle bruke en hobbyplate til kassa. Dette var pga prisen.

Jeg kjøpte også med en stk sprayboks med svart silkematt og en pakke kutteskiver til Dremel'n.

HTPC%20001.jpg

Prisliste:

Hobbyplate, 120cm x 63cm x 18mm - 140 kr

Kutteskiver til Dremel - 77 kr

Maling på boks - 84 kr

Totalt: - 301 kr

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har laget noen printscreen-bilder fra et 3D-program som jeg har brukt for å "lage det før jeg lager det".

Altså for å sjekke hvordan det blir med plass og hvordan ting må plasseres inni.

Kanskje vanskelig å se, men jeg prøver å forklare...

Forfra:

1.jpg

Det dere ser til venstre er strømforsyininga.

Mitt i på bunnen er HD'n.

Den firkanten i front mitt på er en vifte.

Øverst til høyre hengenes i taket kommer dvd'n.

Nederst til høyre er hovedkortet med et via riser pci card opp fra det, og et tv-kort ut over harddisken.

Ovenfra:

2.jpg

Skrått fra høyre:

3.jpg

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

Etter masse saging med stikksaga og litt pussing med Dremel'n:

HTPC%20003.jpg

Satt opp:

HTPC%20005.jpg

Med lokket på:

HTPC%20004.jpg

Ikke alt var helt superbra, men etter litt pussing så var alt helt stødig.

Dere ser sikkert at fronten gjenstår. Dette er fordi jeg kikket litt rundt på nettet, og fant inspirasjon i en av geniale DrSpawns tidligere prosjekter. Sjekk ut plexiglasset

Sånt vil jeg også ha tenkte jeg med en gang :smile:

Får bare håpe jeg klarer å få like bra resultat...

Dro ut og fikk tak i litt plexi i passende størrelse og noen skruer med pynteskiver for å feste det på en pen måte. De to bittesmå skruene med mutter mitt oppå plexi'n er til å feste usb-bracketen til hovedkortet på baksida av plexi'n, så det blir usb-porter på framsida.

HTPC%20008.jpg

Prisliste:

Forniklet messing pynteskiver - 18 kr

Forniklede messingskruer - 46 kr (DYRT, men verdt det for utseendet)

Plexiglass - 75 kr

2 skruer med mutter - gratis

Totalt: - 139 kr

Total pris på Black_BoX hittil: - 440 kr

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

75 kr for den klatten med plexi,jeg tror jeg dør :lol:

jeg håper du har noe ekstra til overs(og ikke bare den biten)

PS. vis du trenger mer plexi, til og med i farger. spør rundt på mekaniske bedrifter,fikk plater nok til å bygge en server for en cola

Lykke til, det skal du ha.

Dette kan bli dritttøft :yes:

Lenke til kommentar
75 kr for den klatten med plexi,jeg tror jeg dør :lol:  

jeg håper du har noe ekstra til overs(og ikke bare den biten)

Har nok bare den ja. Hadde på følelsen at dette var dyrt, men kjøpt er kjøpt...

Lykke til, det skal du ha.

Dette kan bli dritttøft  :yes:

Takker :wink: Fint at noen følger med.

Syns det har vært lite respons på dette prosjektet hittil....

Lenke til kommentar

Jeg trengte jo noe slags stativ som DVD'n og harddisken kunne festes i, så jeg bestemte meg for å ta meg en tur til byens søppel-innlevering.

Der fant jeg masse rart! Men lite var brukbart, så det jeg endte opp med å ta med meg hjem igjen var:

HTPC%20006.jpg

Jeg dro fram Dremel'n og startet å kutte.

Etter en stund så satt jeg igjen med dette:

HTPC%20007.jpg

Floppydisken kommer jeg ikke til å bruke, men den fungerer da, så jeg tar vare på den.

Ramma til DVD'n må kuttes, og på en eller annen måte må jeg få festet denne oppunder taket... :roll: Forslag?

Harddisk-ramma må også kuttes, men jeg vil kutte minst mulig så det er plass til eventuelle ekstra harddisker hvis dette skulle bli nødvendig i framtiden. Hvor nærme TV-kortet kan jeg ha den egentlig? Burde jeg ha litt avstand?

Tok også vare på en bryter derfra som jeg håper å få brukt som på-knapp.

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar
Prøv heller å henge DVD-en i gummi av noe slag, evt. bare som mellomlegg. Det er mildt sagt irriterende å ha en bråkete HTPC...

Tre er jo ganske mykt i forhold til metal som jeg tror egentlig det blir ganske stille uansett.. støyen har heller ikke noe særlig sted å forplante deg :roll:

Lenke til kommentar
Prøv heller å henge DVD-en i gummi av noe slag, evt. bare som mellomlegg. Det er mildt sagt irriterende å ha en bråkete HTPC...

Smart dette med gummi, men jeg skal vertfall prøve ut noe annet først.

Farten på DVD-romen skal dempes til et minimum, og jeg har hørt at dette skal gjøre de nærmest lydløse... Stemmer det?

Hvis det bråker allikevel, så skal jeg prøve meg med et slags gummioppheng.

Innen en halvtime kommer bilder av hva jeg gjorde med ramma til å ha DVD'n i. Så følg med...

Resultatet ser ikke pent ut, men jeg håper og tror at det skal funke bra.

Lenke til kommentar

Ohh.. Hardt og tegne et helt kabbis ++ i Maya ja..

Maya er et animasjons prog. Om du ikke skal ha en maskin som kjører bortover gulvet mens den åpner og lukker dørene, så er ikke Maya programmet for deg gitt.

Edit: Brukte du dette flybikesbmx?

Var det ikke vanskelig? Har det ikke vært enklere med photoshop eller.no?

Lenke til kommentar
Ohh.. Hardt og tegne et helt kabbis ++ i Maya ja..

Maya er et animasjons prog. Om du ikke skal ha en maskin som kjører bortover gulvet mens den åpner og lukker dørene, så er ikke Maya programmet for deg gitt.

Edit: Brukte du dette flybikesbmx?

Var det ikke vanskelig? Har det ikke vært enklere med photoshop eller.no?

Jaja, samma det.

Lasta det ned når jeg så artikkelen på itavisen jeg...

Men det var bra nok til å lage en skisse av kabinettet med hardware inni, så jeg fikk sjekket hvordan det ble med plass :yes:

Lenke til kommentar

Hei! :)

Bra prosjekt du har starta her!

Veldig bra at flere kaster seg på HTPCbølgen, så kan vi høste erfaringer og hjelpe hverandre! :D

Hvordan skal du gøre med kjøling, noe form for luftehull i bakkant eller noe? Det er vel ikke en diskettstasjon jeg ser der til høyre i bildet? -Den har i så fall ingenting å gjøre i en HTPC! :wink: :)

TIPS:

-Skaffe seg fjernkontroll! Kjøpe her: Vendur.com, kjøpe Ira-2 uten "case" perfekt til å moddes inn i et kabbis! Eller selvfølgelig mekken en helt selv da!

-Skaffe seg LCD, kjøpe her: Hammar.no

Bilde av IR-mottakeren Ira-2:

ira_no_close.jpg

Keep On Modding!!!!!

mvh

Audun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...