Gå til innhold

OL i Oslo / Norge 2022 - En vill ide eller ... ?

Gjest Slettet+9871234

Stem over ulike alternativer  

54 stemmer

1. 1. Hva er din innstilling til alternativ?

• Oslo
      5
    • Lillehammer
      0
    • Tromsø
      2
    • Tredelt
      1
    • Nei til OL
      46

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg poster dette i politikk og samfunn da jeg håper dette kan bli en fruktbar diskusjon.

Nå når tre kandidater gjenstår til vinter Ol i 2022, er det vel mest realistisk å tro at det går til Kina.

Em i Fotball kunne deles mellom Polen og Ukraina.

Så mitt spørsmål er:

Hvorfor kan vi ikke dra nytte av allerede eksisterende infrastruktur å arrangere Vinter Ol 2022 fordelt på tre norske byer som hver får ny eller oppgradert infrastruktur?

1. Tromsø arrangerer langrenn og alpint. Det kan bli eksotisk om noen av øvelsene går i flombelyste løyper med nordlys som kulisser.
  2. Oslo arrangerer hopp og ishocky der det bygges en ny ishocky hall i Oslo.
  3. Skøyter arrangeres i Vikingskipet.
  4. De resterende øvelsene arrangeres der det er kostnadsmessig optimalt. Bruk gjerne en kostnads / nytte analyse.

Jeg mener at kostnadene til et slikt tredelt arrangemnet vil kunne presses godt under 10 miliarder kroner mot det nåværende anslaget på 35 milliarder.

Det billigste er selvsagt å arrangere alt på Lillehammer, men da kan det vel ikke lanseres som Oslo OL 2022. Enda billigere er det å trekke Oslo som kandidat.

Er dette bare urealistiske spekulasjoner fra min side?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt at gjenbruk er det beste, og de grenene man IKKE har godkjente anlegg til kan man spre litt rundt... Det er det kostnadsmessig optimale, hvertfall så sent på kvelden ;)

Problemet med OL er kostnadene. De må kuttes, og man må få mye igjen for det man investerer slik at arrangementet totalt sett går i null når samtlige faktorer tas med i beregningen (infrastruktur som uansett må oppgraderes kan man f.eks. stryke, mens eventuelle turisteffekter i ettertid må beregnes foruftig og tas med i beregningen - og endel flere slike ting).

Lenke til kommentar

Slike store arrangement er pengesug. Det er bare FIFA og IOC som tjener penger på dem, eventuelt korrupte politikere og toppidrettsutøvere og folk rundt.

Nordmenn er klart imot OL. Og det er ikke bare Oslo som er relevant for søknaden. Mesteparten av pengene vil komme ifra staten. Og dette skjer altså selv om både osloboere og nordmenn flest nå er imot... lukter korrupsjon og politisk ambisjon lang vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har lagt til en avstemning.

Jeg kunne selvsagt lagt til flere alternativer fordelt på to byer. Jeg kan gjøre det om mange nok mener det bør ,med.

Lenke til kommentar

Hvis man først skal ha dette tullet så er jeg enig med Horten Market... legg igjen regninga hos de som tjener på det. Slutt å plage skattebetalerne med dette tullet. Det samme gjelder annen kultur og finkultur. Folket bestemmer hva som er bra kultur. Ikke politikere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finansieringsmodellen må endres. Hvorfor skal vertslandet bære utgiftene? Regningen bør i større grad sendes til de som tjener på kalaset: Deltakere/deltakernasjonene, TV-stasjonene og IOC.

Og eventeult at Ol også arrangeres på et gitt sted for eksempel Sommer OL i Hellas og Vinter Ol i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg mener at kostnadene til et slikt tredelt arrangemnet vil kunne presses godt under 10 miliarder kroner mot det nåværende anslaget på 35 milliarder.

Dette er jo bare tall du har trukket ut fra hodet.

Hvordan gjorde du det? Stakk du fingeren i lufta og tenkte at: "Ja, hvis vi har TUSEN KILOMETER mellom de forskjellige øvelsene, så blir det billigere med den fantastiske infrastrukturen vi har mellom OSLO, LILLEHAMMER OG TROMSØ I NORGE."

Denne tråden er jo helt bananas.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi kaste penger vekk på OL dritt, og spesielt et OL om vinteren.

Snø er noe dritt, og OL er bortkasta penger.

Ikke genererer det så mye heller da hele den korrupte gjengen bak OL skal ha skatte og momsfritak.

La andre land kaste vekk pengene, enten det eller så får byen(e) som har OL ta hele regningen selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Hvorfor skal vi kaste penger vekk på OL dritt, og spesielt et OL om vinteren.

Snø er noe dritt, og OL er bortkasta penger.

Ikke genererer det så mye heller da hele den korrupte gjengen bak OL skal ha skatte og momsfritak.

La andre land kaste vekk pengene, enten det eller så får byen(e) som har OL ta hele regningen selv.

Det eneste argumentet jeg får ut av dette er at du misliker OL og snø.

Greit nok at du er imot, det er jeg og, men det er positive sider med OL og. En folkefest uten like synes jeg Norge burde unne seg i blant også, men ikke til den latterlige prislappen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi har Holmenkollen (Storbakke). Jeg vet ikke hvilken stand Midstubakken er i, men den må sikkert oppgraderes. Vi har Vikingskipet. Generelt trenger vel hovedstaden en ny ishokyarena uavhengig av OL, så kostnadene med å bygge et nytt ishocky station i hovedstaden hadde vel uansett kommet før eller senere. Å bygge skiløyper og alpin anlegg i Tromsø fortjener vel nordlendingene. De vil sikkert har etterbruk. Det burde ikke koste flere milliarder å bygge disse anleggene som på sikt kan bli selvfinansierende.

Vil ikke reiseveien da bli urimelig lang for de som vil få med seg både langrenn og hopp? Jeg er litt redd for at ett slikt opplegg ville blitt veldig lite gunstig for tilskuerne.

Nå er det norske og utenlandske tilskuere. Ol lages for verdens publikum. Vi har vel hatt flere tilfeller med et ikke helt kompakt OL. Ikke bare bør kostnadene dempes, man også publikum må innrette seg etter et økonomisk forsvarlig OL der arrangementet fordeles på flere steder (endog land). Det er bare Ole Brum som får i pose og sekk. Kan du se for deg langrenn og alpint i lysløyper med nordlyset flammende over himmelen?

Dette er jo bare tall du har trukket ut fra hodet.

Hvordan gjorde du det? Stakk du fingeren i lufta og tenkte at: "Ja, hvis vi har TUSEN KILOMETER mellom de forskjellige øvelsene, så blir det billigere med den fantastiske infrastrukturen vi har mellom OSLO, LILLEHAMMER OG TROMSØ I NORGE."

Denne tråden er jo helt bananas.

Det spørs også om ny ishocky arena i Oslo og alpin og langrennsanlegg i Tromså skal inngå som vanlige kostnader. Det store spørsmålet er hvor mye et nytt ishocky arena vil kost i Oslo og hvor mye det koste å opprust Midstubakken. Akabakker har vi allerede på Lillehammer.

Jeg regner med at dette vil kunne bygges for rundt 7 milliarder kroner hvor den store usikkerheten er nytt ishocky stadion i Oslo og oppgradering av Midstubakken.

Lenke til kommentar

Vil ikke reiseveien da bli urimelig lang for de som vil få med seg både langrenn og hopp? Jeg er litt redd for at ett slikt opplegg ville blitt veldig lite gunstig for tilskuerne.

Hvorfor er det mer urimelig enn om alt er på samme sted? Noen må jo uansett reise langt, eller tenker du på utledninger?

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det mer urimelig enn om alt er på samme sted? Noen må jo uansett reise langt, eller tenker du på utledninger?

AtW

Tenker på utlendinger som betaler masse for å reise til Norge og få med seg OL, for så å måtte betale masse for å reise rundt i Norge, samtidig som det blir bortimot umulig å få med seg eksempelvis langrenn og hopp for alle, nordmenn inkludert.

Lenke til kommentar

Vi har Holmenkollen (Storbakke). Jeg vet ikke hvilken stand Midstubakken er i, men den må sikkert oppgraderes. Vi har Vikingskipet. Generelt trenger vel hovedstaden en ny ishokyarena uavhengig av OL, så kostnadene med å bygge et nytt ishocky station i hovedstaden hadde vel uansett kommet før eller senere. Å bygge skiløyper og alpin anlegg i Tromsø fortjener vel nordlendingene. De vil sikkert har etterbruk. Det burde ikke koste flere milliarder å bygge disse anleggene som på sikt kan bli selvfinansierende.

Nå er det norske og utenlandske tilskuere. Ol lages for verdens publikum. Vi har vel hatt flere tilfeller med et ikke helt kompakt OL. Ikke bare bør kostnadene dempes, man også publikum må innrette seg etter et økonomisk forsvarlig OL der arrangementet fordeles på flere steder (endog land). Det er bare Ole Brum som får i pose og sekk. Kan du se for deg langrenn og alpint i lysløyper med nordlyset flammende over himmelen?

Joda, jeg er enig i at OL og publikum må tilpasse seg forholdene, men jeg er redd ett så utilgjengelig OL ville gjøre det veldig lite attraktivt for publikum, og således gå utover både PR og inntjening. Jeg anser ikke det å slippe å pendle mellom Tromsø og Oslo som å få i pose og sekk, isåfall har det vært mye pose og sekk oppigjennom.

Om man først skal dele på det tror jeg det vil være bedre å fordele det utover områder som er mer tilgjengelige, slik man gjorde i 94.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Joda, jeg er enig i at OL og publikum må tilpasse seg forholdene, men jeg er redd ett så utilgjengelig OL ville gjøre det veldig lite attraktivt for publikum, og således gå utover både PR og inntjening. Jeg anser ikke det å slippe å pendle mellom Tromsø og Oslo som å få i pose og sekk, isåfall har det vært mye pose og sekk oppigjennom.

Det var jo en gang snakk om å arrangere alt i Tromsø. Nå foreslår jeg et kompromiss, der nordlendingene får sin andel av et nytt norsk OL. Det ville nok være lite aktuelt å pendle mellom Tromsø og de to andre byene. Jeg mener det ville bil gjenbruk av skianlegg og alpin anlegg i Tromsø. Vi kunne sikkert fått noen fantastiske skiløyper og alpin bakker der oppe. Jeg gikk mye på ski i Troms da jeg avtjente førstegangstjenesten. Det kan faktisk være en større opplevelse å gå på ski i dette terrenget enn her sør. Og så har man de potensielle kulissene med nordlys. PR er svært bestemt av opplegg og personer. Inntjeningen bør alltid stå i forhold til kostnadene. En god modell kan gi netto langisktig overskudd om man da regner med at Oslo uansett trenge ny ishocky hall og Tromsø vil kune gjenbruke de anleggene og den infrastrukturen de får. Merko også at der ligger et universitet i Tromsø. Tromsø kunne blitt mer attraktiv som universitetsby med egne ski anlegg og alpinbakker. Jeg er overbevist om at alpinbakkene gitt naturen utenfor Tromsø ville kunne bli blant de beste og mest spennende i verden.

Om man først skal dele på det tror jeg det vil være bedre å fordele det utover områder som er mer tilgjengelige, slik man gjorde i 94.

Det er der jeg er uenig. Jeg trekker inne hele Norge der nordlendingene og Tromsø får sin del.

Lenke til kommentar

Det var jo en gang snakk om å arrangere alt i Tromsø. Nå foreslår jeg et kompromiss, der nordlendingene får sin andel av et nytt norsk OL. Det ville nok være lite aktuelt å pendle mellom Tromsø og de to andre byene. Jeg mener det ville bil gjenbruk av skianlegg og alpin anlegg i Tromsø. Vi kunne sikkert fått noen fantastiske skiløyper og alpin bakker der oppe. Jeg gikk mye på ski i Troms da jeg avtjente førstegangstjenesten. Det kan faktisk være en større opplevelse å gå på ski i dette terrenget enn her sør. Og så har man de potensielle kulissene med nordlys. PR er svært bestemt av opplegg og personer. Inntjeningen bør alltid stå i forhold til kostnadene. En god modell kan gi netto langisktig overskudd om man da regner med at Oslo uansett trenge ny ishocky hall og Tromsø vil kune gjenbruke de anleggene og den infrastrukturen de får. Merko også at der ligger et universitet i Tromsø. Tromsø kunne blitt mer attraktiv som universitetsby med egne ski anlegg og alpinbakker. Jeg er overbevist om at alpinbakkene gitt naturen utenfor Tromsø ville kunne bli blant de beste og mest spennende i verden.

Det er der jeg er uenig. Jeg trekker inne hele Norge der nordlendingene og Tromsø får sin del.

For al del, jeg sier ikke at det ikke hadde vært flott for Tromsø, og jeg har vært nok ute både i Troms og Finnmark til å sette pris på naturen. Problemet er fortsatt at reiseveien mellom arrangementene blir for lang og dyr til at jeg tror det vil være aktuelt for mange, og gi en dårligere opplevelse.

For min del skulle jeg gjerne sett ett OL i Tromsø alene, men da det virker som idretten syntes det var bortkastede penger med tanke på gjenbruk virker ett OL lenger sør som ett bedre alternativ, der man lettere kan knyte sammen flere anlegg slik man gjorde i 94. Da en del ser ut til å ha innstillingen at "om ikke Tromsø får skal i allefall ikke Oslo få" heller jeg igrunn mer mot å droppe hele greia. Således synes jeg ideen din er fin da jeg anser ett slikt prosjekt som noe det bør være en viss begeistring rundt, noe man ikke får når bitterheten er såpass stor som den tilsynelatende er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...