Gå til innhold

Fra VGS til Økonomi og administrasjon, tips?

Anbefalte innlegg

Hei, det ser ut til at det blir BI på meg til høsten. Har satt opp økonomi og administrasjon på første valget og med 43 poeng regner jeg med å komme inn. Synes denne overgangen fra VGS til høyskolen er litt skremmende. VGS har vært et helvette for meg, hatet å være i timene og i vg3 har jeg faktisk 46 dager fravær, velger å legge litt av skylden på at jeg har en mage sykdom. Jeg synes timene var lite inspirerende og det en lærer brukte en uke på å gå gjennom kunne jeg godt brukt et par time på hjemme eller bibloteket.

Er det noen som har noen gode råd? Vil virkelig gjøre det meste ut av de tre årene mine på Økonomi & administrajon. Leser for øyeblikket boken How to win at college av Cal Newport og funnet mange gode tips der. Har også sett litt på fagene for første årene og sett litt på pensumbøkene på nettet, og det ser jo ganske mye ut. Bekymrer meg også litt for det sosiale, har hørt at BI har endel klyser fra vestkanten så er litt redd jeg vil passe dårlig inn med kviser og t-skjorte fra h&m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen råd spesifikt for BI kan jeg ikke gi, men basert på tidligere innlegg av deg, tror jeg at du vil klare overgangen helt fint og trives bedre på en høyskole enn på videregående.

Selv om BI Nydalen gjerne assosieres med vestkantsklyser, tror jeg at det er en stereotypi som er sterkt overdrevet. Kanskje det finnes noen av dem, men det vil nok heller ikke være mangel på vanlige folk som deg selv.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg studerer på NHH, så jeg vet ikke om dette gjelder BI, men for meg har det vært nok å studere i 25 - 30 timer i uka for å få et snitt mellom B og C. Du finner sikkert studieplanen til BI og detaljert informasjon om hvert enkelt kurs på hjemmesidene deres. For meg har økonomistyring vært lite nyttig ut over at jeg allerede kjente til noen begreper og at jeg kunne stå over forkurset til bokføring, da jeg allerede kunne skrive regnskap og balanser med T-kontoer.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hei!

Ingenting å grue seg over iht stereotypien. Jeg møter stadig vekk flere folk som overrasker meg selv om jeg får første inntrykket av det du sikter til. Prøv å være mer åpen og imøtekommende uavhengig om det er "pappagutter" eller ikke - det tror jeg nøkkelen er til å finne studiekamerater på BI. Utrolig mange hyggelige folk på BI som sitter i samme båt som deg, ingen peiling på hva de går til og ønsker å gjøre det bra på skolen & have a good time while doing it. Med disse felles faktorene så burde dette gå veldig bra. :)

Viktigste forberedelser du kan gjøre er komme inni i terminologien rundt økonomi - Financial Times og The Economist er gode kilder til å få et godt begrepsapparat samt få en liten oversikt over store aktører i den globale økonomien.

Når skolen begynner er det smart å kjøpe bøker tidlig - se over pensum og gjør deg kjent med hva du skal gå gjennom før eksamen. Gamle eksamensoppgaver er også en fin ting å se over relativt tidlig da disse gir deg en god pekepinn på hva som kommer - såfremt du ikke har fag hvor gamle eksamensoppgaver "nesten" ikke har noe relevans for det som kommer i år. Dette får du dog oppgitt ofte av foreleser og hører til sjeldenhetene. Etterhvert vil du få en feeling på hva som fungerer/ikke fungerer mtp lesing. Noen foretrekker å lese kapittel for kapittel - mens andre forholder seg utelukkende til forelesningsnotater. En blanding av disse samt et genuint ønske om å forstå pensumet og ikke bare terpe & pugge vil nok gjøre susen.

Fag 1. semester

Matematikk for Økonomer - Fungerer i praksis som et forkurs da karakteren du får til jul kun teller 20%. Avhengig av hvor mye matematikk du har hatt tidligere så vil dette i stor grad avgjøre arbeidsmengden. Har du hatt R1 e.l vil du nok føle at pensumet er forholdsvis lett og du vil få muligheten til å fokusere på andre fag.Forelesere på Nydalen som du bør oppsøke er Pål Lauritzen eller Robert Hansen. 2 meget dyktige forelesere.

Finans og Økonomistyring - For mange er dette faget som desidert behøver mest timer til repetering. Her er det viktig at du går til riktig foreleser da kvaliteten på de som har faget er høyst varierende. Her blir gamle eksamensoppgaver ditt beste våpen mot en god karakter. Terp, lær og pugg slik at du kan gjøre en eksamen på under 3 timer og ikke nøy deg med å bare pugg formlene - men også forstå prinsippene bak. Dette gjør eksamen særs lett har du gjort et godt forarbeid i dette faget og vil hjelpe deg utrolig mye frem mot Finans og Økonomistyring 2 samt andre BØK-fag du vil ha gjennom årene. Og de er det ikke få av.

Markedsføring - Snik tips her er å finne gode/likesinnede partnere som har samme målsetting som deg iht karakter. Pensumet er forholdsvis stort så det er ikke dumt å starte tidlig med å lese gjennom dette. Eksamen er casebasert innlevering som du har hele semesteret på deg å skrive. Et gyldent tips er å se på kompetansemålene som står på fagbeskrivelsen @BI og sørg for at dere har med alle disse punktene i besvarelen. Dette gjør det både vesentlig mer oversiktlig på hva de vil ha med i en besvarelse. Her er det også ymse kvalitet på forelesere, men absolutt verdt å følge disse da de kommer med mye input dere kan ta med i oppgaven.

Bedriften - Desidert mest interessante fag du kommer til å ha på en god stund. Dette er jo selvfølgelig smak og behag men jeg storkoste meg med både forelesningene og pensumet. Viktig å få kontroll over pensumet som omfatter en stor artikkelsamling samt The Company. Anbefales på det varmeste å lese disse godt. Vær også tidlig ute med å forberede deg på skrivedelen da dette var min fallgruve. Gå gjennom gamle eksamensoppgaver og gjør disse korrekt med å sette opp en struktur i besvarelsen samt ha kontroll på den røde linjen som skal gå gjennom oppgaven.

Forretningsjus - Ymse kvalitet på forelesningene - er du ikke fornøyd med han/hun du får utdelt så sjekker du timeplanen på når alternative forelesninger går. Viktig å terpe på juridisk metode da dette er utslagsgivende for hva karakter du ender opp med. Lovsamlingen og kapitlene du skal kunne er omfattende og kan ved første øyekast virke skremmende. Mitt beste tips er i mindre grad fokusere på den læreboken og heller bruke den som et oppslagsverk. Du vil nok få mye bedre oversikt ved å gå gjennom forelesningsnotatene - slå opp lovsamlingen parallelt med dette samt gjøre eksamensoppgaver/oppgaver i arbeidsboken. Dette gjør deg kjent med lovsamlingen samt de viktigste paragrafene du skal kunne . Læreboken kan du bruke som oppslagsverk om det er noen bestemmelser som kan ha en ordlyd som gjør til at den kan være vanskelig å tolke. Dette vil nok være vesentlig mer effektivt sammenlignet med fremgangsmåten jeg hadde.

Håper dette hjalp en del på vei. Med det vil jeg både ønske deg velkommen samt ønske deg masse lykke til på BI :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Tusen takk for konge svar, dro på ferie etter at jeg skrev og glemte det helt. Mange gode tips. Ser etter bøker nå, er det virkelig nødvendig med alle sammen? Er jo helt sykt.

Ja, og du kan fortsatt kjøpe mine til halv pris. :)

Om man har vært på Blindern, merker man definitivt forskjell på atmosfæren mellom det og BI, men det er såpass mange forskjellige folk på BI nå i dag at du ikke skal være bekymret for å ikke passe inn.

Mitt beste tips er å være tidlig ute. Finn ut hva pensum er, oppgaveplaner og prøv å ligge i forkant. Nivået på BI var for min del ikke særlig høyt, men jeg måtte jobbe en god del med stoffet. Det skal tross alt læres, pugges og forstås og det er jo noen sider samlet sett.

Brukte vel på det jevne rundt 40 timer per uke. Jobbet også en del i perioder, så litt vanskelig å si hva snittet ble, men tipper rundt 40 ettersom jeg i eksamensperioder jobbet enda mer. A i snitt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for konge svar, dro på ferie etter at jeg skrev og glemte det helt. Mange gode tips. Ser etter bøker nå, er det virkelig nødvendig med alle sammen? Er jo helt sykt.

Skal man gjøre det bra på skolen er første steg å kjøpe alle bøker. Det koster ikke all verden, spesielt om du kjøper brukt.

Lenke til kommentar

Ja, og du kan fortsatt kjøpe mine til halv pris. :)

Om man har vært på Blindern, merker man definitivt forskjell på atmosfæren mellom det og BI, men det er såpass mange forskjellige folk på BI nå i dag at du ikke skal være bekymret for å ikke passe inn.

Mitt beste tips er å være tidlig ute. Finn ut hva pensum er, oppgaveplaner og prøv å ligge i forkant. Nivået på BI var for min del ikke særlig høyt, men jeg måtte jobbe en god del med stoffet. Det skal tross alt læres, pugges og forstås og det er jo noen sider samlet sett.

Brukte vel på det jevne rundt 40 timer per uke. Jobbet også en del i perioder, så litt vanskelig å si hva snittet ble, men tipper rundt 40 ettersom jeg i eksamensperioder jobbet enda mer. A i snitt.

Hei, er det disse du har? http://web.bi.no/info/kurs2014.nsf/(vWebLittStudium)?openView&RestrictToCategory=Bachelorstudiet+i+økonomi+og+administrasjon+%281.+år%29

Pris?

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg ikke skal gå på BI. Men jeg antar at disse "Stud. assistent"-timene som står oppført er timer der man får hjelp/undervisning av studentassistenter. Er det nødvendig å møte til dette?

Ellers er jeg overrasket av hvor få forelesningstimer det er i uken utenom disse studentassistent-timene. Antar at det blir mye arbeid på egenhånd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Stemmer.

Men jeg har ikke den ene boken som er anbefalt i matematikk:

Lauritzen, Pål. 2009. Matematikk for økonomer : oppgaver med løsninger. Cappelen akademisk forlag

Ellers har jeg vel mer eller mindre alt på den listen der. Kjøpte alt nytt i fjor på BIs bokhandel.

Men merk at det du har der er begge semestrene.

Tenkte halv pris, men vet ikke nøyaktig hva jeg gav på stående fot. Mener på at jeg betalte rundt 4000 for første semester. Litt mindre andre semester.

Så kanskje rundt en 3500 for alt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...