Gå til innhold

Viftestyring

ruiyu2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en Sunbeam Rheobus (4 kanaler) og et par y-splittere (liten molex til 2 små molex). Koble sammen to av viftene på samme kanal vha. y-splitteren, og koble resten til rheobussen, så kan du justere etter behov. For eksempel:

2 vifter i front, kobles sammen og kobles til kanal 1 på rheobussen

2 vifter i bakkant, kobles sammen og kobles til kanal 2 på rheobussen

1 vifte i toppen, kobles til kanal 3 på rheobussen

CPU-viften kobles til kanal 4 på rheobussen.

Vær imidlertid OBS på at dersom hovedkortet ikke registrerer at det er turtalls-signal på CPUvifte-kontakten, kan det hende at maskinen ikke starter. Da har du 2 muligheter:

1. Dersom BIOS støtter det, skru av "CPU fan fail warning" eller hva det nå måtte stå.

2. Koble kun turtalls-ledningen på hovedkortet og strøm til rheobussen.

Alternativ 2 kan være litt smårisky, for dersom CPU-viften går under en bestemt verdi (varierer fra hovedkort til hovedkort), vil systemet enten skru seg av eller du får opp en advarsel.

Lenke til kommentar
cpu vifta har jo egen plass på hk. du kan jo koble viftene til molexplugger da.. men d lureste er nok og kjøpe en av disse: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...p=5400&toc=5477.. tviler på at d er 5 tilkoplinger for vifter på hk, max 2-3 el no sånt..

EDIT: Ops.. linka litt feil.. sorry :oops: :oops: :oops:

Prøv å edit igjen.. linken er fortsatt feil..

On topic: du MÅ ikke ha viftestyring, den senker bare farten til viftene og støyen!

Lenke til kommentar

Heisan...

Få deg Digital Doc 5+ til din viftekontroll..

Dette er min personlige favorritt, fordi den har stor strøm splitting til alle vifter, og at den til sammen kan kontrolere opptil 8 vifter, 8 sensorer og har et fantastisk LCD display, fancy blått bakgrunnsbelyst...

Denne er litt dyr, men gå heller for denne enn å kjøpe noe billig til et par hundrelapper som Sunbeam Rehoubust eller Enermax..

Lykke til;)

Lenke til kommentar

Min mening derimot er at digital doc 5 er noe krimskrams...

Det er mere juggel enn et bra produkt. Dessuten blir du temmelig fort lei av å trykke på fronten av den. Side-innsynet er ikke så bra, og hvem har kabinettet rett forran seg? Ikke så mange.

Nei, gå for vanlige viftestyringer med potmeter, eller lage en enkel sak som jeg linket til lengre opp. Vifter på 5 og 7 volt er knapt hørbare i forhold til 12v.

Og, som yummy og andre sier, er det en fordel om du har overtrykk i kabinettet, altså flere vifter inn enn ut.

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...