Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mellomtung sykkel


Anbefalte innlegg

Besto oppkjøringen til mellomtung idag så jeg er på jakt etter en godt sykkel, er ikke så mye å velge mellom men vil helst ha mest mulig for pengene.

 

Viktig for min del:

- Lite vedlikehold og skruing. Har ingen problem med bytting av div. slitedeler og olje osv er ikke noe problem. Men vil ikke ha en sykkel jeg ikke kan stole på, jeg vil kunne starte vær dag å ikke komme forsent til jobb osv.

- Billig i drift. Litt av det samme som over, i tillegg ikke bruke 1l drivstoff på mila.

- God komfort. Vil ha en sykkel som er god å kjøre.

- Liker veldig godt racing utsender, men har også sett på Duke osv.

 

Har sett litt på Hondra CBR500R, racingutgaven av Yamaha XJ6, Kawasaki 300 og KTM Duke 300 (?).

Hva er det som møter mine få kriterier godt? Og jeg vil helst ha mest mulig sykkel for minst mulig peng. Synes Yamahaen ser veldig fin ut både på design og ellers. Tenkte jeg skulle dra til den lokale yamaha forhandlerern å spørre om pris den kommende uka.

Har også sett på Honda CBR500R og har fått inntrykk av at dette er en sykkel som holder lenge, både i kraft og holdbarhet. altså ikke en sykkel jeg vil bytte ut den dagen jeg kan kjøre tyngre sykkler

 

Hva anbefaler du?

Endret av Settoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om Den Duke 300 er laget i India, på samme sted som de andre mindre Dukene, så ville jeg styrt unna. Har selv hatt en 125, og rett nok var det det første som kom derfra (2011), så fabrikken har muligens skjerpet seg siden den gang, men uansett ville jeg vært meget forsiktig med å kjøpe slikt, når prioriteten din er en feilfri sykkel.

Den 125-en jeg hadde var sykkelen fra helvete, for min del. Jeg har hatt endel MC oppigjennom årene, hovedsakelig japansk, aldri har jeg opplevd så ekstremt mye feil og stopp på så kort tid.

Heng i bremser, lekkasje fra forgafler, lekkasje fra kjølesystem, plutselig unormalt høyt oljeforbruk, bremselys som kun virket i temperaturer over +6C, helv.. med fusking i enkelte turtallsområder, bryterne fikk overslag/sluttet å virke i høy fuktighet, speedometer som virket sporadisk (kunne gå dager mellom hver gang den virket), blinklys som tok inn vann men ikke slapp ut, og derved kortsluttet blinklysene så lenge måtte jeg kjøre uten det (ganske interessant å kjøre uten blink og bremselys, selv om forhandler mente det ikke var så farlig), pluss en haug med mindre alvorlige feil og mangler.

Er den Duke 300 derimot laget i Mattinghofen i Østerrike, så er saken en helt annen. Men jeg aner det er samme skiten som jeg hadde.

Hold deg til japansk, er min generelle anbefaling.

Lenke til kommentar

Tenkte noe rundt 100,000kr.

Ser at prisen på forsikring ligger nesten likt på honda cbr500r og yamaha xj6. Cq 17,500kr i året for full kasko.

 

Noen ssom har erfaring med disse to?

Lenke til kommentar

 

 

The KTM 390 Duke is a 373.2 cc (22.77 cu in) displacement single-cylinder engine standard motorcycle made in India by Bajaj Auto

 

Nå var det rett nok 300-versjonen TS nevnte, men siden KTM har uttalt at de små syklene skal produseres i Østen, har jeg en viss mistanke at 300 også er laget av Bajaj.

 

Ganske fascinerende igrunn, at de klarer å få ting som _ser_ såpass solid ut, til å være så elendig i praksis :)

Lenke til kommentar

Om du går for Honda så gjør du iallefall et sikkert valg, driftsikre sykler som bare går og går, samt billig i drift ^^

 

Men finnes jo så ekstremt mye å velge imellom på mellomtung markedet så er egentlig bare å prøve så mange sykler som mulig, for så å finne den sykkelen man liker best.

 

Andre sykler som kan være verdt å ta en titt på:

 

Yamaha MT07, Suzuki GSXR 600 (registrert som A2 før 2013), Honda Nc700, BMW G650, KTM Duke 690 R (fåes nedplomert til 35kw) og KTM SMC 690 R (fåes også nedplombert til 35kw)

Alle syklene som er nevnt over gode sykler som vil gi mye kjøreglede, dog tror jeg den artigste sykkelen vil være Duke eller SMC 690 :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte noe rundt 100,000kr.

Ser at prisen på forsikring ligger nesten likt på honda cbr500r og yamaha xj6. Cq 17,500kr i året for full kasko.

 

Noen ssom har erfaring med disse to?

Jeg strupet min XJ6N i fjor og kjører med mellomtung, enkel prosedyre med å få den både ned og opp igjen i effekt.

Sykkelen er en kjempe sykkel for begynnere, og også litt mer erfarne. Selvfølgelig vil 35KW føles lite for de erfarne som er vandt til mer futt, men som sagt, en knall og pålitelig sykkel når man ikke har mulighet til å kjøre fulleffekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...