Gå til innhold

Reiseadapter på elektronikk fra USA


Anbefalte innlegg

Jeg har dratt med et husholdningsapparat fra USA, som jeg håper å kunne bruke i Norge. Jeg regner med jeg må skaffe meg en transformator for at det skal gå, men jeg lurer på om noen kan gi meg et tips på hvordan man regner på om dette er nødvendig. Jeg tok f.eks. også med meg en lampe, som fungerer fint bare ved å bruke en reiseadapter. Apparatet ber om 120V, 60 HZ, 1500W, hva vil skje om jeg plugger denne inn via reiseadapteren?

 

setter stor pris på om noen vil lære meg teorien her:)

Endret av Fat_Mike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en omformer som kan gjøre om nettspenningen vi bruker (230V) til nettspenningen USA bruker (110V). Den må takle 1500W på sekundærsiden.

 

... Det finnes sikkert, men jeg tror kanskje at i denne størrelsesordenen vil det være billigere og lettere å kjøpe et nytt apparat som kan brukes her til lands. Gjetter minst 1500 kr +++, og et par/tre/ti kilo ekstra å drasse på.

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.220-electronics.com/2000-watt-voltage-converter-step-up-and-down.html

 

De har til 1,5 kilowatt også, men med så lav prisforskjell er det like greit med 2 for å være på den sikre siden.

 

Edit:

Ser disse er spesifisert til 2-3 ganger det som sluttutstyret trekker. Dermed bør du velge 3000W eller 5000W modellen. Du kan fortelle dem hva du har så kan de sikkert anbefale deg hva som passer best. Er vel mest startstrøm som betyr noe i de fleste tilfellene.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hva slags utstyr det er snakk om.

amerikansk utstyr er beregnet på 60 perioder (60hz) i Norge bruker vi 50 perioder.

60 perioder er "snillere" mot noe utstyr (f.eks transformatorer) som kan bety katastrofe selv om du trasformerer spenningen ned til 110VAC.

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det med 50-60 Hz transformering så blir det løsningen magnusalex skisserer og veldig dyrt. Et godt designet utstyr vil som regel tåle den lille forskjellen i Hz, men det vil alltid være en viss risiko. Litt verre å mate 50 Hz utstyr med 60 Hz.

Lenke til kommentar

Hvis husholdningsapparatet har en 60Hz vekselstrømsmotor som drives direkte fra 110V så vil denne gå med 83% av original hastighet selv om den norske spenningen er transformert ned til 110V.

 

Trafoer pleier å takle forskjellen mellom 50Hz og 60 Hz uten større problemer, med mindre man belaster dem 100%.

Lenke til kommentar

Trafoer pleier å takle forskjellen mellom 50Hz og 60 Hz uten større problemer, med mindre man belaster dem 100%.

Nei, det er ikke riktig. En 60Hz trafo kan bli for varm selv om den er uten belastning.

Det skjer hvis den er helt marginalt konstruert (les billig). Da er det akkurat nok jern. Men på 50 Hz er det ikke nok jern, den går i metning og trekker mer strøm.

 

http://www.edn.com/electronics-blogs/powersource/4307945/Specifying-a-Transformer-Why-does-50Hz-make-such-a-difference-

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ser ut som om du har et poeng der, vi hadde lite om trafoer på skolen og det er lenge siden.

 

Lavere frekvens gir lavere induktans i viklingene, det gir mer strøm og kraftigere magnetfelt.

I følge linken du kom med og kommentarene der så kan man konstruere trafoer til å takle både 50 og 60Hz, men hvis de har spart penger på trafoene så kan man få problemer.

 

Til trådstarter: Sjekk temperaturen før du lar den stå på mens du forlater kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Takker alle for konstruktive innspill. Hadde helt klart investert i tilsvarende norsk utstyr hvis det var å oppdrive, men har ikke vært borti noe som jeg synes fungerer så godt her til lands enda. Jeg får ta en vurdering på om det er verdt styret å kjøre på med transformator, men det frister litt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...