Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenors nye bredbåndsmodem fra HELVETE..!

Anbefalte innlegg

En tommelfingerregel for å finne nedlasting hastighet, er ca 50% av oppgitt. Dette vil avta med avstand og signalstyrke.

Her er max hastighet som du normalt vil få på b og g nett.

802.11b - teoretisk 11Mbps - praktisk 5-6Mbps

802.11g - teoretisk 54Mbps - praktisk 25Mbps

Så nettbrettet ditt bruker 802.11b ser det ut til, og laptoppen har max hastighet med g.

Med 802.11n har du mange forskjellig hastigheter, ettersom hvor mange antenner o.s.v produktene dine har. Se en oversikt her.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009#Data_rates

Såvidt jeg kunne finne, har S2 en hastighet på 65Mbps eller 72.2Mbps, ettersom hvilken GI den bruker. Så med 72.2 vil du få ca 35Mbps, som stemmer bra.

Såvidt jeg kan se, får du max hastighet med de produktene du nevner.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet må da være nettverkskortene i de aktuelle maskinene... Kanskje også driver, spesielt ralink...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Personlig sikler jeg hensynsløst etter denne modellen, men vil ikke bli xDSL kunde hos telenor med den lusne 2 mbitlinja som tilbys i gata her. Kan heller ikke bli Canal Digitalkunde da deres infrastruktur er som en liten sky i det fjerne i forhold til der hvor jeg bor. Skulle ønske de ble solgt i løsvekt. for ikke-kunder

ZyXEL VMG8924 er samme HW men Telenor har sin egen SW.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2272599

-B10A er Annex A versjonen men om du ikke skal bruke det på det DSL spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar

Trådstarter har aldri hatt i nærheten av 50 Mbps på 802.11G-nettverk, det er HELT sikkert.

For øvrig har jeg ikke særlig mye å si om det trådløse på Telenor-modemer, da jeg ikke har brukt det selv. Så fort linja mi kom opp ble modemet satt i bridge-modus, og en m0n0wall hengt på. Da den ble utslitt ble det Linksys E4200, og da den ble utslitt ble det Linksys WRT1900AC.

Uansett: man får aldri i nærheten av maks teoretisk ytelse med trådløst nettverk. Man MÅ altså ha 802.11n eller -ac nettverkskort for å få fullt utbytte av en 40 Mbps linje. Trist å bruke så mye tid på å finne det ut...

Lenke til kommentar

Som flere sier her, det høres ut som hastigheten begrenses av klientene.

Litt avhengig av pc kan det være ganske enkelt å oppgradere det interne kortet i pc-en til et som støtter 802.11n eller 802.11ac. Selv har jeg oppgradert et par pc-er med Intels 7260 802.11ac-kort. Får vel da på den ene i hvert fall 250-300 Mbps mot P8702 selv på litt avstand med omtrent samme signalstyrke som nevnes her.

Signalstyrken på 2,4GHz kan imidlertid også være god samtidig som det er mye forstyrrelser. 5 GHz-båndet er det per i dag sjeldent noe spesielt med forstyrrelse på, med mindre man ikke selv har annet utstyr som bruker 5 GHz. Rekkevidden for 5 GHz er gjerne noe lavere, så man får ikke samme påvirkning fra naboer som eventuelt har 5 GHz - og det er fortsatt relativt få som så aktivt bruker 5 GHz wlan.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...