Gå til innhold

Kreasjonister i den virkelige verden


Anbefalte innlegg

Riktig. I både innlegg #77 og innlegg #88 forsøkte jeg å poengtere dette. Eksempelvis:

"Fordi sammenligningen ikke avhenger av distinksjonen.

Hvorvidt noe er ikke-fysisk eller ei, er irrelevant ift. om den påståtte løsningen er et postulat alene, eller er evidensbasert."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gosh.

 

Har jeg forstått poenget ditt korrekt, Cuadro, hvis det er noe sånt som følgende:

  • Gud er en postulert skapning.
  • Rosa enhjørninger er postulerte skapninger.
De kan derfor sammenlignes, i det at begge deler er postulert, og mangler evidens. Hvorvidt man ønsker å definere disse postulerte skapningene forskjellig fra hverandre så deler de fortsatt at de er postulert.

 

Forsto jeg det korrekt?

 

 

Takk for oppklaringen Imlekk. Det presiserte hva jeg forstod Cuadro har ment hele tiden. Jeg har altså ikke misforstått noe som helst.

Man kan såklart postulere hva som helst. Jeg kan også postulere at Cuadro eksisterer, men jeg kan ikke vite det. Jeg kan postulere at den eksterne virkeligheten er ekte, men jeg kan ikke vite det. Jeg kan postulere at den avskyelige snømannen sitter på kjøkkenet mitt her og nå. Spørsmålet er hvordan vi finner ut hva som eksisterer, og hvordan vi begrunner det. Dvs, hva vi har tilstrekkelig grunn for.

Det er selvsagt også helt nødvendig å definere hva vi mener med begrepene vi benytter i et postulat. Om vi ikke gjør det så er postulatet fullstendig ubrukelig til noe som helst. Og for at noe skal kunne sammenlignes må begrepene man benytter også være sammenlignbare. Dermed er spørsmålet mitt til Cuadro fremdeles "hvordan definerer du Gud"? Siden du avstår fra å svare kan jeg bare spekulere i om du ikke forstår hva jeg sier, eller at du ikke vil svare.

Se gjerne også denne: http://www.youtube.com/watch?v=RQPRqHZRP68#t=253

Lenke til kommentar

Da blir spørsmålet: Er vitneutsagn godt nok bevis for magi? Det er et enkelt spørsmål, og du har lagt opp til det selv.

 

Gud er et "vesen" av magisk karakter. Hans egenskaper er alle magiske. Ikke-fysisk, men tenkende. Utenfor tid, men tar samtidig del i universet gjennom handlinger. Allmektig, og noen sier også allvitende. Er vitneutsagn (enten det er sekundære eller primære) godt nok bevis for gjenoppstandelse eller himmelfarsel? Ting vi har ingen konsept om hvordan i det hele tatt skulle være mulig, magi ekskludert? Jeg mener nei.

 

 

Tror du Gud er magisk? Det tror ikke jeg, jeg tror han har en kjempemektig telepatisk ånd og et fysisk vesen.

 

La oss snakke om teknologi istedet.. Dersom Vikingene så en bensinbil eller et fly, så ville de trodd det var magisk. Men vi vet bedre ikke sant?

 

Fortidens menn så ting de ikke forstod, men som de beskrev i detalj. Ett av disse eksemplene finner vi hos Ezekiel, og den svevende glinsende Guds boligen som flöy over Israelerne i Örkenen og som også var til stede i försten i Jerusalem.....

 

Her har en NASA tegner forsökt å tegne i detalj hva Ezekiel så av Guds makt der han vandret rundt og et fartöy landet og gav ham noe å spise som fylte ham med ord og gjöremål.... Er dette magisk? Eller er det snakk om teknologi som selv i dag overgår vår?

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det beviser ikke annet enn at Ezekiel erfarte noe, og lignende opplevelser kan man lese og høre hos vanlige folk i dag, hvis man vil - og disse erfaringene går på tvers av alle religioner, så jeg for min del tror det handler om hva man vil se, mer enn hva som er der

 

Jeg kan eks. fokusere på ett valgt objekt, la oss si ett "krusifiks", og ved ett gitt tidspunkt kan jeg så lukke øynene, og etter en liten stund kommer "kopien" (men mye bedre enn originalen av det samme objektet) opp i bevisstheten, og så kan jeg ta det objektet og legge akkurat hva jeg vil av "pynt" rundt, og få det til å stemme med det jeg helst ønsker meg.

 

Ikke noe galt i dette, men vil ha frem poenget om at slike "åpenbaringer" er langt vanligere enn man tror

Lenke til kommentar

La oss snakke om teknologi istedet.. Dersom Vikingene så en bensinbil eller et fly, så ville de trodd det var magisk. Men vi vet bedre ikke sant?

 

Fortidens menn så ting de ikke forstod, men som de beskrev i detalj. Ett av disse eksemplene finner vi hos Ezekiel, og den svevende glinsende Guds boligen som flöy over Israelerne i Örkenen og som også var til stede i försten i Jerusalem.....

Helt med på hva du sier om at folk i fortiden så ting de ikke forsto. Plukket for noen år siden opp en utrolig bok som du kanskje hadde funnet interessant. Den ligger som PDF her:

http://cdn.preterhuman.net/texts/alien.ufo/Bramley,%20William%20-%20The%20Gods%20of%20Eden.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beviser ikke annet enn at Ezekiel erfarte noe, og lignende opplevelser kan man lese og høre hos vanlige folk i dag, hvis man vil - og disse erfaringene går på tvers av alle religioner, så jeg for min del tror det handler om hva man vil se, mer enn hva som er der

 

Jeg kan eks. fokusere på ett valgt objekt, la oss si ett "krusifiks", og ved ett gitt tidspunkt kan jeg så lukke øynene, og etter en liten stund kommer "kopien" (men mye bedre enn originalen av det samme objektet) opp i bevisstheten, og så kan jeg ta det objektet og legge akkurat hva jeg vil av "pynt" rundt, og få det til å stemme med det jeg helst ønsker meg.

 

Ikke noe galt i dette, men vil ha frem poenget om at slike "åpenbaringer" er langt vanligere enn man tror

 

Dette synes jeg er urelevant. Man kan ikke sammenligne en synshallusinasjon fra et kors man stirrer lenge på og tar vekk med slike detaljerte vitneberettelser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det beviser ikke annet enn at Ezekiel erfarte noe, og lignende opplevelser kan man lese og høre hos vanlige folk i dag, hvis man vil - og disse erfaringene går på tvers av alle religioner, så jeg for min del tror det handler om hva man vil se, mer enn hva som er der

 

Jeg kan eks. fokusere på ett valgt objekt, la oss si ett "krusifiks", og ved ett gitt tidspunkt kan jeg så lukke øynene, og etter en liten stund kommer "kopien" (men mye bedre enn originalen av det samme objektet) opp i bevisstheten, og så kan jeg ta det objektet og legge akkurat hva jeg vil av "pynt" rundt, og få det til å stemme med det jeg helst ønsker meg.

 

Ikke noe galt i dette, men vil ha frem poenget om at slike "åpenbaringer" er langt vanligere enn man tror

 

Dette synes jeg er urelevant. Man kan ikke sammenligne en synshallusinasjon fra et kors man stirrer lenge på og tar vekk med slike detaljerte vitneberettelser.

 

 

 

Har du prøvd?

Lenke til kommentar

 

 

Det beviser ikke annet enn at Ezekiel erfarte noe, og lignende opplevelser kan man lese og høre hos vanlige folk i dag, hvis man vil - og disse erfaringene går på tvers av alle religioner, så jeg for min del tror det handler om hva man vil se, mer enn hva som er der

 

Jeg kan eks. fokusere på ett valgt objekt, la oss si ett "krusifiks", og ved ett gitt tidspunkt kan jeg så lukke øynene, og etter en liten stund kommer "kopien" (men mye bedre enn originalen av det samme objektet) opp i bevisstheten, og så kan jeg ta det objektet og legge akkurat hva jeg vil av "pynt" rundt, og få det til å stemme med det jeg helst ønsker meg.

 

Ikke noe galt i dette, men vil ha frem poenget om at slike "åpenbaringer" er langt vanligere enn man tror

 

Dette synes jeg er urelevant. Man kan ikke sammenligne en synshallusinasjon fra et kors man stirrer lenge på og tar vekk med slike detaljerte vitneberettelser.

 

 

 

Har du prøvd?

 

 

Tro meg, jeg har prövd alt.

 

Men aldri sett noen svevende farkost lande när meg, og trikset med korset har jeg også prövd på... Resultat, så mye skygger av korset/symbolet i luften, men aldri ever noe romskip.

 

Det er ikke bare det Ezekiel så lande, det er også den totale forandringen med Ezekiels ånd og hva han sa til folk. Dessuten flöy han jo i denne farkosten over lange veier.

 

Dersom han hadde en hallis, så hadde han også muligheten til å teleportere seg selv da, siden denne flymaskinen flöy ham.

 

Lite trolig at han gikk slike enorme strekninger for egne ben....

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Tro meg, jeg har prövd alt.

 

Men aldri sett noen svevende farkost lande när meg, og trikset med korset har jeg også prövd på... Resultat, så mye skygger av korset/symbolet i luften, men aldri ever noe romskip.

 

 

 

 

Hvis du har prøvd "alt", blir jeg forbauset, for det jeg sier er rene selvfølgeligheter, for de som aktivt søker etter "sannheten" for seg selv. Men for å bidra med litt erfaring, så kan jeg si at jeg ser ikke bare på en ting, men bruker også energi på å gi tingen det rette innholdet, slik at når det dukker opp som ett "mentalt objekt", så er det stabilt og jeg kan dermed se veldig nøye på det. Som eksempel satt jeg å så nøye på min egen hånd, og sendte masse "loving kindness" til den - etter ca 5 minutter, lukket jeg øynene, og så dukket min egen hånd opp som ett brilliant og skinnende objekt i bevisstheten - den var faktisk så vakker at jeg først trodde at det ikke var min egen hånd jeg så - kan gjerne kalle den for "overjordisk vakker"

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tro meg, jeg har prövd alt.

 

Men aldri sett noen svevende farkost lande när meg, og trikset med korset har jeg også prövd på... Resultat, så mye skygger av korset/symbolet i luften, men aldri ever noe romskip.

 

 

 

 

Hvis du har prøvd "alt", blir jeg forbauset, for det jeg sier er rene selvfølgeligheter, for de som aktivt søker etter "sannheten" for seg selv. Men for å bidra med litt erfaring, så kan jeg si at jeg ser ikke bare på en ting, men bruker også energi på å gi tingen det rette innholdet, slik at når det dukker opp som ett "mentalt objekt", så er det stabilt og jeg kan dermed se veldig nøye på det. Som eksempel satt jeg å så nøye på min egen hånd, og sendte masse "loving kindness" til den - etter ca 5 minutter, lukket jeg øynene, og så dukket min egen hånd opp som ett brilliant og skinnende objekt i bevisstheten - den var faktisk så vakker at jeg først trodde at det ikke var min egen hånd jeg så - kan gjerne kalle den for "overjordisk vakker"

 

 

Sammenligner du det å glane på handa di eller et kors og dine halluser med en Profet som ser et flyvende skip lande, og som siden frakter ham langt av gårde til andre deler av verden?

Lenke til kommentar

Ja

 

Da er du på villspor.

 

De hallusene du har hatt flyttet deg ikke fra Oslo til Göteborg på et blunk vel? Eller hender det at du stirrer på handen/korset ditt og våkner opp et annet sted i verden? Hehehe

 

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

 

Men hva er "Guds makt"?

 

 

Hvorfor er det ikke mulig å bevitne "Guds makt" i dag? Det er så godt som ingen tilfeller hvor dette er den underliggende årsaken i dag. For oss som er avhengig av å se og erfare for å bli overbevist er det svært tynt å referere til en eldgammel og utdatert bok som strider med så mangt samt motsier seg selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

 

Ja, "Guds" makt eller manipulerende utenomjordiskes makt.....

 

Som skapte mennesket i sitt bilde, og livet på jorden... Startet i et testsenter de kalte Edens hage...

 

Ja, noe slikt er også nærliggende for meg å tro, derfor linket jeg denne boken i et svar til deg ovenfor. Det er en tykk bok, men uhyre interessant. "GODS OF EDEN":

http://cdn.preterhuman.net/texts/alien.ufo/Bramley,%20William%20-%20The%20Gods%20of%20Eden.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ja

 

Da er du på villspor.

 

De hallusene du har hatt flyttet deg ikke fra Oslo til Göteborg på et blunk vel? Eller hender det at du stirrer på handen/korset ditt og våkner opp et annet sted i verden? Hehehe

 

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

 

 

Og jeg forsøker å få deg i tale, altså "ned på bakken", ved å henvise til helt vanlige teknikker for å nå bestemte stadier eller bevissthetsnivåer - nivåer der også folk eller "profeter" sier de snakker med guden sin. Det er ikke mer mystisk enn du selv vil ha det til. Du sier at du har "prøvd", men det ser ikke sånn ut for meg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Ja

 

Da er du på villspor.

 

De hallusene du har hatt flyttet deg ikke fra Oslo til Göteborg på et blunk vel? Eller hender det at du stirrer på handen/korset ditt og våkner opp et annet sted i verden? Hehehe

 

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

 

 

Og jeg forsøker å få deg i tale, altså "ned på bakken", ved å henvise til helt vanlige teknikker for å nå bestemte stadier eller bevissthetsnivåer - nivåer der også folk eller "profeter" sier de snakker med guden sin. Det er ikke mer mystisk enn du selv vil ha det til. Du sier at du har "prøvd", men det ser ikke sånn ut for meg

 

 

Jeg tror vi snakker forbi hverandre og misforstår..

 

Du snakker om hallusinasjoner, ganske kraftige sådan med handa di osv...

 

Men Ezekiel så et fartöy lande, som foret ham med noe han kalte en skriftrull som ble til tale og mål i hodet hans. Men ikke bare dette, siden tok fartöyet ham med rundt om kring... Altså som passasjer.

 

Det er litt forskjell mellom å meditere med handen sin og se halluser og det å se et fartöy lande for siden å ta ham med på lange avstander til en annen by, sted.

 

Dersom Ezekiel og alle de andre profetene led av sinnsforvirring så forklarer det ikke hvordan Ezekiel ble flöyet fra sted til sted.....

Lenke til kommentar

 

Ezekiel er en av mange som har bevitnet Guds makt på jorden...

 

Men hva er "Guds makt"?

 

 

Hvorfor er det ikke mulig å bevitne "Guds makt" i dag? Det er så godt som ingen tilfeller hvor dette er den underliggende årsaken i dag. For oss som er avhengig av å se og erfare for å bli overbevist er det svært tynt å referere til en eldgammel og utdatert bok som strider med så mangt samt motsier seg selv.

 

 

 

Det står i bibelen at Guds makt skal väre borte fra jorden fram til Armageddon, Dommedag og trengselen. Da kommer Guds makt tilbake, ikke bare for å redde mennesket men også for å dömme mennesket.

 

I mellomtiden er verden overlatt til det onde og de som bare tenker på seg selv...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...