Gå til innhold

Rått Musikkprogram!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Råt er vel en overdrivelse, men dette virker:

http://www.voyetra.com/site/products/rp/serieshome.asp

 

Record Producer får du for $99 nedlastet på nettet.

 

Det er er helt ok program som jeg har brukt i mange år.

 

Adobe Audition 1.0 er et meget bra program, men dette er en ren audio-editor / sequenser med dårlig/ingen mulighet for midi.

Det koster ca $300 (Dette het Col Edit Pro 2.* før)

 

Cubase SX og SL og Nuendo er enda litt høyere på prisstigen, men da må du ha lydkort med ASIO drivere.

 

...sjekk opp på nettet hva som finnes / passer deg

Lenke til kommentar
Råt er vel en overdrivelse, men dette virker:

http://www.voyetra.com/site/products/rp/serieshome.asp

 

Record Producer får du for nedlastet på nettet.

 

Det er er helt ok program som jeg har brukt i mange år.

 

Adobe Audition 1.0 er et meget bra program, men dette er en ren audio-editor / sequenser med dårlig/ingen mulighet for midi.

Det koster ca 0 (Dette het Col Edit Pro 2.* før)

 

Cubase SX og SL og Nuendo er enda litt høyere på prisstigen, men da må du ha lydkort med ASIO drivere.

 

...sjekk opp på nettet hva som finnes / passer deg

MÅ ikke ha asio drivere til cubase sx ... ?

Lenke til kommentar

Jeg må nesten tilføye: Stikk innom Narvesen og kjøp Computer Music ! Jeg fikk en positiv overraskelse da jeg fant ikke en men TO CD-r på bladet, en av dem har over 650MB samples og den andre en drøss program, bl.a. et guitar fx prog (full versjon).

 

Jeg kjøpte bladet fordi de har omtale av Sonar 3 .. (og gjett om de liker det!) *grin*

Lenke til kommentar

DJ-JK - du har rett, en kan kjøre Cubase med WDM drivere

 

lars_loffen - Forskjellen på Cubase SX og SL: tror det er notasjons-delen

sjekk ut hos Steinberg. Nuendo er som Cubase SX, men beregnet på multimedia.

For å redigere film og lyd.

 

Sonar er også sikker bra, men vet at det har vært endel driverproblemer der før.

Har ikke sett på den siden det het Cakewalk. Tror det heter Sonar 3.0 nå, og den har vistnok fine ASIO-drivere, men dette vet jeg lite om

Lenke til kommentar

sonar bruker egentlig dxi drivere, men den nyeste 3.0 versjonen kan også bruke

asio drivere. Skal du bruke pc program til å lage musikk så burde du bruke enten asio ,dxi eller gsif(gigastudio/gigasampler) drivere,hvis ikke så får du store problemer med "timingen", og få ting er jo viktigere i musikk enn timing.

Lenke til kommentar

cakewalk lagde dxi standarden for sonar som et svar på steinbergs asio drivere,

dxi hadde en periode lavere latency enn asio, men ble utkonkurerrt ettersom

både emagic og steinberg brukte asio vst plugins. 2.2 versjonen var avhengig av et "wrapper" program for at sonar skulle kunne bruke asio plug-ins, i versjon 3 så er alt klart til bruk med asio rett ut av pakken.

wdm er ikke å anbefale p.g.a høy latency(forsinkelse)

 

 

de beste sequenserne er idag veldig like

i forhold til et par år siden, det er noen få forskjellige svakheter og styrker.

sonar 3 ser veldig bra ut, det samme gjør cubase sx2/sl2(kommer snart), effektene som følger med sonar 3 er nok bedre enn de som følger med sx 2/sl 2(spesielt producer pack) men

når det gjelder reverb så er den beste uansett gratis, http://www.knufinke.de/sir/index_en.html

sx 2 har også en ny freeze funksjon som gjør at du får mer ut av pc`en i forhold til bruk av virtuelle instrumenter, mens sonar har medfølgende sampler plugin.

hovedforskjellen på sx og sl er at sx har muligheten for tradisjonell notasjon.

 

 

Den viktigste forskjellen på sonar og sx/sl er antagentligvis det grafiske, hvor lett det er for deg å finne frem og bruke de forskjellige funksjonene. Dette er veldig individuelt og burde prøves ut hos en kamerat eller en musikkbutikk.

 

 

den beste måten å gå frem på er nok ,som hidden skrev, å kjøpe

computer music eller future music for å teste ut demoer og lese annmeldelser.

sound on sound er også et veldig bra blad og har etter mitt syn litt mer bakgrunnsstoff i artiklene.

 

Man trenger ikke nødvendigvis sx eller sonar i starten, man kommer langt med cubasis/cakewalk, pågangsvilje og talent.

 

lykke til

Lenke til kommentar
cakewalk lagde dxi standarden for sonar som et svar på steinbergs asio drivere,

dxi hadde en periode lavere latency enn asio, men ble utkonkurerrt ettersom

både emagic og steinberg brukte asio vst plugins. 2.2 versjonen var avhengig av et "wrapper" program for at sonar skulle kunne bruke asio plug-ins, i versjon 3 så er alt klart til bruk med asio rett ut av pakken.

wdm er ikke å anbefale p.g.a høy latency(forsinkelse)

Hør, det er noen begreper du må klare opp i.

WDM og ASIO: low latency drivere

VSTi og DXi: Instrumneter basert på henholsvis VST og DirectX teknologi.

Og DX-standarden er nå absolutt ikke utkonkurert. Den er jo faktisk mer effektiv enn VST. Og ettersom Logic Audio nå bruker AudioUnits, ser det ikke ut som at DX-standarden kommer til å forsvinne på en god stund ennå.... ;)

 

Sonar 1 hadde support for WDM drivere, fra og med Sonar 2.2 var det support også for ASIO-drivere. Omtrent alle lydkort har MME-drivere og Cakewalk (og forsåvidt Steinberg + alle andre som lager lydprogrammer og lydkort) støtter denne standarden.

 

Sonar 3 bruker den samme VST to DXi-wrapperen som du kan få kjøpt til Sonar 2.

 

 

SIR er bra ja! Gleder meg skikkelig til den får bra PDC (plugin delay compensation). :)

 

 

Oooog... Computer Music gav Sonar 3 Pro 9/10, mens Cubase SX 2 fikk 8/10... Endelig har dem også forstått det! :D :D D:

Lenke til kommentar

Moskus, du har delvis rett.

Jeg mener mme drivere og ikke wdm, ble litt forvirra av at det ble skrevet at cubase støtter wdm og blanda derfor mme og wdm sammen.

wdm ble laget av microsoft, cakewalk bygde dx standarden videre på

wdm driverne som et svar på steinbergs asio drivere.

 

mme er driverne som man kan, men ikke burde bruke, spesielt hvis man skal ta opp gitar. Latencyen er mye høyere med mme enn dx(wdm) og asio.

 

dxi=directxinstruments (bruker dx drivere som igjen er bygd på microsofts wdm drivere)

vsti=vstinstruments (bruker asio2 drivere som er lagd av steinberg)

 

når det gjelder sir og plugin delay compensation så vet jeg ikke om han har planer om å integrere det i programmet (eller om det går an?), jeg vet at uad-1 kortene

hadde en form for pdc, men at det var veldig vanskelig å bruke.

En kamerat som har skaffa sx2 med pdc sier at forskjellen på workflow er veldig stor, baksida er at latencyen fra effekter påvirker vst instrumenter slik at forsinkelsen blir tilsvarende stor latencien til den plug-inn som brukes.

men pose og sekk....vanskelig å fylle begge. :shrug:

 

at dxi er utkonkurert var nok å ta litt i, men asio standarden fikk et forsprang fra perioden frem til emagic ble et reint mac (audio units) merke ettersom flere software produsenter lagde programmer som var kompatible med asio standarden.

At cakewalk satser såpass på asio integrasjon KAN tolkes som et tegn på svekkelse av dxi standarden, jeg gjorde det, men hvis jeg tar feil så gjør det lite,

Dxi standarden er jo en bra standard.

 

Som sagt, sonar3 imponerer, og få ting er vel bedre for oss brukere enn seriøs konkuranse mellom cakewalk og steinberg. :)

 

p.s: hvis jeg fortsatt har misforstått noe når det gjelder dxi drivere så må du gjerne klarne opp i det :)

Lenke til kommentar
dxi=directxinstruments (bruker dx drivere som igjen er bygd på microsofts wdm drivere)

vsti=vstinstruments (bruker asio2 drivere som er lagd av steinberg)

DX og VST er bare "språk" som f.eks. effekt-plugins er skrevet i og har absolutt ingenting med WDM eller ASIO-drivere å gjøre i det heletatt (utenom at VST og ASIO er utviklet av Steinberg & WDM og DX er utviklet av Cakewalk) . Du kan fint kjøre DX effekter med MME og ASIO-drivere, VST med WDM-drivere, og så videre... ;)

 

Sonar har innebygget PDC for DX effekter og instrumenter, og nå har den nye oppdaterte wrapperen også dette. (UAD-1 har nå automatisk PDC også, by the way).

 

DX er nok like lite utkonkurrert som AU (AudioUnits), men forspranget til VST skal ikke undervurderes. Både DX og AU er mer effektive enn VST, men det henger jo sammen med at VST er noen år eldre, som sagt. Nå som alle "seriøse" effekt og virtuelle instrument-produsenter må lage både VST, DX og AU versjoner, så spiller det jo veldig liten rolle hva du bruker selv. Men det er jo flest gratis VSTi'er der ute, og da er det kjekt med en wrapper.

 

 

 

 

Men til Lars_Loffen: Vet du ikke hva PDC, WDM/ASIO og VST/DX er og ikke bryr deg heller, så kanskje du skal sjekke ut AudaCity. Dette programmet kan brukes til multitracking. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...