Gå til innhold

[Løst] Ny linse til Canon 100D

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut standardlinsa EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM med Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD. Før jeg endelig bestemmer meg for å kjøpe ny linse og / eller jakte på ei brukt, har jeg ett par spørsmål.

• Vil jeg merke noen forskjell på klarhet/skarphet på bildene?
  • Siden kameraet er C-format, må jeg da gange brennvidden med 1,5 for å få den reelle brennvidden?

mvh

gkja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle objektiver vil være *1.6 i brennvidde på ditt kamera sammenlignet med utsnittet på fullframe. På ditt kamera betyr det ikke noe om objektivet er laget til fullframe eller crop.

Så - du vil få samme utsnitt i vidvinkelenden av 24-70 som når du stiller objektivet ditt til 24mm, og 70mm blir litt trangere enn 55mm. Du får selv finne ut om det er vidt nok for deg.

EF-S 18-55 STM er bælskarp, men du får mer lysstyrke (og annet brennviddeområde) hvis du går over til Tamron 24-70. Du vil neppe se skarpere bilder, ettersom 18-55 STM allerede er veldig skarp.

Det store spørsmålet er heller hva du savner mest med 18-55'en din.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes du bør se gjennom bildene dine for å se hvilke brennvidder du bruker mest før du skaffer noe nytt, jeg brukte 18-35 på crop-kamera og det viste seg at de fleste bildene ble tatt i den "korte" enden, dvs. 18-25 mm. men jeg savnet ofte noe kortere, spesiellt innendørs. Ett alternativ er jo EF-S 15-85, du taper riktignok ett par blendertrinn men du vil i allfall etter min mening få ett litt mer fleksibelt objektiv.

Lenke til kommentar

Hei

Takker begge to for svar.

Siden jeg ikke oppnår noe skarpere bilder med Tamron objektivet, ser jeg ingen grunn til å kjøpe det. Har enkelte ganger savnet ett mer lyssterkt objektiv. Det var det som fikk meg til å se etter ett nytt objektiv. Må vell bare holde begge beina på bakken og leve med att objektivet ikke er så lyssterkt.

NB: Det er lett å bli bitt av basillen og stadig ønske seg noe bedre!

Setter saken som løst.

mvh

gkja

Lenke til kommentar

Jeg har 18-55 IS STM og er ikke helt fornøyd, den er skarp nok men synes bildene blir litt blasse og trenger en god porsjon redigering, bruker hovedsakelig 15-85 IS til mesteparten av bildene siden jeg liker allsidigheten til dette objektivet og fargene blir varme og fine.

Skal du ha topp resultat til en liten penge er fastobjektiver veien å gå, enten en 40mm f/2.8 STM, 50mm f/1.8, eventuell med f/1.4, 35mm IS og min favoritt for tiden 24mm IS. Ingen av disse har zoom og man må lære seg litt mer angående fotografering for og få fokuset på rette plass.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på 35mm f/2 IS USM.

Et veldig allsidig objektiv på 1,6 crop. Mange vil si det havner litt mellom to stoler. At det hverken vidt nok for det ene, og snevert nok for det andre. Jeg er heller av den oppfatning at denne brennvidden er et godt kompromiss til både portretter og foto der man ønsker å få med en del av miljøet.

Så med mindre du kunne tenke deg to fastobjektiver (f.eks 24mm + 50mm eller 85mm), så fremstår Canon EF 35mm f/2 IS USM som et godt valgt. Bildestabilisator på et såpass lyssterkt objektiv gir også utvidede muligheter i dårlig belysning.

Et annet alternativ er jo 40mm f/2.8 STM. Dette skinner virkelig på 100D, da det er et såkalt pancake-objektiv. Særderles lite. 100D med dette blir særdeles kompakt. Objektivet er også veldig billig. Det er forøvrig de eneste fordelene. Det yter også godt, men gir ikke noe særlig ekstra kontra den gode kitzoomen du allerede har.

Gå for 35mm f/2 IS USM. Da har du et særdeles godt objektiv som kan ta over når 18-55mm f/3-5-5.6 IS STM blir tatt igjen av mørkets fyrste :)

Lenke til kommentar

Finn først ut hva du savner med objektivet og hvilke brennvidder du bruker mest. Finn ut om du vil ha noe som erstatter eller supplerer 18-56'en din.

Vil du ha:

Noe videre enn 18mm? Vurder en vidvinkelzoom.

Noe lenger enn 55mm? Vurder en telezoom.

Noe som kan fokusere enda tettere på? Finn ut om du best liker blomster, insekter eller en mellomting.

Innebilder? Vurder en skikkelig ekstern blits.

Noe mer lyssterkt? Vurder om du vil ha fastoptikk eller zoom, og hvilke brennvidder du bruker mest.

Bilder med lang lukkertid? Stativ.

Lenke til kommentar

Hei

Takker alle for svar.

Etter å ha lest kommentarene og vurdert litt frem og tilbake, så har jeg bestemt meg for å vente med å kjøpe nytt objektiv. Vil heller prioritere en god blits og ett stativ. Men, vil følge litt med på bruktmarkede for å se om det skulle komme en pent brukt Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD til salgs.

mvh

gkja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...