Gå til innhold

Skal selge varer, må jeg registrere foretak først?

gaffel1

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge noen varer. Dette blir en liten inntekt, er ikke snakk om så mange lapper i året. Før jeg starter å selge disse varene, er jeg nødt til å registrere noe foretak eller noe? Må jeg registrere noen steder at jeg skal selge varer, eller er det lov å gjøre det uten å registrere seg noe sted? Eller er det noen lover jeg må følge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å drive med varehandel må du nok registrere deg i foretaksregisteret, som koster noen lapper. Hadde nylig samme problemstilling selv. Endte opp med at jeg fant ut at det ikke er verdt det.

Edit: har du selv kjøpt varene?

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Du har lov å drive litt kjøp og salg så lenge det fremstår som en hobby. Men i det øyeblikket det fremstår som å drive forretning, må du regsitrere et foretak, f.eks. enkeltpersonsforetak, og siden du skal drive med salg, melde fra om at du må momsregistreres. Da må du ta moms på toppen av alle salg fra første salg.

Lenke til kommentar

Ved varesalg må du momsregistrere deg fra første krone. Skal du bare selge et par varer i løpet av året, så kan du fint gjøre det som privatperson. Men du kan ikke la det for kjøperen fremstå som at du driver firma, for det er forskjell på reglene for kjøp og salg mellom privatpersoner, og mellom privatpersoner og firmaer.

Lenke til kommentar

Nei, du må ikke mva-registrere deg fra første krone ved varesalg. Grensen der er 50k som for "alle" andre.

Den som gjør seg næring av å være selger må forholde seg til bl.a. markedsføringsloven og forbrukerkjøpsloven. I skattemessig henseende må du som regel levere næringsoppgave. Enhver som driver handel "med dertil innkjøpte varer" må registrere seg i Foretaksregisteret, noe som koster et par tusenlapper.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merverdiavgiftsloven § 2-1 første ledd:

Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode på tolv måneder. For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er beløpsgrensen 140.000 kroner.

Man kan forhåndsregistreres etter § 2-3 hvis man har foretatt betydelige innkjøp (f.eks. etablert varelager) og forventes å overstige omsetningsgrensen på 50k innen tre uker fra man starter omsetning. Men dette er altså ingen plikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som du har rett, krikkert. Jeg leste kjapt gjennom reglene, og det står ingenting om dette med moms på varesalg fra første krone - bare fra 50.000. Merkelig at jeg fikk beskjed om noe annet på kurset hos skatteetaten.

Sikker på at du ikke blander med plikten til å registrere seg i foretaksregisteret (som ikke er det samme som verken enhetsregisteret* eller mva-manntallet) ved varesalg (uansett omsetning, altså fra første krone) eller ved mer enn fem ansatte?

*) Enkeltpersonforetak som har færre enn fem ansatte og ikke driver varesalg trenger bare registrere seg i enhetsregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...