Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt


seve

Anbefalte innlegg

Har ett litet problem , ifølge min leiekontrakt står det at jeg skal betale leie forskuddsvis den 15 hver måned og at oppsigelse løper til sluttet av kalender måned , har sagt opp nå og skal flytte 31 august. Utleier mener at hun skal ha en full leie den 15 juli og enda en leie den 15 august.

Jeg synes dette høres feil ut.

In flyttinga var den 4/12 og første leia ble betalt den 15/12

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ett litet problem , ifølge min leiekontrakt står det at jeg skal betale leie forskuddsvis den 15 hver måned og at oppsigelse løper til sluttet av kalender måned , har sagt opp nå og skal flytte 31 august. Utleier mener at hun skal ha en full leie den 15 juli og enda en leie den 15 august.

Jeg synes dette høres feil ut.

In flyttinga var den 4/12 og første leia ble betalt den 15/12

Takk for svar :)

 

Dette blir vell fair siden du bodde "gratis" de første 11 dagene? Så du får gjort opp for dem nå`?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er det forskuddsbetaling betalte du fra 15 desember til 15 januar. Så når du betaler 15 august betaler du ut august og frem til 15 september. Du kan jo høre med huseier om å få trekt fra 4 dager i henhold når du flyttet inn.

Lenke til kommentar

Ja kanskje , men hva er det jeg betaler for da ? 15 juli betaler jeg for 1-31 juli ?

 

Som du selv skriver skal du betale leie forskuddsvis, dette ble ikke gjort i starten da du betalte på etterskudd(du hadde allerede bodd der en stund). Så om du betaler for to ekstra uker nå så gjør du jo opp for deg.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig.. Litt dumt spørsmål nå men slenger det ut , når vi skrev kontraktet var vi 4 stykker som

Bodde her og ble muntlig enig om at hvis 1 flyttet ut skulle vi senke leia fra 15000 til 12500 som vi betalte før den 15 desember. Den ene flyttet ut i april og vi siden den dag betalt 12500 men nå kom hun med at vi skylder hun 5000 i etterbetalning og at vi skal betale 15000 både i juli og august selv om vi bare er 3, har jeg noe og hente her ?

Lenke til kommentar

Nei vi 4 og utleier ble enig men det nekter hun nå. Det jeg var redd for , vi ville skrive det med på kontraktet men hun sa at vi ikke trengte det, men vi skulle selvsagt lagd en ny kontrakt når hun ene flyttet ut... Derfor jeg lurte på om jeg hade noe og hente på noen av disse tingene men er vel bare betale og se fornøyd ut :(

Lenke til kommentar

Forskuddsvis leie den 15 i en måned betyr i praksis at du betaler de 15 første dagene i mnd. på etterskudd og de resterende dagene på forskudd.

 

Så dersom du skal flytte ut 31 august så må du følgelig betale full leie den 15 Juli og den 15 August.

 

Det eneste du har fått glipp av her er de 4 første dagene i den måneden du flytta inn.

Lenke til kommentar

Husleieloven åpner for å avtale forskuddsbetaling av inntil én måneds leie. Det innebærer at husleie som forfaller 15. august vil kunne gjelde (eksempelvis) perioden fra 15. juli til 14. august, 1. august til 31. august, eller 15. august til 14. september.

 

Poenget her er at du skal betale leie for perioden du bruker uavhengig av betalingstidspunktet.

 

Har du oppsigelsestid som løper ut august, og du betaler leie i 15-14.-perioder (det siste eksempelet mitt) skal du da betale full leie i juli (for perioden 15. juli - 14. august) og halv leie i august (av perioden 15. august - 14. september skal du betale for 15. - 31. august).

 

Betaler du derimot leie som i det midtsterste eksempelet mitt (1. - 31. betales midt i måneden) skal du betale full leie i juli (for 1. - 31. juli) og full leie i august (1. - 31. august).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...