Gå til innhold

Hvor høy fart burde jeg kunne forvente av abonnementet mitt?

Anbefalte innlegg

Jeg spør for de jeg har aldri fått den farten jeg betaler for. I følge bredbånd linje testen hos Telenor kunne jeg ha 16 mbit ned, men siden jeg fikk abonnementet har jeg bare hatt mellom 6 og 9 Mbit. Ganske langt fra 16 altså.

Har kontaktet Telenor angående dette, å Ifølge dem kan jeg enten fortsette med det abonnementet jeg har nå eller nedgradere til et tregere abonnement. Jeg har ikke lyst til å nedgradere, men jeg har heller ikke lyst til å fortsette å betale for et produkt jeg ikke får. Hva synes dere jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe du sitter med ADSL.

Prøvd: http://metrolive.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ og sjekk hvor langt det er til levrandøren din, er det over 1000 meter kan det ha noe av skylden, 1300 meter mener jeg er maks.

Har du sjekket mulighet for Coax, vil tippe canaldigital er mulighet om du har tv fra canaldigital samme eventuelt om du har Get som tv levrandør om du har ADSL nå.

Coax har jeg ikke hørt om før. Men tv er ikke aktuelt. Har ikke hatt tv (vel, har en tv men ingen kanaler) på mange år, å har ingen interesse for å skaffe det nå.

Jeg bor ca 2300m fra sentral og får 11-12MBit ned med ADSL (betaler for 20)..

Bor du langt unna må du enten nedgradere eller finne ut om det ligger coax eller fiber i bakken.

Synes du ikke det er irriterende? Jeg synes de burde sørge for at vi får det vi betaler for eller i det minste sette ned prisen. Kanskje jeg krever for mye?

Er det målt med kabel rett i rutermodem eller trådløst? Hvis trådløst, prøv å måle kablet.

Har målt med begge. Får ikke i nærheten av det jeg betaler for.

La nettopp merke til at Telenor sier at farten kan variere mellom 6-16 Mbit. Kan ikke huske at det sto der når jeg fikk abonnementet i vinter. Men vist det gjorde det så bør jeg kanskje slappe av litt her. Det som irriterte meg mest er at jeg ikke fikk det jeg trodde jeg fikk. Reklamen sa en ting men produktet var et annet. Men det er godt mulig at jeg ikke bare ikke leste beskrivelsen godt nok, og at jeg allerede burde vert klar over at farten kan variere så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er i vertfall sikkert, du er ikke alene her, nå lover jo Altibox og Høyere politikerne at alle skal få minimum 100 mbit hastighet.

Så kanskje om noen år blir det forskjell.

Men over til problemet, kan det være greit å nevne hvordan du måler, speedtest.net har en vane og velge forskjellige steder hver gang i noen tilfeller kan de ha si for hastigheten da man raskt kan miste 10-20% av hastigheten på grunn av det, ikke alltid like stabilt, prøvd flere steder å måle hastigheten med? itavisen speedometer

http://www.teknofil.no/speedometer?lat=&lon=&accuracy=

http://www.nettfart.no/

Lenke til kommentar

Jeg målte på speedtest.net rett før jeg postet den forgjelde posten å fikk 7.56 Glemte bare å nevne det.

Får ikke testen på IT-avisen.no til å virke. Når jeg trykker (hvor som helst) på bildet hvor det står "Speedometeret" så kommer jeg til en ny side hvor det står "Siden "/phpf/speedometeret/" ble ikke funnet".

Tok testen på teknofil.no 3 ganer og fikk mellom 7 og 8 hver gang. Gjorde det samme på nettfart.no og fikk mellom 6.5 og 7.5.

Lenke til kommentar

Har et litt urelatert spørsmål. Kan Telenor endre navnet på wifi nettverket mitt? Jeg hadde, som sagt, allerede klaget til Telenor angående den lave farten på linjen min, og tidligere i dag fikk jeg en mail om at de har gjort noe endringer for å forbedre stabiliteten på linjen min. Litt før jeg fikk den mailen mistet jeg Internet forbindelsen min. Jeg tenkte ikke på at det kanskje det var Telenor som holt på med noe, så jeg trakk til slutt ut kontakten. Jeg vet ikke om det hadde noe å si at jeg trakk den ut, men etterpå så var navnet på wifi nettverket mitt endret til Broadcom. Er dette noe jeg burde være bekymret over? Kan de endre det hos telenor? Isåfall hvorfor skulle kan de finne på å gjøre det?

Lenke til kommentar

Om det er en telenor ruter (Zyxel) kan de nok gjøre det.

Var også en stund tilbake var det standardpassord til disse som telenor hadde tilgang til:

http://www.hardware.no/artikler/nettverksnavn_og_-nokler_paa_ville_veier/79150

Som regel er det lurt å sette opp kryptering (WPA2-Professional med AES kryptering selv, og nytt passord til ruteren siden om man ikke gjør det, samt huske på å oppdatere ruteren programvare en gang i måneden, hvis ikke kan du risikere at andre kan koble seg til ditt nettverk, ekstra leit om man har så liten hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja, de kan jo ha satt modemet tilbake til standard innstillinger vil jeg anta eller noe lignende.

De har neppe endret nettverksnavnet med hensikt, det er vell noe som har "fulgt med på lasset" for å si det slik.

Men nettopp fordi de kan styre Zyxel'n på det viset er grunnen til at jeg bare bruker den som ett dumt modem med en egen DD-WRT router bak per idag.

Som snart blir en PFSense boks og Altibox fiber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ingen grunn til at det skulle hete Broadcom dersom det er en Zyxel-router, Telenors standardnavn er på fomatet abcd1234. Virker som om noe har gått galt da du tok ut kontakten mens Telenor holdt på med routermodemet. Har tidligere (med gammel FW) opplevd at routermodemet selv endrer både sikkerhetsnivå og SSID ved avansert bruk (hadde da 3 gjestenett med individuell båndbreddebegrensning og VLAN uten routing).

Anbefaler at du tar en reset til fabrikkinstillinger av ditt routermodem. Sjekk hvilken versjon av FW du har installert, sjekker på stup.telenor.net hva som er nyeste versjon for ditt modem og oppgraderer dersom du ikke har nyeste.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis zanta, er godt mulig den Zyxel routeren har Broadcom hardware i seg og avhengig av hva Telenor har lekt seg med på firmware siden.

De kan ha prøvd klassikeren med en firmware oppgradering og fått avbrutt eller glemt å overføre tilbake innstillinger.

Lenke til kommentar

Tja, de kan jo ha satt modemet tilbake til standard innstillinger vil jeg anta eller noe lignende.

De har neppe endret nettverksnavnet med hensikt, det er vell noe som har "fulgt med på lasset" for å si det slik.

Men nettopp fordi de kan styre Zyxel'n på det viset er grunnen til at jeg bare bruker den som ett dumt modem med en egen DD-WRT router bak per idag.

Som snart blir en PFSense boks og Altibox fiber.

Kanskje det er standard navnet, men det er ikke det samme navnet som var der når jeg fikk modemet. Jeg endret det aldri til noe annet.

Er ikke helt sikker på hva du mener med "dumt modem med en egen DD-WRT router bak".

Forresten, navnet på ruteren er ZyXEL P8702N.

Ingen grunn til at det skulle hete Broadcom dersom det er en Zyxel-router, Telenors standardnavn er på fomatet abcd1234. Virker som om noe har gått galt da du tok ut kontakten mens Telenor holdt på med routermodemet. Har tidligere (med gammel FW) opplevd at routermodemet selv endrer både sikkerhetsnivå og SSID ved avansert bruk (hadde da 3 gjestenett med individuell båndbreddebegrensning og VLAN uten routing).

Anbefaler at du tar en reset til fabrikkinstillinger av ditt routermodem. Sjekk hvilken versjon av FW du har installert, sjekker på stup.telenor.net hva som er nyeste versjon for ditt modem og oppgraderer dersom du ikke har nyeste.

Standard navnet på wifi'en var ikke abcd1234.

Ser ut som jeg har den nyeste versjonen av firmwaren, 1.00(AAJX.4).

Litt off topic, men har vanlige "elkjøp type butikker" sluttet å selge modemer? Jeg fant ikke noen modemer i den lokale elkjøp butikken. Det var også en lokal butikk som drev med reparasjon av pc'er osv, å de hadde heller ikke modemer sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener med "dumt modem med en egen DD-WRT router bak".

Forresten, navnet på ruteren er ZyXEL P8702N.

Det menes at routing funksjonaliteten til Zyxelen er slått av, og at den fungerer kun som modem, ikke noe annet, og at det kjøres en annen router med DD-WRT firmware på, som styrer nettverket istedet for Zyxelen...

Standard navnet på wifi'en var ikke abcd1234.

Ikke det som ble sagt.. Det er i formatet abcd1234 - altså bokstaver og tall, ikke selve navnet..

Litt off topic, men har vanlige "elkjøp type butikker" sluttet å selge modemer?

Ja, og det er mange år siden... Modem får man av ISP og man bruker eventuelt en annen router koblet til modemet til å ta seg av routing/nettverksfunksjonalitetene på LANet ditt.... De fleste modem man får i dag er som regel multiomodem - som vil i modem, router og AP (WiFi) i samme boks...

Lenke til kommentar

Så tror jeg at Telenor for eksempel er lite glad i å få andre modemer på linja si også, om jeg ikke husker helt feil så stod det noen klausuler om utstyr i avtalen med dem.
Det kunne tolkes til routere, bak modem men jeg antar den var tiltenkt modemer som ikke de selv har solgt deg, riktignok så må de jo aktivt finne ut av at du har noe annet enn standard da, og jeg tviler på at de kaster bort tid og personell på å sitte å se om kundene plugger inn noe annet enn Zyxel.

Lenke til kommentar

Er det en ny (for meg som ikke følger med) lov som hindrer oss i å kjøpe hvilket modemet vi vil i butikken?

Å vil jeg kunne få noe problemer vist jeg kjøper et modem fra utlandet?

Som 007CD sier, så bryter du kanskje avtalen du har med Telenor. Hvis du setter opp annet utstyr så får du ingen support og du må sette opp alle innstillinger selv. Og det er vel ikke så lurt når du sliter med utstyret du har som er satt opp ferdig og supporteres av Telenor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...