LMH1 Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Har noen erfaringer å terminere flat Cat6 kabel i vegg, er en del vanskelige en de runde Cat 6 kablene? Siden har prøvd begge deler, og fikk bedre resultat med kabelene som er runde, de virket etter første forsøk mens flat kabelene er det en del som ikke sitter godt nok, kjøpe de kabelene på ebay om det har noe betydning. Det er nok fordi flate kabelene er tynnere, og kun merket med hvit istedenfor halvfarget. Så det kan være vanskeligere å se fargen på de som ikke er ren farget som blå eller grønn samt Oransje og brun. Siden jeg lurer på om det er slik Cat6 Flat standaren er, ikke beregnet til vegginstallasjon eller om kabelene jeg kjøpe ikke var de beste kablene. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Kan du linke til disse flatkablene du prater om? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 De ser slik ut: High-Speed RJ45 CAT6 10Gbps 600MHz Fiber Optic Network Flat Cable 15m LS4G Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Dette er en ferdig terminert nettverkskabel, typisk kalt patchekabel som brukes til å patche mellom f.eks switch og patchepanel eller mellom nettverkskort og nettverksuttak. Det er ikke meningen at denne skal brukes i fast installasjon. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Kan du gi et eksempel på flat kabeler som kan bruker som installasjon i veggen? Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Kan du gi et eksempel på flat kabeler som kan bruker som installasjon i veggen? Hei, hva er utgangspunktet ditt for å ønske flat kabel i vegg? Når det gjelder installasjon i vegg, så er det trekkerør som gjelder (16mm ved 1 cat6 linje, og 20mm ved 2 cat6 linjer). Her kan det trekkes vanlig grå cat6 kabel. Når det gjelder åpen installasjon utenpå vegg, så er det enten cat6 hvit installasjonskabel (dette er en kabel uten skrift på) som klamres utenpå vegg, eller kanal med vanlig grå cat6 kabel/kabler. Hilsen elektriker Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Flatkabel er flatere og tynnere samt i bestefall kan man få plass til 2x flat kabler i et trekkerør muligens det blir vanskeligere å få det gjennom, men borsett fra det er vel fordelene der. Flatkabel, gjør det også mulig å ha under gulvet eller i lister: http://www.intellinet-network.com/de-US/products/10480-network-cable-flat-cable-cat6-u-utp-rj45-male-rj45-male-2m-black-polybag Men vet ikke om profesjonelle hadde gjort dette, da i prinsippet kabelen kan brekke i gulvet vertfall. Men godt mulig flatkabel er noe tynnere og vanskeligere å terminere? Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Flatkabel er flatere og tynnere samt i bestefall kan man få plass til 2x flat kabler i et trekkerør muligens det blir vanskeligere å få det gjennom, men borsett fra det er vel fordelene der. Flatkabel, gjør det også mulig å ha under gulvet eller i lister: http://www.intellinet-network.com/de-US/products/10480-network-cable-flat-cable-cat6-u-utp-rj45-male-rj45-male-2m-black-polybag Men vet ikke om profesjonelle hadde gjort dette, da i prinsippet kabelen kan brekke i gulvet vertfall. Men godt mulig flatkabel er noe tynnere og vanskeligere å terminere? Hvis trekkerørene allerede er på plass, og du skal ha mer enn én kabel, har du forskjellige valg: Bruk mye glidemiddel (nei ikke den fra nattbordskuffa...) Vurder å nedgrader til cat5 Har ingen erfaring med flatkabel, men at den er flat tror jeg faktisk bare vil gjøre det vanskeligere å trekke, da den vil være stivere. Når det gjelder cat5 så bør du vurdere følgende: Cat5 er oppgradert til cat5e, som tilsvarer 1gbit/sek Forskjellen på cat6 og cat5e er at hvis du skal ha en switch i begge endene, så vil det gi flaskehals på cat5e. I normal boliginstallasjon vil det i de aller fleste tilfeller være mer enn tilstrekkelig med cat5e Kabel under gulv og lister er ikke noen god form for installasjon i seg selv, vil da mye heller anbefale kanal! Når du snakker om terminering, så regner jeg med at du snakker om å terminere en RJ45 plugg (anbefales ikke!!) Ta heller en titt på denne lenken: http://www.elko.no/rs-paavegg/rs16-mod-p-2x8-kat-6-utp-ph-article210-390.html Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Det finnes slike multikabel: http://www.vetco.net/catalog/product_info.php?products_id=9479 Men er usikker om dette skulle fungere i vanlig trekkrør for norge, muligens de er ment uten trekkrør? Hadde denne hatt noen flat kabel ville det vært lettere. Nå finnes det: NEDAP NED 9755616 COMBI-OUTLET Z per 1 stuk(s) Men vil tro det størst sansynlig er cat5. Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Multikabelen er cat6. Du bør være forsiktig med antenneutstyr kjøpt i utlandet. For at signalene skal fungere perfekt her i norge, så må alt utstyret være produsert med riktig motstand, og lagt for de rette frekvenser. Har ikke nok kunnskap på dette området, men du bør ivertfall være obs på det. Kan du beskrive hva du ønsker å installere? Metodene du sikter deg inn på med multikabel og flatkabel, er ikke akkuratt noen vanlig fremgangsmåte for å installere signalutstyr. Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 27. mars 2017 Del Skrevet 27. mars 2017 (endret) Kan du gi et eksempel på flat kabeler som kan bruker som installasjon i veggen? Hei, hva er utgangspunktet ditt for å ønske flat kabel i vegg? Når det gjelder installasjon i vegg, så er det trekkerør som gjelder (16mm ved 1 cat6 linje, og 20mm ved 2 cat6 linjer). Her kan det trekkes vanlig grå cat6 kabel. Når det gjelder åpen installasjon utenpå vegg, så er det enten cat6 hvit installasjonskabel (dette er en kabel uten skrift på) som klamres utenpå vegg, eller kanal med vanlig grå cat6 kabel/kabler. Hilsen elektriker Litt gammel tråd, men har samme ønsket, og så ikke at det kom noen løsning Utfordringen er: Har et trekkrør hvor det går en coax allerede, og ønsker å trekke nettverkskabel i det samme rører. Men uansett hvor mye jeg prøver, får jeg ikke gjennom nettverkskabelen. Jeg får så vidt gjennom trekkefjæren, men selve nettverkskabelen får jeg ikke gjennom. Mistenker at det er en knekk eller innsnevring på røret (Selv om det bør være ganske rett mellom de to punktene, så jeg ikke helt skjønner at det burde være noe problem...) Jeg tenkte derfor å prøve å trekke en flat kabel i håp om at dette skulle fungere bedre. Jeg har funnet ferdig terminerte flate kabler, men har skjønt at de ikke er laget for bruk "i vegg", og at jeg kanskje kan få problemer med plintingen? Hva er tankene? Hvor får jeg evt. tak i flat installasjonskabel? Andre muligheter? Endret 27. mars 2017 av N6TZKO1R Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Kan du gi et eksempel på flat kabeler som kan bruker som installasjon i veggen? Hei, hva er utgangspunktet ditt for å ønske flat kabel i vegg? Når det gjelder installasjon i vegg, så er det trekkerør som gjelder (16mm ved 1 cat6 linje, og 20mm ved 2 cat6 linjer). Her kan det trekkes vanlig grå cat6 kabel. Når det gjelder åpen installasjon utenpå vegg, så er det enten cat6 hvit installasjonskabel (dette er en kabel uten skrift på) som klamres utenpå vegg, eller kanal med vanlig grå cat6 kabel/kabler. Hilsen elektriker Litt gammel tråd, men har samme ønsket, og så ikke at det kom noen løsning Utfordringen er: Har et trekkrør hvor det går en coax allerede, og ønsker å trekke nettverkskabel i det samme rører. Men uansett hvor mye jeg prøver, får jeg ikke gjennom nettverkskabelen. Jeg får så vidt gjennom trekkefjæren, men selve nettverkskabelen får jeg ikke gjennom. Mistenker at det er en knekk eller innsnevring på røret (Selv om det bør være ganske rett mellom de to punktene, så jeg ikke helt skjønner at det burde være noe problem...) Jeg tenkte derfor å prøve å trekke en flat kabel i håp om at dette skulle fungere bedre. Jeg har funnet ferdig terminerte flate kabler, men har skjønt at de ikke er laget for bruk "i vegg", og at jeg kanskje kan få problemer med plintingen? Hva er tankene? Hvor får jeg evt. tak i flat installasjonskabel? Andre muligheter? Bestilte en flat Cat6-kabel, og prøvde å koble opp denne. Klippet av den ene RJ45-pluggen og prøvde å koble den nye enden inn i en ELKO Cat6-kontakt. Det gikk ikke så bra når jeg bare trykket lederne ned med verktøyet slik jeg har gjort tidligere. Det virker som lederne er for tynne, så man ikke kommer gjennom isolasjonen rundt. Tok derfor manuelt å avisolerte hver av de syltynne lederne, og koblet opp på nytt. Da fungerte det! Pga at jeg har tatt av isolasjonen, sitter ikke lederne veldig godt i "sporene" inne i Cat6-kontakten, så er jeg litt usikker på hvor bra dette blir til slutt. Men dette vil jo være en fast installasjon, så jeg tenker at det bør fungere greit. Da gjenstår det å sjekke om jeg får trukket den nye flate kabelen hele veien gjennom.... Fungerer det, tror jeg at jeg har en løsning. Endret 7. april 2017 av N6TZKO1R Lenke til kommentar
N6TZKO1R Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Jeg prøvde altså å legge en flat ferdigpatchet kabel hvor jeg klippet av kontaktene, men det gikk ikke så bra. Lederne var ekstremt tynne, og det ble aldri helt bra. Det endte med at jeg i stedet tok av den hvite isolasjonen på Cat6-kabelen og trakk kun lederne gjennom det strekket hvor det var så trangt. Det var kun snakk om ca 3 meter, så håper ikke det skal ha så mye å si. (Det er jo en UTP, så kan ikke tro den hvite isolasjonen har så veldig mye å si for skjerming?) Jeg får i hvert fall Gigabit-connection, og over 50MB/s når jeg overfører filer over kabelen, så godt nok for mitt bruk. (Og mistenker at flaskehalsen faktisk ikke er nettverket heller, da jeg har vært oppe i høyere hastigheter på korte overføringer) Endret 12. april 2017 av Hårek Totalt unødvendig å sitere seg selv! Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Den hvite isolasjonen holder revolveringen av de 4 kabelparrene på plass og vil være viktig for å hindre støy mellom parrene. Over et stykke på 3m vil jeg ikke tro dette har så alt for mye å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå