Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny (stereo?) receiver

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Hei

Jeg er på utkikk etter en receiver for å få samlet alt av multimedia på samme plass (TV, spillkonsoll, platespiller, HTPC). Merk at jeg på ingen måte er noen "audiophile".

Foreløpige minimumskrav:

3x HDMI

1x analog (typisk 2x RCA phono)

Ikke for høy (<11cm)

Kjekke ting:

At én HDMI er i front (for tidvis bruk)

Lyd via nettverk? (Her har jeg ingen peiling)

Kravet om at den ikke skal være for høy minsker utvalget ganske betraktelig. Jeg vet ikke helt hvor mye klaring til lufting er receiver trenger?

Jeg har i utgangspunktet kun tenkt til å bruke receiveren til stereo-lyd, men det ser ut til at stereo-receiver er noe som ikke er i salg og at alt uansett er surround?

Jeg har ikke sett på høyttalere, men jeg vil tro det blir to gulvstående. For meg kan det virke som om surround-receivere gir mindre watt per kanal og at dette kanskje er et problem for meg som bare vil bruke to kanaler til all lyd? Watt og effekt i receivere/forsterkere og høyttalere er noe som er passe gresk for meg.

Ellers så aner jeg ikke hva som finnes av muligheter når det gjelder lyd over nettverk. Finnes det protokoller som stort sett er støttet på alle OS og enheter for streaming av lyd til receivere?

Dette er ikke et viktig punkt da jeg som nevnt tenker å koble i en HTPC direkte via HDMI.

Jeg har i alle fall tittet på disse to:

Pioneer VSX-S310-K

https://www.komplett.no/pioneer-vsx-s310-k-receiver/801149

Pioneer VSX-S510-K

https://www.komplett.no/pioneer-vsx-s510-k-receiver/801150

Alle råd og tips taes i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at du er på utkikk etter en surround-receiver siden du vil ha HDMI-innganger. Vanlige stereo receivere har, så vidt jeg vet, ikke dette. Det funker nok fint å kjøre stereo fra en surround-receiver. De sender bare ut lyd til de inngangene som er tilkoblet uansett. Nå skal det sies at jeg ikke har noe særlig peiling, men jeg ville tro at flere watt er en fordel hvis man skal spille høyt uten clipping. Og, ja, en stereo forsterker/receiver vil nok kunne gi bedre lyd for pengene, men skal du ha HDMI tror jeg ikke du har noe valg.

Selv har jeg en litt eldre Pioneer surround receiver som jeg er kjempefornøyd med. Den utfører oppgaven med glans, men nå har jeg bare PC koblet til. Jeg har dessverre ingen råd å komme med angående receiver, men jeg tror jeg ville ha sett om det gikk an å høre på noen. Så kjenner du litt på hvordan klangen og lyden er. Når det gjelder lyd over nettverk så har de aller fleste receivere støtte for det nå til dags, enten det er DLNA, Spotify Connect, AirPlay eller lignende. Bare husk at Pioneer receivere trenger eget adapter hvis du skal koble til med WiFi eller Bluetooth.

Når det kommer til watt, effekt og lydkvalitet ellers, er det mange som kan det bedre enn meg

Lenke til kommentar

Denne skal funke: http://www.marantz.co.uk/uk/products/pages/productdetails.aspx?catid=networkproducts&subcatid=avreceiver&productid=nr1504

De har også 1604 utgaven som er litt dyrere, men litt mer av ting.

Den er 10,5 cm høy.

Marantz er også ett kvalitets merke.

Det finnes noen få stereo receivere med HDMI, mener Harman/Kardon har en eller to, men du må nokså langt opp i pris.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Takk for svar. Er litt treig til å svare her midt på sommern.

Denne skal funke: http://www.marantz.co.uk/uk/products/pages/productdetails.aspx?catid=networkproducts&subcatid=avreceiver&productid=nr1504

De har også 1604 utgaven som er litt dyrere, men litt mer av ting.

Den er 10,5 cm høy.

Marantz er også ett kvalitets merke.

Det finnes noen få stereo receivere med HDMI, mener Harman/Kardon har en eller to, men du må nokså langt opp i pris.

Ser at komplett selger begge to:
https://www.komplett.no/marantz-nr1504-nettverksreceiver-sort/801280

https://www.komplett.no/marantz-nr1604-nettverksreceiver-sort/801282

For meg så ser det ut som 1504'n er godt innafor det jeg setter som krav.

1604'n tror jeg blir overkill for min del.

Ellers så ligner 1504'n veldig på Pioneer sin VSX-S510-K. De mest kryptiske forskjellene for min del er fortsatt hvilken effekt de gir.

Jeg lurer på om noen mer kyndige enn meg kan enkelt forklare de store forskjellene på disse to? Gir det noen mening å betale 500kr ekstra for Marantz sin?

Lenke til kommentar

Har selv erfaring fra begge merkene. Hadde Pioneers AX4-ASi, og har senere hatt Marantz AV8003 og nå AV8801. Litt urettferdig å sette Pioneeren opp mot de Marantzene jeg har hatt, da de er i en helt annen klasse. Min bror hadde før Marantz SR8002 og har nå Pioneer LX86, begge i ca samme klasse som AX4 var.

For meg har Marantz en bedre lyd, kommer aldri til å ha ett annet merke som forforsterker.

Forskjellen i watt er ikke så stor som man skulle tro, Marantzen har 50w og Pioneeren 65w (ikke se på 110w merkingen). Leser man nøye på spesifikasjonene så oppgir Pioneer 65W i 8 ohm med forvregning på 0.5%. Forvregning er hvor mye lyden forandrer seg på veien igjennom forsterkeren.

Marantz oppgir sin til å gi 50w i 8 ohm, med 0.08% forvregning. Altså mindre "ødelagt" lyd. For at Pioneer skal nå 0.08%, så må de ned i watt.

Leser man nøye, så oppgir Pioneer dette med 1 kanal, mens Marantz oppgir med 2 kanaler. 1 kanal betyr at den har mer strøm reserver å gi til den ene kanalen, og dermed får gunstigere målinger.

Det siste man kan se på er hvor mye de trekker fra strøm nettet. Pioneer oppgir 96 w, mens Marantz oppgir 180w. De tallene vil indikere at Marantz ca har dobbelt så mye kraft å gi som Pioneeren. Men det er å trekke det veldig langt. Er litt usikker på hvordan Marantz oppgir disse. Jeg vet at Pioneer oppgir ett gjennomsnittsmål, altså ett normal trekk mål, mens Marantz mulig kan oppgi maks trekk.

Rent ut i fra å lese spesifikasjonene, så vil jeg si Marantz gir mer lyd for pengene, inkludert at den er 500,- dyrere.

Det jeg vil holde i mot Maranzen, er at Pioneer har en litt bedre app å bruke. De har mye tull i appen, i hvertfall den jeg har testet for LX 86 og deres VSX-922 modell (kompis som har). Marantz sin er litt mer tung å bruke, men den får jobben gjort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Beklager for å kapre tråden, men er på utkikk etter noe lignende selv. Hvordan vil disse Marantz fungere på klipsch rf-62 evt. Rf-82?

Meget bra. Marantz er kjent for å være litt "svake" i forhold til konkurrentene, noe de har fikset en del på de nyeste receiverene. Men Klipsch er såpass lettdrevne at de funker bra (selv om de digger kraft). Men det lille Marantz "taper" i forhold til konkurrentene tar de igjen på lydkvalitet.

Hadde selv Klipsch RF-63 bi-ampet med Marantz MM8003 (2x180w pr høyttaler), og byttet til Rotel med 1x250w pr høyttaler, og det ble anda bedre. Men så kostet Rotelen 5000,- mer også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...