Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pusset bort tannkjøtt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det hadde vært sånn at man mister tannkjøttet fordi man bruker en tannkrem som gir hvitere tenner så er det svært mange som har villet klage.

Trolig er dette en kombinasjon av tannbørste , teknikken man bruker når man pusser og i noen tilfeller eventuelle sykdommer i tannkjøttet.

Det beste her er trolig å ta seg en sjekk hos tannlegen.

Lenke til kommentar

Starter ikke ny tråd bare spørr her selv likegodt.

Har samme problem, lite tannkjøtt nede og pusser antagligvis for dorlig. Tannlegen sier jeg må pusser bedre siden helt i overgangen mellom tann og tannkjøtt er det mye sånn hvitt belegg eller kalk ellerno.
Når jeg pusser mere går belegget vekk men også tannkjøttet går mere tilbake.
Så pusser bare vekk det over og skraper vekk belegget med tannpirker og så munnskyld etterpå.

Når jeg pusser har jeg brukt elektriske for å sjekke om jeg pusser for hardt, men jeg toucher såvidt tennene. Med vanlige tannbørster er det det samme. Tannlegen presset og sa aldri pusse hardere enn sånn. Jeg ble forskrekket siden jeg aldri hadde vært i nærheten av det engang. Men alikevel forsvinner tannkjøttet litt.

Men kommer tannkjøttet til å vokse ut igjen? Forsvinner det pga jeg pusser for svakt/dorlig så ikke alt belegget fjernes eller av andre årsaker?

Vil hellst ta vare på tennene, men skjønner ikke det helt nå.

Lenke til kommentar

Bruk tanntråd! Det fjerner plakk som hjelper deg til å unngå tannstein som er lite bra for tannkjøttet. Med bare tannpussing, så sliter du med å komme til for å få fjernet plakk mellom tenna.

http://www.tannpleierklinikken.no/periodontitt.php

Moren min hadde problemer med å unngå plakk/tannstein og endte opp med å gå til tannpleier hver 3. måned i tillegg til å bruke tanntråd osv. Det har gjort at hun nå ikke har noe plager å snakke om når det gjelder tenna, noe hun har hatt endel av tidligere.

Tannkjøttet kommer tilbake så sant du unngår plakk/tannstein.

Endret av blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...