Gå til innhold

Tvil ved kjøp av komplett pc!

Gjest Slettet-rqYdbG4b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-rqYdbG4b

Hei! Jeg har etter en del frem å tilbake valgt å bestille komplett sin gtx 780 edition (

Men, nå når jeg ser litt mer på setupen i seg selv lurer jeg på om jeg burde trekke bestillingen tilbake, er den bra nok? med tanke på de 13 tusen de krever for den, er en del av komponentene utdattert? cpuen er den jeg tviler på mest. og gpu? er det lenge til 800 serien av grafikkkortet kommer? osv

Link: https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-gtx-780-edition/10782

Jeg kan svært lite om data, men 13 tusen er mye for meg, og frykter at komponentene vil være utdattert/må byttes ut om ikke alt for så lenge, kanskje noen av de allerde ikke er gode nok for å kjøre nye spill ved høy kvalitet uten hakking?

Kommer til å bruke dataen til de nyeste spillene på markedet, som regel first person shooter osv, og en del video redigering på amatørnivå.

Ble litt rotete dette her, men jeg søker råd angående pros/cons ved setupen jeg har bestilt, om dere vet at det snart kommer nye generasjoner med gpu og cpu etc.

All hjelp tas imot med stor takk!

-Beef

Endret av Slettet-rqYdbG4b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du rundt å tenker sånn blir du aldri å kjøpe noe fordi det alltid kommer noe bedre senere.

Det du kjøper vil holde en god stund. De som lager spill og programmer må hele tiden ta hensyn til at folk sitter på eldre utstyr ellers risikerer dem å miste salg. Når du kjøper en såpass god maskin vil den vare en god stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ikke så gal den der, men den er jo relativt dyr. Jeg tror du kunne kjøpt en av de andre, for mindre penger, og heller oppgradert en del komponenter.

Denne maskinen tar opptil tre skjermkort. Men da ville du trengt større PSU. Prosessoren er multiplier-locked (dog billig), og jeg ville byttet ut 780 kortet med et R9 290 (ikke X).

Ville også valgt mer diskplass, eksternt lydkort og en del andre ting, men det er bare meg.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har etter en del frem å tilbake valgt å bestille komplett sin gtx 780 edition (

Men, nå når jeg ser litt mer på setupen i seg selv lurer jeg på om jeg burde trekke bestillingen tilbake, er den bra nok? med tanke på de 13 tusen de krever for den, er en del av komponentene utdattert? cpuen er den jeg tviler på mest. og gpu? er det lenge til 800 serien av grafikkkortet kommer? osv

Den der hadde jeg avbestilt med en gang ja. Husker min bror kjøpte en maskin med den cpu'en. Den var god da, for all del. Men det er ganske lenge siden, den CPU'en kom jo for det første på markedet for over 2 år siden, og er den lobotomerte lillebroren til 3930K. Den har bare 4 kjerner mot 3930K sine 6 men trekker likevel 130W! Også leverer komplett den med luftkjøling! Låst multiplikator gjør den enda mindre interessant, kanskje du ikke selv vil overklokke, men bruktverdien faller jo helt ut. Min bror oppdaterte sin cpu, han har ikke engang giddet å prøve å selge sin 3820... (Han spurte om jeg ville ha den gratis å bygge et eller annet med.. Jeg takket nei..)

En maskin basert på 4770K der alt ellers er likt vil være raskere med grei margin på så og si alt.

Jeg er ikke så oppdatert på skjermkort for tiden annet enn at jeg har fått med meg at nVidia har vært godt i gang med sin 800 serie på laptopper en god stund, selv om de selvsagt fremdeles driver og "re-brander" over en viss sko. Men noen av de nye kortene mener jeg er "ekte" 800 serie. Da må de vel være rett rundt hjørnet for desktop også snart.

Edit:

Herregud! Må bare legge til, jeg gikk inn og kikket på maskinen igjen og ville se om noen av de andre ferdigmaskinene til Komplett er et bedre valg for deg. Jeg syns det var merkelig at RAM'en de har valgt til er på bare 1600MHz. Nå TRENGER ikke det være galt i seg selv avhengig av bruk og timingen på brikkene. Men så la jeg merke til at de leverer den med 2 RAM brikker på 8GB hver! 2!! Hvordan i Helheim skal man da få brukt CPU'ens 4 minnekanaler?!! Hele vitsen med CPU'en har de kastet ut av vinduet! Det er så amatørmessig at jeg har problemer med å tro det!

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Men så la jeg merke til at de leverer den med 2 RAM brikker på 8GB hver! 2!! Hvordan i Helheim skal man da få brukt CPU'ens 4 minnekanaler?!!

Jeg har sett det der før, Komplett leverer 2011 maskiner med 2 minnebrikker. Hallo? sier jeg bare da ...

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt, da ser på en sånnen komplett pc selv nå fortiden og jeg vurderer denne her:https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10791#!tab:extra <--- Med litt endringer selvsagt :) Men noen som har noen synspunkter angående denne maskinen her?

Kommer jo litt ann på hva du skal bruke den til? Hvis du er på jakt etter høyeste mulige FPS så er du på rett spor. Selv spiller jeg mye Civ5, og da er det ingenting som kan måle seg med Ivy Bridge-E platformen for øyeblikket. 4930K er ca. 30% raskere enn 4770K i Civ 5. Så for min bruk ville Kompletts i70 PC være et bedre utgangspunkt, og faktisk billigere også nå som den er på tilbud. Samme GTX780 skjermkort i SLI med en 4930K CPU begynner rett under 20 lapper. Da kan du hive inn en 1200W 80plus gold PSU og litt ekstra RAM og fremdeles ligge under prisen på den du linker til. Og alt du ofrer er at du får 330fps i Dirt3 i stedet for 350. Alle spill som er cpu krevende og godt optimalisert for multithreading vil forøvrig gå raskere med 4930K. Videre har Ivy Bridge-E 4 minnekanaler. Det betyr at du får samme eller bedre minnebåndbredde med billig 1600MHz RAM brikker, mens Haswell må opp i 2133MHz RAM med sine 2 kanaler for å matche det.

Som regel når folk spør om råd angående 4770K vs 4930K så er svaret: "Har du råd, så gå for 4930K." Akkurat nå blir jo 4930K den billigste løsningen, så da blir det egentlig en "no brainer".

Det er nå mine 2 cents worth

Lenke til kommentar

Dette her er pc'n jeg endte opp med og bestille i går:

Komplett Xtreme i80 - 4K Edition

PC-box large

SteelSeries QcK mousemat,

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

XFX ProSeries Black Edition 1250W PSU

Intel Core i7-4790K

Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

ASUS Z97-DELUXE, Socket-1150

EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA

Crucial MX100 SSD 512GB 2,5" 7mm

Seagate Barracuda® 3TB

Seagate Barracuda® 3TB

Samsung DVD Writer, SH-224DB

ASUS ROG Xonar Phoebus

Garanti 3 år - Sende inn

Totalt inkl. mva kr. 25.210,26

Så jeg endte opp med og gjøre noen forandringer på det basic opplegget og la til en ting. Syntes det virker som en grei sum for hele greia :)

Så over den pcn du nevnte over her også, og med noen forandringer der så endte jeg opp på 26.427 kr

Da endret jeg PSU, Harddisker/SSD, lydkort(samme som til pcn over) og Asus GTX 780Ti isteden for vanlig GTX :p

Syntes ikke denne forskjellen ble så veldig mye større eller mindre, egentlig så ble den litt dyrere :p

Lenke til kommentar

Eh.. Nå er jeg visst litt ute her..

Det ser ut som for meg at du kunne ha fått helt identisk PC som den du bestilte, men for bare 1200Kr ekstra hadde du fått 2 stk GTX780ti isteden for vanlige GTX780'er. Og en 4930K prosessor istedet for 4790K som du bestilte?

Jeg vil veldig gjerne gratulere deg med ny PC, men å kondolere ligger dessverre nærmere tungen.

Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt før..

PS: Er jo mulig å ringe Komplett å høre om det er mulig å bytte.

Lenke til kommentar

Hmm må si den Intel Core i7-4930K Ivy Bridge-E er en del dyrere en den Haswell'n jeg bestilte ;o Som igjen er den nye generasjonen inntil videre, sammen med en ny platform/socket.

Her er forresten pc'n jeg sitter på nå:

Kabinett: Cooler Master HAF X Big Tower Sort

PSU: Corsair Powersupply HX 850W

HK: ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366

RAM: 10 GB Corsair

CPU: Intel® Core i7-960 Processor

CPU Kjøler: NOCTUA NH-U12P SE1366 CPU Fan Socket 1366, 19,8 dBA (NH-U12P SE1366)

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Harddisker: Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB, WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

WD Caviar® Black 1tb x2

Lydkort: Creative SB Recon3D Fatal1ty Pro

Denne pc'n ble kjøpt inn våren 2011, eller uten om psu'n som er fra 2009.

Jeg velger og beholde det oppsettet jeg har bestilt meg, skal jeg først ha noe nytt så vil jeg gjerne ha noe av det nyeste som er på markedet :p:)

Lenke til kommentar

Det er klart, det er nesten garantert at det ikke kommer flere aktuelle prosessorer for 2011 sokkelen. Men jeg tror det fort kan bli tilfellet for 1050 også. Man kan rett og slett aldri være sikker. Nå er vel mye av grunnen til at man kan få så god deal på 2011 system rett og slett at det kommer ny E plattform snart. 4dje. Kvartal skal visstnok bringe Haswell-E med blant annet 8 kjerner pluss hyperthreading og støtte for DDR4 RAM. Hadde jeg hatt 25K å brenne på ny PC så hadde jeg ventet på det og sett. Ditt nåværende system er jo fremdeles mer en brukbart. Selv har jeg 920'en putrende på 4GHz med 2stk. GTX470 og ser enda ingen grunn til å oppgradere.. :-)

Lenke til kommentar

Hmm finner ingen ram brikker med 2133MHz, finner så langt bare noen med1866MHzeller 2400MHz ;) Men vil tro 2400MHz kan funke like greit, så kanskje jeg oppgraderer til noen sånne seinere, først må jeg få pc'n :p

Selv så merker jeg at mitt 580 GTX begynner og slite litt i noe spill, men ellers har oppsettet mitt klart seg meget godt gjennom mange spill :D

Men at den sliter litt kan muligens være skjermen min også, så ser på en ny skjerm også ;)

Sitter på en BenQ G2412HD med maks 60Hz i 1920-1080, noe som blir litt lite for en gaming pc :/

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt, da ser på en sånnen komplett pc selv nå fortiden og jeg vurderer denne her:https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10791#!tab:extra <--- Med litt endringer selvsagt :) Men noen som har noen synspunkter angående denne maskinen he

Låner denne tråden litt, da ser på en sånnen komplett pc selv nå fortiden og jeg vurderer denne her:https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10791#!tab:extra <--- Med litt endringer selvsagt :) Men noen som har noen synspunkter angående denne maskinen her?

with WATCH_DOGS 3stk.? iriterer meg over densslags inbaking i produkter.Hvis man kjøper 3 produkter hvor helt nytt spill er med på kjøpet burde man få automatisk et stort avslag i prisen.

Endret av citation
Lenke til kommentar

Denne voucher greia med watch dogs regner jeg med er noe fra Nvidia, skulle ikke forundre meg om jeg kan løese inn den koden i noen andre spill, skal se det an...

Btw noen som vet forskjellen mellom disse ram brikkene her?

http://www.dustinhome.no/product/5010650585/corsair-16gb-ddr3-dominator-platinum-2133mhz-cl9-4x4gb/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

http://www.dustinhome.no/product/5010785272/corsair-16gb-ddr3-dominator-platinum-2133mhz-cl8-4x4gb/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

Selv syntes jeg de ser helt identiske ut, men det er en liten prisforskjell.

Endret av Halky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...