Gå til innhold

Jobb for 14-åring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frå arbeidsmiljøloven :

§ 11-1.Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva slags arbeid som skal være tillatt etter første ledd. Det kan fastsettes nærmere vilkår for slikt arbeid.

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

Så å sitte i kassa kan være innanfor dersom det er lett arbeid, men problemet er at du i mindre grad kan holdast ansvarlig når du er under 18. Dette er både med tanke på salg av feks tobakk, men også dersom det skulle mangle penger i kassa.

Lenke til kommentar

Frå arbeidsmiljøloven :

§ 11-1.Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

(2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva slags arbeid som skal være tillatt etter første ledd. Det kan fastsettes nærmere vilkår for slikt arbeid.

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

Så å sitte i kassa kan være innanfor dersom det er lett arbeid, men problemet er at du i mindre grad kan holdast ansvarlig når du er under 18. Dette er både med tanke på salg av feks tobakk, men også dersom det skulle mangle penger i kassa.

http://www.ung.no/arbeid/38_Aldersgrenser_-_jobb.html

Lenke til kommentar

Linken der oppsummerer greit krava i arbeidsmiljøloven.

Så du kan ta mange jobber, men du er avhengig av å finne ein arbeidsgiver som vil ansette deg.

Men spør etter jobb på alle typer arbeidsplasser som jobber innendørs; kontor, lager og butikkar.

Alternativt så sikter du deg inn på privatmarkedet med å ta på deg diverse småarbeid for privatpersoner (hagearbeid, rydding, maling osv)

Lenke til kommentar

AVISBUD!

Nei, off.... Var det i 4 uker i fjor............. For noe dritt!!

Eneste 14 åringer duger til. Neida, men hva slags avisbud var du? Selger? Dør-til-dør? Prøv å skaff en fast rute, om du syns det suger å er dritt er jeg faktisk ikke sikker på om du er brukanes til noe annet i den alderen du befinner deg i.

Lenke til kommentar

AVISBUD!

Nei, off.... Var det i 4 uker i fjor............. For noe dritt!!

Eneste 14 åringer duger til. Neida, men hva slags avisbud var du? Selger? Dør-til-dør? Prøv å skaff en fast rute, om du syns det suger å er dritt er jeg faktisk ikke sikker på om du er brukanes til noe annet i den alderen du befinner deg i.

Dagbladet fra dør til dør.......

Lenke til kommentar

Eg har jobba sidan sommaren eg fylte 11... før det var eg til og med, nemlig, avisbud ;)

Alt som skal til er at du går til ei lokal verksemd og spør om du kan få jobb.. Jobben eg fekk som 11 åring hadde eg i 7 år, og så vart eg for dyr i drift, så eg skifta jobb til den samme eg har hatt no i 3 år. Samtidig som eg er støttekontakt.

Butikken (lager, kassa ser helst at du er over 18)
Hotell (vask, oppvask, vaktmeistar assistent, piccolo, servitør ser helst at du er over 18)
Plukke/selge moreller/epler/pærer/jordbær
Jobbe på fruktlageret
Vaskehjelp på puben
Klippe graset til 50 hus
Avisbud, ganske grei jobb. Sykle rundt og chille
Hjelpa til på kyrkjegården
Støttekontakt (kanskje når du har blitt litt eldre)
Ein folkehøgsskule som drive internat e.l. om sommaren? Trenger vaktmeister/vaskehjelp

utallige ting.. berre spør ei bedrift du kjenne til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...