Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer kjøp av ny scooter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny scooter etter at min 11 år gamle Suzuki Katana AY50WR har begynt å fuske mer og mer, og mekanikerne ikke finner ut hva som er galt med den.

Har falt ut helt av 50ccm-miljøet, og vet bare at jeg ikke ønsker noe billig ræl, noe med ulovlig økning av effekt foretatt, og ikke en Honda. Kan vel maks sette av 20k (avgifter og omregistrering etc ikke medregnet), men er selvfølgelig greit med noe billigere også. Kommer hovedsakelig til å bli brukt til å frakte en 110 kg mann opp og ned bakker til og fra jobb, butikk osv, men også koseturer rundt om i distriktet.

Noen tips?

e: Av merker jeg er mer interessert i enn andre, kan jeg nevne Aprilia, Peugeot, Vespa, Yamaha, Cagiva. Gjerne liquid cooled. 2T/4T har jeg ikke noe formening om, for å være ærlig.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for noe med Piaggio motor. Gilera Runner,Piaggio NRG,Aprilia SR50R,Derbi GP1. Myyyyye bedre motor.

-Bedre veiv (Tåler mer RPM og 12mm krysshode mot 10 på Minarelli)

-Større variator rom (Ingen nødvendigheter med fresing dersom oversize skal monteres)

-Bedre vannpumpe (LC modell ofc) Vannpumpa på Aerox er en latterlig vits,og plasseringen er bare dum.

-Langt bedre variator (Igjen på Aerox eller Minarelli en stor vits. Variatoren er både elendig optimalisert,og den er bitteliten med ørsmå variator vekter. Igjen Overrange variator på Minarelli = org dim på Piaggio

-Større Torque drive (Overrange på Minarelli er ORG på Piaggio. Enough said,)

-Bedre utveksling på drevene (Kan oppnå større toppfart på org drevene. Spesiellt Jog drevingen er svært begrenset)

-Bakovervendt innsug og forgasser (Minarelli har en meget rar plassering nesten ved siden av sylinderen)

-Akslinger,spesiellt i girkassen har større dimensjon på Piaggio. Større = sterkere. Samme gjelder veiv etc.

-Piaggio motoren kommer standard med 17,5mm forgasser. Minarelli motoren har aldri hatt større en max 14 såvvidt jeg vet.

-Luftfilterboksen på Minarelli scootere er latterlig liten, Så og si alle Piaggio scootere har en langt større.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at Piaggio-motorene er hva jeg burde gå for. Problemet mitt med Gilera Runner, Piaggio NRG og Derbi GP1 er at jeg ikke synes de ser noe særlig ut, men jeg kan alltids sjekke ut SR50R. Har alltid likt Aprilia, for 11 år siden var jeg lettere forelsket i en Habana.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Marinius oppsummerer godt.

Ellers er Vespa greie, men de er luftavkjølte.

Og for all del, styr unna 4-takt.

Lenke til kommentar

Jeg holder til utenfor Trondhjem, akkurat langt nok utenfor til at det tar sin tid å kjøre dit på en utrimma scooter, samt at det skaper trafikkfarlige situasjoner mtp. alle de som ikke opprettholder vikeplikten og foretar farlige forbikjøringer i tide og utide.

Hmm, vel, da utgår Vespa. Noen andre scootere med et mer klassisk utseende fra de siste 8 åra som ikke er fra Kina, er LC 2t og kan anbefales? Hvis ikke, får jeg bare finne meg til rette med en vanlig scooter, som overnevnte Aprilia eller en Speedfight eller Aerox eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...