Gå til innhold

Kjørelys


Morgens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mange nyere biler har sensorer som skal skru på baklys når det ikke er dagslys lengre.

 

Samme går for LED kjørelys, er energibesparende, og spør du meg, er det også mer enn nok for kjøring. Kunne godt hatt LED dagslys fremme og bak spør du meg, de bruker langt mindre energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være forskjell på de forskjellige merkene. Men tror dette er en vanlig modus på lysbryter:

'Av': Da lyser bare LED-kjørelys foran.

'Auto': I dagslys lyser bare LED-kjørelys foran. Når det blir mørkt slår hovedlys og baklys på.

'På': Hovedlys og baklys er på hele tiden.

 

Det er tydeligvis mange som kjører med bryter 'Av'. Ser stadig vekk biler uten baklys når det er mørkt, som f.eks i tunnell.

Det kan være fordi automatikken oppleves å fungere dårlig. Det er jo en heller dårlig løsning.

 

Dette EU reglementet er svært dårlig. Kan ikke begripe at man sparer strøm på å kjøre med automatikk.

En typisk kjøretur på automatikk i dagslys blir jo slik:

Man starter i garasjen. Hovedlys slår seg på, for å slå seg av med en gang utenfor.

Lysene går på og av for hver minste tunnell og undergang.

Så slår de seg på når man kjører inn i garasjen.

Hele dagen kan man klare seg uten hovedlys hvis man bare hadde hatt baklys.

 

På min bil er det ikke mulig å slå på baklysene sammen med LED kjørelys, med vanlig betjening. Men det er faktisk mulig å slå av LED lysene, slik at man kjører totalt uten lys!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har ingenting i det hele tatt med Norge å gjøre, vi må bare følge pålegg gitt av EØS.

 

Det er en del biler som mangler automatikk men fortsatt har på kjørelys foran.. Da hjelper ikke en auto-posisjon siden den trolig ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LED kjørelys er påbudt på biler levert fra 2011. https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

Hvordan det ellers er laget med automatikk eller ikke er antagelig helt opp til produsenten.

 

Det var en kreativ tolkning. Det som er påbudt fra 2011 er automatisk tenning av kjørelys foran på biler også i land som ikke hadde/har krav om å bruke kjørelys på dagtid. Det er ingen krav om at kjørelysene skal bruke LED.

 

Det er klart at strømbesparelsen pr bil ved å slukke baklys og nærlys i dagslys ikke er stor, men i sum for Europas bilflåte vil det naturligvis utgjøre en stor forskjell.

 

De eneste to problemene jeg kan se med reglementet er for det første at det ikke er påkrevet med auto-modus, dermed har mange biler blitt levert til Norge uten mulighet for automatisk tenning av baklys i tunneler. Spesielt Toyota er verstinger her.

Det andre problemet er kompetansenivået til den gruppen av norske sjåfører som ikke er i stand til å forstå eller betjene en lysbryter. Dette er ikke et problem i Tyskland, Frankrike og andre europeiske land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LED kjørelys er påbudt på biler levert fra 2011. https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

Hvordan det ellers er laget med automatikk eller ikke er antagelig helt opp til produsenten.

 

Her er det EU som har laget ubrukelige regler, mens Norge faktisk hadde ganske fornuftige regler før vi ble pådyttet dette.

 

La oss si dette sparer 1 kg Co2 i året, la oss så si at det er 300 millioner biler i Eu da er det plutselig 300 000 tonn Co2 på hver eneste pære på bilen. da er også dette 150 millioner liter bensin hvert eneste år per pære. Dråpe i havet av forbruk, men når du ser i sammenheng da er det en del.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Det andre problemet er kompetansenivået til den gruppen av norske sjåfører som ikke er i stand til å forstå eller betjene en lysbryter. Dette er ikke et problem i Tyskland, Frankrike og andre europeiske land.

 

Der tror jeg du har en viktig faktor. Norske bilister klarer kun betjene vindusvisker og fjernlys. Andre knapper for lys er tydeligvis for avansert, og selv blinklys blir vanskelig å betjene med mobilen opp til øret.

 

Jeg var et par turer til Rotterdam i fjor høst, og ble overrasket over hvor få biler det var med ulovlig lysbruk eller feil på lysene. Alle bilene hadde to kjørelys fremme både i dagslys og mørke. Det var nesten ingen biler med null, ett, tre eller fire lys.

Lenke til kommentar

Kompetansenivået er nok en faktor, men jeg har mistanke om at en vel så stor faktor er at det er mange som finner slik "dum" automatikk irriterende. Eneste kriteriet for å slå lysene på er at det blir litt mørkt. Det er svært ofte det skjer uten at det er nødvendig. Dette sliter på lampene, som kan være ganske dyre, og det bruker ekstra strøm.

 

Regnestykket som ligger til grunn for vedtaket har sikert noen imponerende tall. Men jeg tviler på hvor realistiske de tallene er.

Har de tatt med hvor mye som går vekk ved at automatikken slår på strømkrevende hovedlys når det ikke er nødvendig?

Har det tatt med at det er trafikkfarlig å kjøre uten baklys? (det er et faktum at det skjer ofte).

 

Mange nye biler har DRL som synes bedre enn vanlige hovedlys på eldre biler. Hvis man da hadde hatt baklys på, så er det fullt forsvarlig å kjøre med bare DRL nesten alltid. Det gir definitivt mere CO2 besparelse enn å bruke automatikken.

Jeg har fått modifisert min bil slik at baklysene alltid er på. Bryteren står 'Av', hovedlysene blir lite brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange nye biler har DRL som synes bedre enn vanlige hovedlys på eldre biler. Hvis man da hadde hatt baklys på, så er det fullt forsvarlig å kjøre med bare DRL nesten alltid.

Så du anser det ikke som nødvendig å ha sikt i mørket?

Disse DRL-sakene gir ikke tilstrekkelig sikt til at det er forsvarlig å basere seg på det i mørket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DRL er laget for å være synlige for andre trafikanter, ikke for å belyse veien eller for å oppdage fotgjengere eller hindringer i eller nær veien.

Kjører man med DRL eller parklys i mørke blir man kanskje sett, men man skal bruke nærlys/fjernlys selv om det er gatelys for å selv se bedre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i det.

Men det finnes ingen automatikk som kan velge mellom DRL og hovedlys på en god måte. Det kan man gjøre mye bedre selv.

Hvis standarden hadde vært at baklysene alltid var på, så mener jeg det er mer trafikksikkert å bruke DRL enn at man ikke har lys bak.

Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av trafikksikkerhet håper jeg du skrur av de blendende LED-lampene og tenner vanlig nærlys når du kjører i tunneler. Lyset er skarpere og kan distrahere andre trafikanter.

Endret av dsgf
Lenke til kommentar

Hvis du er opptatt av trafikksikkerhet håper jeg du skrur av de blendende LED-lampene og tenner vanlig nærlys når du kjører i tunneler. Lyset er skarpere og kan distrahere andre trafikanter.

 

Godt poeng.

Nærlys lyser ned på veien, og det er strenge krav til at de ikke skal lyse oppover og blende motgående trafikk.

DRL skal lyse frem og oppover, og de kan derfor oppleves som ekstra blendende i mørke på samme måte som enkelte tåkelys/spredere også gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...