Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Har investert i 2stk Cisco SG200-08 for å oppnå trådløs kobling fra 1-3 etasje da min homebase sentral er montert i sikringsskap 1 etg og TV/PC osv skal være i 3etg.

Har problemer med å koble til for å konfigurere den.

Kjører Internet explorer 9 på min pc. er nevnt at man må legge til adresse i local intranet for internet explorer 8, gjelder dette også 9?

Har ikke mulighet til å legge til adresse, noen vei rundt dette isåfall?

Hvis noen har en brukerveiledning som støtter min bruk er det bare å legge ut!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm... da skjønner jeg ikke hvordan de kunne anbefale dette produktet til mitt ønskede bruk! men mulig jeg har missforstått topologien her!! Men mulig jeg bare har missforstått totalt og at dette kan løses...

Jeg har en Homebase sentral hvor fiber er tilkoblet i 1etg. Denne har 3 porter for TV og 1 port for Data ut.

Siden det bare er dratt en kabel til 3 etg hvor jeg har TV, Data og decoder trenger jeg en løsning for å få nettverk til alle disse.

Forslag???

Lenke til kommentar

Da burde de switchene fungere fint. Du brukte terminologien "trådløs kobling", som ikke stemmer. Den kabelen er "tråden".

Det du trenger er å opprette to VLAN på hver av switchene. Så knytter du hver av VLAN-ene til en fysisk port, i tillegg til å opprette en trunk-port til å frakte VLAN-ene over.

Switch 1:

Port 1 - VLAN 1 ACCESS

Port 2 - VLAN 2 ACCESS

Port 3 - Trunk til VLAN 1 og 2

Switch 2:

Port 1 - VLAN 1 ACCESS

Port 2 - VLAN 2 ACCESS

Port 3 - Trunk til VLAN 1 og 2

Plugg TV-porten på homebase-sentralen inn i port 1, og internett-porten inn i port to. Så kan du ta ut TV-signalet på port 1 og internett-signalet på port 2 i motsatt ende.

Lenke til kommentar

Men den switchen er helt horribel. Den har en bug som gjør at alle porter på VLAN 1 settes til untagged. Brukte den som core-switch hjemme, og den feilen skapte problemer. Nå har jeg skaffet meg en annen core-switch og Cisco'en er nå degradert til kantswitch, hvor den fungerer greit.

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at Cisco har som default policy å dumpe alt av ukjente VLAN pakker som kommer inn på VLAN 1 og derfor burde man ikke benytte VLAN 1 til noe.

Ikke bare det. Denne switchen setter alle porter på VLAN 1 til untagged ved restart. Ganske irriterende, har slitt en del med det da jeg brukte en sånn switch som core-switch. Men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

Ja ok.. Det er dessverre mange kjente bugs i disse SB/SG switchene til Cisco... Personlig liker jeg dem ikke... Holder meg til Enterprise utstyret istedet.... ;):p

Nei, jeg har fått nok av Cisco SB. Aksesspunktet fungerer greit, riktignok. HP Procurve, derimot, fungerer bra.

Lenke til kommentar

Slå av global macro funksjonen, det den som gjør at du mister vlan informasjonen på portene ved boot.

Det er en del av smartport funksjonaliteten, som gjør at den skal sense hva slags endeutstyr som er koblet til, er ikke alltid det funker som det skal.

Har satt opp ca 20 switcher av 300-serien. De funker fint og har CLI, men noen ganger så må man innom web-interfacet, fordi kommandoene er forskjellige.

Men de funker bra når du blir vant med dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...