Gå til innhold

Nordlendingers "hat" mot søringa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er mange finnmarkinger som ønsker seg firefelts motorvei. Derimot tror jeg mange ønsker å ikke kjøre i hjel hjulene sine på veier som er totalskadd av telehiv.

Da jeg syklet Norge på langs for rundt 10 år siden, var overraskelsen stor over de fantastiske veiene i Finnmark. Fra Nordkapp og over viddene kan jeg ikke huske å ha sett et eneste hull i veien, ikke så mye som ei lita flenge i asfalten, alt var glatt som ei barnerumpe. I dagboken noterte jeg undring over at landsdelen ikke har fostret syklister av internasjonal klasse, forholdene ligger i alle fall til rette.

Slik så det ut, og slik er det vel enda?

Dette er europaveiene, men nordlendingene forventer kanskje asfalt ferm til hvert eneste reinsdyr? ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg fra Finnmark så kan ikke snakke på vegne av nordlendingene.

Jeg er ikke storforlangende når det gjelder veier å tåler en hump eller to, men når veiene blir så dårlige at du hører det skraper under bilen, så synes jeg staten kunne spyttet litt av veibudsjettet inn å fikset veiene, så vi slipper å ødelegge bilene våre helt. Mange av oss som ikke bor i de største byene er 100% avhengig av bil for å komme oss rundt. Tror forresten ikke at noen samer har forlangt asfaltert vei til reinsdyrene sine.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei, nordlendinger har ikke noe hat i mot søringer, mer en dem har noe hat i mot nordlendinger. Men klart, fort gjort og generalisere, ser den. Men her er det TS som generaliserer mest!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mange finnmarkinger som ønsker seg firefelts motorvei. Derimot tror jeg mange ønsker å ikke kjøre i hjel hjulene sine på veier som er totalskadd av telehiv.

Da jeg syklet Norge på langs for rundt 10 år siden, var overraskelsen stor over de fantastiske veiene i Finnmark. Fra Nordkapp og over viddene kan jeg ikke huske å ha sett et eneste hull i veien, ikke så mye som ei lita flenge i asfalten, alt var glatt som ei barnerumpe. I dagboken noterte jeg undring over at landsdelen ikke har fostret syklister av internasjonal klasse, forholdene ligger i alle fall til rette.

Dette er europaveiene, men nordlendingene forventer kanskje asfalt ferm til hvert eneste reinsdyr? ;)

Til tross for at Finnmark, Troms og Nordland er digre fylker, så skal du ikke lete veldig lenge for å finne elendige veier. Tro meg - jeg er den siste som ville klaget på veistandarden uten videre.

Endret av LimeCanes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo kommune har vel over 600 000 innbyggere. Men Nordland har en befolkning på litt over 240 000. Det er litt merkelig at det ikke er noen som har trukket frem "befolkningsargumentet" i denne diskusjonen enda..

Veldig ofte når det snakkes om den elendige infrastrukturen i Nord-Norge, så er det en eller annen som trekker frem at det ikke er noe poeng i å bygge ut noe særlig veier eller jernbane fordi det bor så få mennesker i Nord-Norge uansett, så det er liksom ikke noen vits.

Lenke til kommentar

Jasså man bruker sennalandet som eksempel på veistandarden i nord.

Jeg var på nordnorgestur i mai, og kan bare si at veiene er virkelig elendige.

Kostet meg to felger+dekk, 1 styrestag 1 bunnplate + en hovedlykt pga steinsprang på asfaltvei :nei:

Er også ulyder i understellet, bilen er en 5 mnd gammel landcruiser.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har ikke noe hat mot sør, men irriterer meg over at mine årlige 3000kr i vei avgift går til veiene sørpå, mens vi knuser bilene våre her oppe på veier som er mere grus enn asfalt. De 10 årene min mor har bodd her i midt Troms, så har veiene ned mot sentrum ikke blitt gjort noe med, å veien ned dit er rimelig ille å har vært det så lenge jeg kan huske. Synes synd på turistene som skal til camping plassen som vi har her, alt av inventar er nok rimelig ødelagt etter å ha kjørt en tur på den elendige veien.

Vel - det bor ca 450,000 mennesker i Nord Norge. Resten er såkalte "søringa". Pengene skal bli jevnt fordelt hvor folk bor, det er rett og slett rettferdig.

Når der er sagt: Det er MANGE dårlige veier på vestlandet også.

For å svare på diskusjonen: Jeg har ingenting imot mine venner i nord. Alle "nordlendinga" jeg kjenner er utrolig allright folk! :)

Lenke til kommentar

Bare å klage på veiene i nord, men det er liten tvil om at behovet for oppgradering av veiene i de fleste deler av landet er tilstedet, og spesielt i områdene inn til Oslo.

Jeg har bodd sørpå i 10 år, dere har ingenting å klage på.

Sjekk veiene inn til Narvik og tromsø, og så kan du sammenligne med veiene inn til oslo

Åh nei, jeg glemte at veiene der er 100x bedre.

Hilsen en som har kjørt alle 3 steder ofte.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å klage på veiene i nord, men det er liten tvil om at behovet for oppgradering av veiene i de fleste deler av landet er tilstedet, og spesielt i områdene inn til Oslo.

Jeg har bodd sørpå i 10 år, dere har ingenting å klage på.

Sjekk veiene inn til Narvik og tromsø, og så kan du sammenligne med veiene inn til oslo

Åh nei, jeg glemte at veiene der er 100x bedre.

Hilsen en som har kjørt alle 3 steder ofte.

Du har med andre ord kjørt i hele Midt og Sør-Norge?

Ikke glem at Oslo ikke ligger i hele sør.. Det finnes andre byer og veier enn de som går rett inn til Oslo,

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt alle veier som finnes inn til oslo.

Jeg sa aldri noe om midt norge. (Og da mener jeg bokstavelig talt midt norge, ikke alt nord for sinsenkrysset)

Edit: Problemet er at dere tror veiene inn til oslo er dårlig. Mens vi ødelegger felger på daglig kjøring.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver

Jeg har bodd sørpå i 10 år,

Så sier jeg: jeg bor sør for Oslo - og det er langt sør for Oslo også. Veiene er ikke bra her heller.

Man velger dog hvor man skal bo. Jeg syns det er helt OK at vi ikke kaster milliarder på vei hvor det bor et par hundre mennesker. Hovedveiene mellom større steder skal dog være bra.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Jeg er innflytter fra Oslo til Tromsø. Tidligere trodde jeg at dette med kulturforskjeller sør vs nord bare var tull og forventet ikke nevneverdig forskjell, men det er det! Folk er mye mer åpne og hjelpsomme her, de sier i mye større grad det de mener og sist men ikke minst så er det er en utpreget "kardemommeby-holdning" til det meste. I tillegg er det vakker natur her, nesten ingen kø eller overfylt kollektivtransport, mindre kriminalitet og mindre "sjenerende sosiale problemer" (;tiggere uteliggere etc). Konklusjonen er at jeg misliker både sør-Norge og kulturen som råder der, slapp helt av jeg kommer ikke tilbake! :)

Endret av Æsculap
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Folk er ikke mer åpne enn noen andre steder, de er bare litt mer nysgjerrige og er ikke fullt så sjenerte på å vise den interessen. :)

Lenke til kommentar

Folk er ikke mer åpne enn noen andre steder, de er bare litt mer nysgjerrige og er ikke fullt så sjenerte på å vise den interessen. :)

Det vil nå jeg beskrive som åpne jeg da men... Et annet eksempel er hvordan studieadministrasjonen og akademikerne på universitetet har tatt inn studenter i hjemmene sine under boligmangelen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det vil nå jeg beskrive som åpne jeg da men... Et annet eksempel er hvordan studieadministrasjonen og akademikerne på universitetet har tatt inn studenter i hjemmene sine under boligmangelen.

Ja, det må du gjerne, men jeg opponerer mot fantasier som at norlenningan er mer snille enn andre folk fra andre steder på kloden, bare fordi de er norlenninger. Skulle bare mangle at ikke den høyt betalte læreren skal tre støttende til med sin sponsede statsbolig når lønnsgrunnlaget hans holder på å fryse i hjel .. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...