Gå til innhold

Nordlendingers "hat" mot søringa

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg har merket meg over en tid nå, og det er hver gang det er noe som ikke er så bra og som er bedre i de nordligste fylkene, så er nordlendingene fort ute med å rakke ned på sør.

Er vi i sør likedan mot de i nord? Jeg kan ikke huske noengang å ha sett at folk fra sør rakker ned på nord når nord har dårlig vær eller noe annet skjer. Det er jo mest vær vi er opptatt av her i landet, så har vel ikke så mange eksempler.

Noen som har andre eksempler? Jeg kan kanskje huske at de syter og klager når det brukes flere penger på vei i oslo og sånn, men er ikke det bare naturlig da? Det bor jo tross alt flere mennesker og biler der...

Er nordlendinger (veldig generalisert) stort sett noen sytepaver som prøver å mobbe søringane for å føle seg selv bedre?

Saken som fikk meg til å skrive dette er selvfølgelig oppslaget på vg.no: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vaer-og-uvaer/ekstra-deilig-med-godvaer-her-naar-det-regner-soerpaa/a/23248510/

Her er det altså ekstra deilig med fint vær i nord, når de sitter å vet at det regner i sør. For meg virker ikke dette veldig logisk. Kan de ikke bare være glade for fin-været, og drite i oss? Jeg bryr meg nemlig katta om det er dårlig vær i nord når det er fint i sør.

Ingressen sider også: Nordlendingene storkoser seg i sommervarmen - og med rapporter om regnvær i sør.

Hvorfor koser de seg med rapporten om dårlig vær i sør? Hva er det å kose seg over? Tror de sola er noe som brukes opp, og nå skal de bruke opp resten av sommeren bare på faen?

Jeg hadde kost meg mer hvis jeg hadde visst at alle fikk sol! Det er jo mye mer deilig...

Har også vært litt i Tromsø, og min mor og bror bodde der i 2 år. De sa også det at det var i iboende "hat" mot søringer, og at de var veldig raske med å kritisere og rakke ned på søringer hver gang det var noe i mediene. Enten at penger ble brukt i sør, og ikke i nord, eller at det var så mye bedre i nord pga ett-eller-annet akkurat der og da.

Googlet litt, og jeg var visst ikke alene med denne observasjonen. Her blant annet: http://ingerpluss.blogg.no/1386405034_en_jvla_sring.html#.U7rZyPm4WaQ

Endret av mongojarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatet er der, hvertfall fra nordlenningers side. (Jeg er selv nordlenning)

Det klages fra nordlenningene fordi det er autostrada i hele sør-norge mens det såvidt blir gitt penger til asfalt i nord. Her sitter man med grusveier enda, akkurat som om det var år 1940. De asfalt-veiene som er, er så ødelagt, hullete og oppsmuldret at vi blir lynforbanna når vi må ofre bilene våre mens søringene får kjøre på fine og godt vedlikeholdte veier.

I tillegg er er det flere generasjoner med fiskere i nordnorge og de blir vel oppgitt når det dukker opp i media at en eller annen sossesøring har kjørt på et skjær med luksusbåten sin eller greid å gjøre et eller annet dumskap som har med båt eller fisking å gjøre. Har inntrykk av at nordlenninger tror de har mer kompetanse på friluftsliv, biler, hav, båt osv. og derfor ler av søringene når de sier "æsj" og ikke vil ta i en fisk.

Til slutt skal det sies at det er media som er problemet. Det er avisene som lager et skille mellom nordnorge og sørnorge, akkurat som om vi var norsker og svensker. De prøver bevisst å få folket til å gå imot den andre landsdelen fordi det selger godt og gir dem mange klikk på artiklene. Har vel noe med at vi nordlenninger dermed føler at det er "oss" mot "dem" og derfor står vi sammen om å hate søringene.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har ikke noe hat mot sør, men irriterer meg over at mine årlige 3000kr i vei avgift går til veiene sørpå, mens vi knuser bilene våre her oppe på veier som er mere grus enn asfalt. De 10 årene min mor har bodd her i midt Troms, så har veiene ned mot sentrum ikke blitt gjort noe med, å veien ned dit er rimelig ille å har vært det så lenge jeg kan huske. Synes synd på turistene som skal til camping plassen som vi har her, alt av inventar er nok rimelig ødelagt etter å ha kjørt en tur på den elendige veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det klages fra nordlenningene fordi det er autostrada i hele sør-norge mens det såvidt blir gitt penger til asfalt i nord. Her sitter man med grusveier enda, akkurat som om det var år 1940. De asfalt-veiene som er, er så ødelagt, hullete og oppsmuldret at vi blir lynforbanna når vi må ofre bilene våre mens søringene får kjøre på fine og godt vedlikeholdte veier.

I tillegg er er det flere generasjoner med fiskere i nordnorge og de blir vel oppgitt når det dukker opp i media at en eller annen sossesøring har kjørt på et skjær med luksusbåten sin eller greid å gjøre et eller annet dumskap som har med båt eller fisking å gjøre. Har inntrykk av at nordlenninger tror de har mer kompetanse på friluftsliv, biler, hav, båt osv. og derfor ler av søringene når de sier "æsj" og ikke vil ta i en fisk.

Til slutt skal det sies at det er media som er problemet. Det er avisene som lager et skille mellom nordnorge og sørnorge, akkurat som om vi var norsker og svensker. De prøver bevisst å få folket til å gå imot den andre landsdelen fordi det selger godt og gir dem mange klikk på artiklene. Har vel noe med at vi nordlenninger dermed føler at det er "oss" mot "dem" og derfor står vi sammen om å hate søringene.

Rein skjær misunnelse altså .. og så avsluttes du sytet ditt med å skylde på media .. stor fin hæstkuk :p

Lenke til kommentar

Det der beskriver vestlandet ganske greit og.

Om det er noen jeg "misliker" er det som regel skjitlendinger (østlendinger) da særs Bærum og Oslo folk. Men i det fulle og det hele kunne jeg ikke gitt en større faen i hvilken landsdel du kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig overbevist om at hvis det finnes dårlige veier i en nordnorsk by/tettsted med innbyggertall X så finnes det en tilsvarende plass sørafor med dårlige veier også. Det samme prinsippet gjelder nok i sør som i nord: man bruker ikke store summer på lite trafikkerte veier inn til knøttsmå tettsteder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...