*F* Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Og for å dra en annen artikkel inn i debatten, om flyet som ble skutt ned over Ukraina:http://www.vg.no/nyheter/utenriks/flykatastrofen-i-ukraina/her-er-samtalene-ukraina-mener-beviser-russisk-skyld/a/23256028/Underoverskiften lyder "«Det er et hav av kvinner og barn»". Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Underoverskiften lyder "«Det er et hav av kvinner og barn»". Det er et sitat fra den angivelige telefonsamtalen mellom separatistlederen og russike etterretning.. Det var når de så barn og kvinner de skjønte de hadde skutt ned et sivilt fly og ikke et militært et. Hva vil du debattere? Geir Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Underoverskiften lyder "«Det er et hav av kvinner og barn»". Det er et sitat fra den angivelige telefonsamtalen mellom separatistlederen og russike etterretning.. Det var når de så barn og kvinner de skjønte de hadde skutt ned et sivilt fly og ikke et militært et. Hva vil du debattere? Geir At dette brukes i under-overskiften for å tiltrekke oppmerksomhet, at det liksom skal være værre pga det er kvinner og barn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 At dette brukes i under-overskiften for å tiltrekke oppmerksomhet, at det liksom skal være værre pga det er kvinner og barn. OK. Jeg oppfattet det ikke slik. Geir Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Kanskje det er en form for segregering, at kvinner og barn er på egne fly, mens menn er på andre fly. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Jeg er for likestilling, mens du er for diskriminering. Jeg tror det er ganske så objektivt hva som er den moralsk og etisk beste av de to holdningene. Nei. Du er ikke for likestilling. Og jeg er ikke for diskriminering. Det er ikke noe objektivt ved dette, bare subjektivt. Det handler om synsvinkel. Jeg ser det fra ståstedet til en mann som har hatt alle muligheter og de fleste fordeler i livet, og ikke føler seg det spor truet av at kvinnene ønsker seg det samme. Ditt ståsted kjenner du best selv, men det er åpenbart ikke det samme. Kjønnskampen er som de fleste rettighetskamper lettest å sammenligne med en pendel, eller rettere sagt flere, og de vil alltid svinge litt over til motsatt side før de snur. Hvis ikke har klokka stoppet å gå. Så lenge de ikke går i takt er ikke det noe å øse seg opp over. Hvis du ikke vet hva et ord betyr så burde det vel ikke være noe stort problem for deg også å google definisjonen på ordet. Likestilling, at alle personer skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion. Diskriminering, forskjellsbehandling, vanligvis i betydningen å behandle noen mindre gunstig enn andre. Jeg ønsker at alle skal behandles likt ved en evakuering. Altså er jeg per definisjon for likestilling, mens du skriver at kvinner skal prioriteres under en evakuering. Altså er du per definisjon mot likestilling og for diskriminering. Det er ingen ting subjektivt ved dette, definisjonen står som sagt over her Lykke til på svømmeturen etter livbåten til random kvinne nr 500 ved neste forlis etter du har sett sønnen din drukne i det kalde vannet. Hvor kommer all bitterheten din fra, flesvik? La det være helt klart: Om en av mine sønner frivillig gir opp plassen sin til en annen, det være seg mann eller kvinne, svart eller hvit, gammel eller ung, fordi han mener at det er det riktig ut fra hans moral, så ære være ham for det. Jeg er - min liberalistiske ideologi til tross - av den mening at altruisme er bedre enn egoisme som moralsk rettesnor. Jeg kommer til å være uendelig trist om han drukner, men kommer til å være stolt over at han valgte etter overbevisning. Det behøver ikke en gang være for en sak jeg personlig støtter, så lenge deres motiv var godt: Jeg mener at vi skal være stolte over våre Afghanistanveteraner, selv om jeg inderlig ville kjølhalt de politikerne som bestemte at den krigen var en god idé. Hvor kommer hersketeknikkene dine fra Geir?Må du virkelig synke så lavt? Det er ingen ting frivillig ved en evakkueringsprioritering. Menn som prøvde å gå ombord på livbåtene på titanic ble skutt. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Hvis du ikke vet hva et ord betyr så burde det vel ikke være noe stort problem for deg også å google definisjonen på ordet. Hvilket ord? Og hvilken definisjon mener du jeg vil finne? Jeg ønsker at alle skal behandles likt ved en evakuering. Altså er jeg per definisjon for likestilling, mens du skriver at kvinner skal prioriteres under en evakuering. Altså er du per definisjon mot likestilling og for diskriminering. Det er ingen ting subjektivt ved dette, definisjonen står som sagt over her Nei. Du må gjerne sitere hvor jeg sa at kvinner skal prioriteres. Jeg sa derimot at jeg gladelig ville gitt fra meg plassen til en kvinne. Og at jeg synes det hadde tjent min sønn til ære om han frivillig gjorde det samme om det skjeddde ut fra egen overbevisning. Hvor kommer hersketeknikkene dine fra Geir? Hvilken hersketeknikk? Jeg har flere... Må du virkelig synke så lavt? Så lavt som hva? Det kunne være interessant å vite hva en som sier "håper du ikke har noe sønn for hans del" og "Lykke til på svømmeturen etter livbåten til random kvinne nr 500 ved neste forlis etter du har sett sønnen din drukne i det kalde vannet" mener er å synke lavt. Det er ingen ting frivillig ved en evakkueringsprioritering. Menn som prøvde å gå ombord på livbåtene på titanic ble skutt. Jeg tviler sterkt på at norske fergemannskaper bruker skytevåpen mot sine passasjerer. Det hele ordnet seg nok i relativ fordragelighet. Det er da heller ingen av passasjerene som beklager seg over prioriteringen, bare en random forumbruker som bet seg merke i en setning om det i artikkelen. Geir Endret 20. juli 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 De to ordene jeg gav deg definisjonen på og som jeg siterte deg på kanskje.... Du skrev at du ikke har noe imot å gi plassen til en kvinne HVOR KONTEKSTEN ER at du kommenterer en tråd om evakueringsprioritering av kjønn ved et forlis. I den konteksten er det ikke noe særlig tvil om at du med et slikt utsagn bifaller den diskriminerende praksisen til dette selskapet. Å annklage en motdebatrant for å være bitter ut av det blå er en hersketeknikk. Du kan sikkert google det også hvis du heller ikke vet hva det betyr. Synke så lavt som å bruke slike hersketeknikker. Det var ikke noe fare her nei. Men den diskriminerende misandriske praksisen vil i en virkelig kritisk forlissituasjon føre til at menn må dø for at kvinner skal reddes først. Hadde situasjonen vært omvendt, eller at man prioriterte hvite, kristene, el. under evakuering vet du godt at det ville blitt ramaskrik i hele landet, hvor folk hadde mistet jobben og alle prominente politikere hadde konkurert om å være mest forferdet og sjokkert i media. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!"@tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Å annklage en motdebatrant for å være bitter ut av det blå er en hersketeknikk. Nå var det ikke en anklage, og ikke kom den ut av det blå. Den var en naturlig reaksjon på dine uttrykte ønsker om min egen og min sønns skjebner. Jeg lurer oppriktig på hvor de tankene kommer fra, og det høres ut som noe som gror ut av bitterhet. Om det ikke er bitterhet, hva får deg til så si det? Hva endrer seg i verden - eller denne tråden - om jeg en gang får oppleve at min sønn drukner? Hadde situasjonen vært omvendt, eller at man prioriterte hvite, kristene, el. under evakuering vet du godt at det ville blitt ramaskrik i hele landet, Antagelig. Fordi det i motsetning til det som faktisk skjedde her ville vært helt meningsløst. Å prioritere syke og barn er det mening i, at man sender mødrene med barna og ikke fedrene er kanskje gammeldags, men ikke noe stort poeng. Du skrev at du ikke har noe imot å gi plassen til en kvinne HVOR KONTEKSTEN ER at ... Jeg sa nøyaktig det jeg sa, hverken mer eller mindre. At du mener kontekst gir deg anledning til å dikte videre på mine utsagn får stå for din regning. Definisjonene på diskriminering og likestilling kan vi ta i en annen tråd. Jeg er forsåvidt ikke så opptatt likestilling, men av like formelle muligheter. Så får det heller gå seg til. (Og ja, som sagt betyr det at pendelen noen ganger befinner seg på andre siden av bunnen.) Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!" @tom waits for alice Hvilken urett, spesifikt? Og hvor har jeg i det gitte tilfellet gitt uttrykk for at jeg "tåler" den? Geir Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!" @tom waits for Alice Små problemer og tåle synes nå jeg Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!" @tom waits for alice Hvilken urett, spesifikt? Og hvor har jeg i det gitte tilfellet gitt uttrykk for at jeg "tåler" den? Geir Problemet at menn i ulykker dør grunnet diskriminering. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Problemet at menn i ulykker dør grunnet diskriminering. Men gjør de det? Geir Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Problemet at menn i ulykker dør grunnet diskriminering. Men gjør de det? Geir yepp Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 yepp Har du eksempler på dette som viser at det er et problem? Geir Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 yepp Har du eksempler på dette som viser at det er et problem? Geir yepp. Her: http://no.wikipedia.org/wiki/Titanic_(1997) Og vil du ha flere eksempler finner du dem her: https://www.google.no/webhp?hl=nn Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 yepp Har du eksempler på dette som viser at det er et problem? Geir yepp. Her: http://no.wikipedia.org/wiki/Titanic_(1997) Og vil du ha flere eksempler finner du dem her: https://www.google.no/webhp?hl=nn Er kilden din wikisiden til filmen Titanic fra 1997 som omhandler ett forlis i 1912? Jeg har ikke noe grunnlag for å påstå at påstanden din er feil, men du bør nesten ha bedre kilder å vise til enn det her. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 yepp Har du eksempler på dette som viser at det er et problem? Geir yepp. Her: http://no.wikipedia.org/wiki/Titanic_(1997) Og vil du ha flere eksempler finner du dem her: https://www.google.no/webhp?hl=nn Er kilden din wikisiden til filmen Titanic fra 1997 som omhandler ett forlis i 1912? Jeg har ikke noe grunnlag for å påstå at påstanden din er feil, men du bør nesten ha bedre kilder å vise til enn det her. Jeg bare linket det første jeg fant. uansett, her er litt om fenomenet på Titanic: http://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_RMS_Titanic Her er litt om fenomenet generelt: http://en.wikipedia.org/wiki/Women_and_children_first Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Man kan jo snu på flisen og konstatere at dersom det ikke er større skaderisiko for de gjenværende så kan like gjerne kvinner bli satt igjen mens mennene kan fraktes i trygghet? Eventuelt la det bli en slags fifty-fifty-ordning. Det virker jo som gammeldagse tanker uten hold i virkeligheten å skulle holde fast ved det gamle her, da kvinnene ikke trenger ekstra beskyttelse i 2014. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå