Hugo_Hardnuts Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Det er nå ganske basal utviklingspsykologi at det er mor som i de fleste tilfeller (derav generelt) er den primære tilknytningspersonen. Jeg er dog enig med Civilx at dette burde være opp til foreldrene å velge - godt poeng som jeg tar til meg Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Det er nå ganske basal utviklingspsykologi at det er mor som i de fleste tilfeller (derav generelt) er den primære tilknytningspersonen. Jeg er dog enig med Civilx at dette burde være opp til foreldrene å velge - godt poeng som jeg tar til meg Som sagt. Mange vil nok ha diskutert dette. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Nå synes jeg du bommer veldig med kritikken din. Utgangspunktet for min kommentar var artikler om Gaza der det ble nevnt antall drepte kvinner og barn, og vi vet fra før at barn i denne sammenhengen ofte inkluderer alle under 18 år. Med andre ord får du heller rette den kritikken mot de som rapporterer på denne måten. Gjerne det, men selv om du og jeg ser forskjellen på de over og under 14 eller 15 eller 16, tror jeg ikke bombene gjør det. Og faktum er at kvinner og barn blir drept, også små barn. At noen av de drepte har nådd "konfirmasjonsalderen" endrer ikke det. Ikke uenig i dette. Poenget mitt var at når man nevner antall drepte "kvinner og barn" behøver ikke det bety at alle disse var sivile. At det er mange barn (i alle aldersgrupper) i Gaza betyr at Hamas har mange potensielle stridende. De er fortsatt barn. Men nå er ikke Hamas i noen tradisjonell strid. Det vokter de seg vel for. De skyter raketter fra eget område, og det er ingen grunn til å tro at de overlater den jobben til småunger. Det er ingen dokumentasjon på at Hamas har eller har brukt barnesoldater. At barn er medlemmer av Hamas, endog ideologisk overbeviste sådanne, gjør dem ikke til akseptable mål for gjengjeldelsesaksjoner. Barn har riktignok blitt brukt som selvmordsbombere ved noen anledninger, spesielt under den andre intifadaen for ti år siden, selvsagt en fryktelig praksis, men ikke noen begrunnelse for å oppfatte palestinske barn som potensielle eller faktiske stridende ved luftangrep mot boligområder. Geir Hvor mange av de stridende på Hamas sin side som er under 17 vet jeg ikke, men utifra hva google finner virker det som soldater under 18 utgjør en ikke ubetydelig del av deres styrke. Å flytte, avfyre og forsyne operasjonene som fører til hundrevis av rakettutskytninger krever nødvendigvis ganske mange folk og det ville nesten vært rart om ikke Hamas ble nødt til å bruke store deler av sitt maskineri til dette, i tillegg til at jeg regner med de har ett større antall "menn" under våpen. Kan ikke gå god for kildene men dette var i allefall noe av det første google fant for meg: http://www.thetower.org/hamas-training-tens-of-thousands-of-child-soldiers/ http://blogs.jpost.com/content/child-soldiers-palestine https://www.google.no/search?q=hamas+child+soldiers&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=3AzFU-2aOKT-ygPNpIG4DQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1920&bih=955 Igjen. Hele poenget er at når vi rapporterer "kvinner og barn" betyr ikke det nødvendigvis sivile. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Kan ikke gå god for kildene men dette var i allefall noe av det første google fant for meg: Jeg skal ikke begynne noen "linkekrig". Palestinakonflikten er preget av relativt bastante tilhengere for de to partene verden rundt, så alt kan bevises med linker der. Jeg har sagt mitt, og hvis du har sagt ditt, så kan vi overlate til leserne å vurdere gehalten i det. Ironisk nok er jeg Israel-tilhenger, og støtter ikke Hamas. Geir Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Hva om det var ditt eller hennes liv? Ja, hva om? Jeg vet jo ikke hvor mye livet hennes er verd. For henne, eller for samfunnet. Og i en nødsituasjon har jeg ikke tenkt å sette meg ned og google det. Jeg vet bare hvor mye mitt eget liv er verd, og det er ikke så mye lenger. Geir Vi vet ikke, men sannsynligheten for at du finner informasjon om henne på internett er svært liten, ja kanskje litt skattemessige tall. Men, det du finner om folk på internett gir ikke ofte særlig gode bilder av hvilken samfunnsnytte hun leverer oss. Kanskje hun er bestemor til en som snart kommer til å få svært viktige funksjoner, og at hun er med på å gi en han/hun en god barndom og dertil sterkere psyke/mental helse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Kanskje hun er bestemor til en som snart kommer til å få svært viktige funksjoner, og at hun er med på å gi en han/hun en god barndom og dertil sterkere psyke/mental helse. For eksempel. Kanskje het hun Pauline Einstein og var moren til Albert. Hvem vet. Og om hun ikke var mor eller bestemor til noen av betydning, nå eller i fremtiden, så hadde det for så vidt ikke endret min vurdering. Jeg graderer ikke menneskers verdi etter deres angivelige eller potensielle betydning, men etter Kardemommeloven. Er du grei og snill, så er du verdifull i mine øyne. Geir 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Hvor mange av de stridende på Hamas sin side som er under 17 vet jeg ikke, men utifra hva google finner virker det som soldater under 18 utgjør en ikke ubetydelig del av deres styrke. Ser ut at det sedvanlige sammensurium av betydningen av ordet barn er sterkt fremme: Biologically, a child (plural: children) is generally a human between the stages of birth and puberty. The legal definition of child generally refers to a minor, otherwise known as a person younger than the age of majority. http://en.wikipedia.org/wiki/Child Men, det du finner om folk på internett gir ikke ofte særlig gode bilder av hvilken samfunnsnytte hun leverer oss.Er et menneskes verdi målt ved hvor mye andre får ut av vedkommende? Endret 17. juli 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Hvor mange av de stridende på Hamas sin side som er under 17 vet jeg ikke, men utifra hva google finner virker det som soldater under 18 utgjør en ikke ubetydelig del av deres styrke. Ser ut at det sedvanlige sammensurium av betydningen av ordet barn er sterkt fremme: Biologically, a child (plural: children) is generally a human between the stages of birth and puberty. The legal definition of child generally refers to a minor, otherwise known as a person younger than the age of majority. http://en.wikipedia.org/wiki/Child Det er hele poenget mitt. Når det rapporteres om barn så er ofte den definisjonen som brukes så vid at den lett kan inkludere stridende. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Men, det du finner om folk på internett gir ikke ofte særlig gode bilder av hvilken samfunnsnytte hun leverer oss.Er et menneskes verdi målt ved hvor mye andre får ut av vedkommende? Hadde du stillet spørsmålet til en Stortingspolitiker så ville du sannsynligvis i et ærlig øyeblikk fått at det er slik de måler et menneskes verdi, for hvordan ellers skal de klare å forsvare parolen om "å få flest mulig ut i arbeid og aktivitet", jeg bare spør !? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Er det sånn at man ønsker å avskaffe "kvinner og barn først"-prinsippet? AtW Jeg er såpass gammeldags at hadde jeg vært om bord hadde jeg gladelig gitt bort plassen til en engstelig dame. Da er du vel også såpass gammeldags at kvinners plass er på kjøkkenet med matlaging og vasking og husstell hjemme? Eller er du selektiv med din gammeldagshet hvor kun kvinners ulemper skal fjernes? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Det får gå på behov og ikke kjønn. Jeg tror de fleste er enige i det prinsippet. Jeg syns vi skal slutte med å nedvurdere kvinnene ved å anta at de er mer sårbare enn menn i disse situasjonene. På ett vis er det et gode for den som får fordelen, men samtidig er det en nedlatende holdning at man bare antar at disse trenger å reddes mer enn menn. Jeg tror ikke det nødvendigvis er derfra tradisjonen kommer, jeg tror det kommer fra den evolusjonære tingen at det er verre å miste en kvinne enn en mann når det gjelder flokkens muligheter til framtidig reproduksjon, jeg tror dette fortsatt sitter litt i oss. AtW Og eldre kvinner burde henrettes på stedet og kastes i sjøen da vel? De er jo evolusjonært sett bare bortkastet å bruke resurser på... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Da er du vel også såpass gammeldags at kvinners plass er på kjøkkenet med matlaging og vasking og husstell hjemme? Eller er du selektiv med din gammeldagshet hvor kun kvinners ulemper skal fjernes? Det siste. Jeg er en "hvit ridder", vet du. Geir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Da er du vel også såpass gammeldags at kvinners plass er på kjøkkenet med matlaging og vasking og husstell hjemme? Eller er du selektiv med din gammeldagshet hvor kun kvinners ulemper skal fjernes? Det siste. Jeg er en "hvit ridder", vet du. Geir Tenkte meg det. Du er en sjåvinist og tydeligvis stolt av det. Får håpe det biter deg i ræva en gang, eller 10. Og håper du ikke har noe sønn for hans del. Endret 17. juli 2014 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Tenkte meg det. Ikke så helt vanskelig å tenke seg kanskje, siden vi har hatt disse diskusjonene før. Du er en sjåvinist og tydeligvis stolt av det. Nei. Men jeg vokste opp den gangen TV-sendingene gikk i sort/hvitt, og verdensbildet var det samme, og jeg fant etterhvert ut at verden tar seg bedre ut i farger og litt flere nyanser enn det dere opererer med. Får håpe det biter deg i ræva en gang, eller 10. Du om det. Jeg håper det samme ikke skjer deg. Det er kanskje ridderen i meg som snakker igjen, men jeg ønsker faktisk ikke mine meningsmotstandere noe vondt. Og håper du ikke har noe sønn for hans del. Jeg har to. De har overlevd. Geir 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Og håper du ikke har noe sønn for hans del. Jeg har to. De har overlevd. Geir Og du med dine holdninger bidrar til en værre tilværelse og dårligere muligheter for dem. Som sagt: Håper dine misandriske holdninger biter deg i ræva en dag. Og skulle sagt at jeg håper dine sønner opplever det også for at det skulle gå ut over deg, men jeg ønsker ikke noe slik for noen uskyldige bare for å ramme en tredjepart. Endret 17. juli 2014 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Som sagt: Du om det. Geir Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 (endret) Som sagt: Du om det. Geir Jeg er for likestilling, mens du er for diskriminering. Jeg tror det er ganske så objektivt hva som er den moralsk og etisk beste av de to holdningene. Lykke til på svømmeturen etter livbåten til random kvinne nr 500 ved neste forlis etter du har sett sønnen din drukne i det kalde vannet. Hva mener du om svarte mot hvite da? Burde de hvite få forrang ved evakuering? Det er vel en god og gammel holdning. Endret 17. juli 2014 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 (endret) Jeg er for likestilling, mens du er for diskriminering. Jeg tror det er ganske så objektivt hva som er den moralsk og etisk beste av de to holdningene. Nei. Du er ikke for likestilling. Og jeg er ikke for diskriminering. Det er ikke noe objektivt ved dette, bare subjektivt. Det handler om synsvinkel. Jeg ser det fra ståstedet til en mann som har hatt alle muligheter og de fleste fordeler i livet, og ikke føler seg det spor truet av at kvinnene ønsker seg det samme. Ditt ståsted kjenner du best selv, men det er åpenbart ikke det samme. Kjønnskampen er som de fleste rettighetskamper lettest å sammenligne med en pendel, eller rettere sagt flere, og de vil alltid svinge litt over til motsatt side før de snur. Hvis ikke har klokka stoppet å gå. Så lenge de ikke går i takt er ikke det noe å øse seg opp over. Lykke til på svømmeturen etter livbåten til random kvinne nr 500 ved neste forlis etter du har sett sønnen din drukne i det kalde vannet. Hvor kommer all bitterheten din fra, flesvik? La det være helt klart: Om en av mine sønner frivillig gir opp plassen sin til en annen, det være seg mann eller kvinne, svart eller hvit, gammel eller ung, fordi han mener at det er det riktig ut fra hans moral, så ære være ham for det. Jeg er - min liberalistiske ideologi til tross - av den mening at altruisme er bedre enn egoisme som moralsk rettesnor. Jeg kommer til å være uendelig trist om han drukner, men kommer til å være stolt over at han valgte etter overbevisning. Det behøver ikke en gang være for en sak jeg personlig støtter, så lenge deres motiv var godt: Jeg mener at vi skal være stolte over våre Afghanistanveteraner, selv om jeg inderlig ville kjølhalt de politikerne som bestemte at den krigen var en god idé. Hva mener du om svarte mot hvite da? Burde de hvite få forrang ved evakuering? Det er vel en god og gammel holdning. Jeg sa aldri at gamle holdninger var en god idé. Jeg sa at jeg var gammeldags (på det området.) Edit: Men ellers er jeg glad for at klokka går. Geir Endret 18. juli 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Det får gå på behov og ikke kjønn. Jeg tror de fleste er enige i det prinsippet. Jeg syns vi skal slutte med å nedvurdere kvinnene ved å anta at de er mer sårbare enn menn i disse situasjonene. På ett vis er det et gode for den som får fordelen, men samtidig er det en nedlatende holdning at man bare antar at disse trenger å reddes mer enn menn. Jeg tror ikke det nødvendigvis er derfra tradisjonen kommer, jeg tror det kommer fra den evolusjonære tingen at det er verre å miste en kvinne enn en mann når det gjelder flokkens muligheter til framtidig reproduksjon, jeg tror dette fortsatt sitter litt i oss. AtW Og eldre kvinner burde henrettes på stedet og kastes i sjøen da vel? De er jo evolusjonært sett bare bortkastet å bruke resurser på... Har du tenkt til å argumentere seriøst? Eller ser du ikke forskjellen på "dette handlingsmønsteret kan muligens forklares av evolusjonære grunner", og "jeg ønsker å henrette alle som ikke kan få barn"?. Er det slik logikk du vanligvis forfekter også? AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå