Gå til innhold

Redningsskøyta tok med seg kvinner, barn og skadde

Anbefalte innlegg

Her krasjer ferga inn i kaia for andre gang i dag

http://www.nrk.no/nordland/flere-skadet-etter-fergekollisjon-1.11818838

"Redningsskøyta og ambulansebåt kom etter hvert og tok med seg kvinner, barn og skadde. Passasjerer om bord har fått vite at det er hull i fergeskroget."

Hva er dette for slags likestilling? Artikkelen ble skrevet for 5 timer siden, og oppdatert for en time siden, og det er "Fortsatt passasjerer om bord".

På fire timer klarer de å få med seg resten av passasjerene med en tur til, når ferga bare ligger 1 km fra land.

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, tanken har slått meg :) Ikke mye likhet her, nei... Menn burde ha den samme retten til å bli reddet som kvinner, punktum slutt. Far har like mye rett til å bli reddet som mor... Og jeg tviler meget sterkt på at kvinner tar større skade av å befinne seg i slike situasjoner enn menn.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg. Synes i utgangspunktet det er diskriminerende men så vil jeg faktisk tro den gjennomsnittlige mannen takler kriser bedre enn en gjennomsnittlig kvinne. Må man foreta en kjapp prioriteing vil det isåfall være naturlig å ta kvinner, barn og andre 'svake' med først.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Syns den slutningen er litt forhastet så lenge vi ikke vet hvor store disse passasjergruppene var, og hvem som tok avgjørelsen om å hente kvinner og barn først.

Hente kvinner og barn først kan jeg gå med på. Men i dette tilfellet ble resten av passasjerene ikke hentet overhodet.

Vet ikke helt jeg. Synes i utgangspunktet det er diskriminerende men så vil jeg faktisk tro den gjennomsnittlige mannen takler kriser bedre enn en gjennomsnittlig kvinne. Må man foreta en kjapp prioriteing vil det isåfall være naturlig å ta kvinner, barn og andre 'svake' med først.

Joda, men når de har hatt timesvis på seg så kunne de kjørt på nytt etter den første turen der de måtte ta en kjapp prioritering.
Lenke til kommentar

"Skadde passasjerer, kvinner med barn og en eldre kvinne ble evakuert fra MF "Godfjord"

Det er da ikke så rart at de også tar med foreldrene til barna? Med mindre det var menn ombord som ikke fikk være med sine barn, forstår jeg egentlig ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var jo bare herlig å lese at Sjøfartsdirektoratets folk også var passasjerer og på tilsynreise for den forrige kollisjonshendelsen.

Ellers trist for de som ble skadet fysisk og psykisk av dette. En slik hendelse kan skade sinnet for livet.

Lenke til kommentar

Synes det høres ut som de evakuerte de skadde (selvsagt) og så tok de med seg småunger med en av foreldrene og de hysteriske. Mens dette ble utført kom vel situasjonen såpass under kontroll at det ikke var så viktig å evakuere resten.

Lenke til kommentar

Er det sånn at man ønsker å avskaffe "kvinner og barn først"-prinsippet?

AtW

Jeg er såpass gammeldags at hadde jeg vært om bord hadde jeg gladelig gitt bort plassen til en engstelig dame. En engstelig mann for den saks skyld. Spesielt om de hadde barn med seg. Og om det sto mellom kona og meg så hadde jeg latt kona få den plassen.

Men i disse antifeministiske tider er det vel viktigere å stå på mannens rettigheter, spesielt når man bare sitter på internett og skriver om det.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det får gå på behov og ikke kjønn. Jeg tror de fleste er enige i det prinsippet. Jeg syns vi skal slutte med å nedvurdere kvinnene ved å anta at de er mer sårbare enn menn i disse situasjonene. På ett vis er det et gode for den som får fordelen, men samtidig er det en nedlatende holdning at man bare antar at disse trenger å reddes mer enn menn.

Lenke til kommentar

Det får gå på behov og ikke kjønn. Jeg tror de fleste er enige i det prinsippet. Jeg syns vi skal slutte med å nedvurdere kvinnene ved å anta at de er mer sårbare enn menn i disse situasjonene. På ett vis er det et gode for den som får fordelen, men samtidig er det en nedlatende holdning at man bare antar at disse trenger å reddes mer enn menn.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er derfra tradisjonen kommer, jeg tror det kommer fra den evolusjonære tingen at det er verre å miste en kvinne enn en mann når det gjelder flokkens muligheter til framtidig reproduksjon, jeg tror dette fortsatt sitter litt i oss.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, historisk sett er tap av en mann ikke så ille som tap av en kvinne, kall det evolusjon eller noe annet men det er slik det har vært.

Dog i disse dager hvor vi har alenefedre, kanskje vi burde revurderer det og si barn og deres foreldre i stede?

Lenke til kommentar

Hva med kjønnskvotering. Og kaste bort verdifulle sekunder i en kritisk fase av redningsarbeidet? Siden at det evolusjonsmessig kan hende at enkelte av mennene bærer på gode gener, så bør et lite knippe menn også reddes. :p

Dessuten har menn den fordelen at de kan være fruktbare lenge. Så kvinner som har passert menopause, bør tas om bord sist i redningsskøyta, helikopteret, elns. :blink:

post-30484-0-20254300-1404986037_thumb.jpg

Også bør folk med slikt utseende kommer først i køen, da det kan hende de er bærere av evolusjonsmessige fortrinn. :love:

For det er jammen ikke godt å vite. Så da bør man ta dem først okke som. Kapteinen har ikke tid å sende inn prøver til genanalyser likevel. Og de som foretar genanalyser vet bare toppen av isfjellet eller mindre om gener dessverre. :D

Her er noen kandidater til:

http://www.oddee.com/item_98557.aspx

a98557_eye_2-2-pupils.jpg

http://www.oddee.com/item_98838.aspx

a98838_Oddee-sports-1.jpg

a98838_Oddee-sports-8.jpg

a98838_Oddee-sports-4.jpg

Og dette er jo en spesiell type. De bør vel også bevares? Tilpassingsdyktighet.

a98031_summer_10-parking-lot.jpg

Nok en tilpassingsdyktig:

afterpartychat.jpg?w=300

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

For min del kunne gjerne noen dame tatt plassen min, men jeg vil ikke si at kvinner er mer verdt enn menn og derfor skal bli reddet først. Barn derimot burde komme først i lag med sin føresett. Synes det egentlig er ganske trist jeg. Eksempelvis står det nå på dagbladet at 24 kvinner og 35 barn drept på Gaza så langt. Er noen sjeler mer verdt enn andre liksom? Tydeligvis var mennene så lite verdt at de ikke trengte å bli nevnt en gang.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg tror ikke det nødvendigvis er derfra tradisjonen kommer, jeg tror det kommer fra den evolusjonære tingen at det er verre å miste en kvinne enn en mann når det gjelder flokkens muligheter til framtidig reproduksjon, jeg tror dette fortsatt sitter litt i oss.

AtW

Jeg tror ikke det. Det har aldri vert et problem med antall barn, men mer å gi barne gode oppvekstforhold med mat osv. Det er heller mennenes lyst til å fjerne konkurranse isåfall. Det at mennene dør er bra for dem genetisk. Polygami. Uff.

Lenke til kommentar

For min del kunne gjerne noen dame tatt plassen min, men jeg vil ikke si at kvinner er mer verdt enn menn og derfor skal bli reddet først. Barn derimot burde komme først i lag med sin føresett. Synes det egentlig er ganske trist jeg. Eksempelvis står det nå på dagbladet at 24 kvinner og 35 barn drept på Gaza så langt. Er noen sjeler mer verdt enn andre liksom? Tydeligvis var mennene så lite verdt at de ikke trengte å bli nevnt en gang.

Som nevnt tror jeg ikke det handler så mye om verdi, men hva vi forventer av hverandre. Jeg vil tro at den gjennomsnitlige mannen er bedre utstyrt for å takle en del slike kriser enn den gjennomsnitlige kvinnen, selv om avvikene helt sikkert er veldig store og for store til at en slik generell vurdering har noen stor verdi. Jeg vil nesten tro at de som faktisk gjennomfører evakueringer også tar med andre faktorer, som overvekt osv. når de vurderer hvem som skal evakueres. Sånn sett tror jeg kvinner og barn blir en tabloid måte å si "svake" på i slike sammenhenger.

Når det gjelder Gaza vil jeg anta at det har mye å gjøre med en litt gammeldags oppfatning om at kvinner og barn i allefall ikke er stridende. Slik fremstiller man alle drap på "kvinner og barn" som drap på sivile, mens det ikke nødvendigvis er tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...