Gå til innhold

Excel-problem, filter, vba?


wanvik

Anbefalte innlegg

Har fått et lite problem..

Jeg skal lage en liste på jobben som viser navn og arbeidstid. (Arbeidstiden varierer fra uke til uke for en del av dem.)

Problemet er som følger: Jeg skal vise navn og arbeidstid for den aktuelle uka, og to uker fremover. Hvordan gjør jeg dette?

Tenkte først VBA, men der har jeg glemt det lille jeg kunne, og satte meg ned og forsket litt i excel isteden. Fant ut at det går an å bruke filter, men får ikke satt opp filteret slik at det tar utgangspunkt i den aktuelle uka (weeknum(celle med =IDAG())), får bare til å velge verdier som ligger i lista.

 

Er det noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Du har ikke spesifisert utfordringen så veldig godt;-)

 

For å få filter til å funke, må man ha rader og kolonner, hvor de aktuelle filterverdiene står i samme kolonne (enklest)

 

Forslaget med å bruke weeknum-funksjonen er godt det. Plasser den i siste kolonne i listen:

 

=weeknum(A1;2)

 

og bruk den kolonnen i filteret (funksjonen returnerer ukenummeret når A1 er en gyldig dato - konstanten 2 betyr at uken begynner på mandag, mens 1 vil bety at uken starter på søndag)

 

OBS - dette er fra engelsk versjon + hvis weeknum-funksjonen gir #NAME, må du installere add-inn-en Analysis ToolPak (Tools-Add Ins)

Lenke til kommentar

Hehe, ble nok litt knapp den infoen ja..

Har lagt inn analysis toolpak.

weeknum fungerer helt fint det, problemet mitt er vel i grunn at jeg har prøvd å referere til den cellen hvor ukenummeret ligger, men det virker ikke som filteret vil godta annet enn verdier fra det området jeg skal filtrere, ergo en må endre filteret hver mandag slik det er nå..

Har naturligvis rader og kolonner..

 

Prøvde også med "avansert filter" men det gikk ikke stort bedre..

 

EDIT: Litt mer info.. I kolonnen helt til venstre har jeg ukenumrene, og i kolonnene bortover ligger de forskjellige navnene, med arbeidstid nedover uke for uke.

Siden jeg ikke har tilgang til arket her, kan jeg desverre ikke komme med noe mer spesifikt..

 

Og grunnen til at jeg skal lage dette: Dette regnearket skal dekke 2 år, med ca 15 ansatte, dvs. det blir en ganske lang liste, så det kan være veldig greit å få se kun den infoen en trenger der og da, uten å bla så veldig mye for å finne den.

Lenke til kommentar

He-he, prøver igjen;-)

 

Tror nok du bør ta en ny vurdering av avanserte filter, sammen med weeknum-funksjonen. Du har nok rett mht autofilter - de klarer nok ikke å referere noe utenfor det definerte listeområdet.

 

OK - lag kriteriaområde et eller annet sted, bruker her overskriftene "ukenr"

 

Ukenr     Ukenr

>=43      <=45

 

Hvordan få frem ">=" + tallene? Formelene hhv:

=">=" & weeknum(now();2)

="<=" & weeknum(now();2)+2

OK - du må kjøre filteret en gang i uka, men det er jo bare å spille inn en makro det, og tilordne det en knapp, så kan hvem som helst på jobben fikse det (btw - du kan jo ogås legge inn en referanse på siste ukeantallet i siste weeknum-funksjon for å la brukeren taste inn antall uker...)

 

Nærmere løsning denne gangen?

Lenke til kommentar

Synes faktisk det luker velig Access av denne oppgaven din.

 

Du har nok en liste på næremere 1500 linjer som vokser fort, dermed kan det være lurt å tenke Access, det kommer nok en dag da sjefen din ønsker mer informasjon ut av arket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...