lesles Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Hvis selfie kamera er det du vil ha, så er kanskje dette kameraet mitt i blinken? jeg kommer til å ha stativ, og holde meg en viss avstand fra kameraet, så tror ikke det beste valget her. Ser ut som fjortis objekt;P 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 Hvis du vil ha et lite systemkamera kan du også vurdere Samsung NX300M eller NX3000: https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx300m-209395 https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx3000-208522 NX300M (kun M-modellen kan ta selfie) er den mest avanserte siden den er kjappere, har bedre autofokus (fasestyrt) og har bedre skjerm, men kun NX3000 har det lille spennende 16-50mm objektivet som gjør at man får plass til kameraet i jakkelommen. Dette objektivet er ikke i vanlig salg ennå, men jeg har fått bestilt et på eBay fra Korea. Pris fra kr 4000-5000, kan fjernstyres med smartmobil/nettbrett over WiFi, flere små og skarpe objektiver hvis man ønsker mer lyssterke eller mindre objektiver.. Hvorfor er M modellen for selfie? begge har flippbar skjerm..? Og hvordan er kvaliteten på disse kameraene sammenlignet med speilrefleks? Vil jeg få like bra bilder ut av det? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 (endret) NX300 uten M klarer bare å vippe skjermen 90° opp til vannrett, mens M-modellen kan vippe skjermen 180° opp til loddrett slik at man se bildet forfra. Ellers er de like. Begge kameraene gir like gode bilder som speilrefleks. De har like stor sensor (APS-C), men mangler speil og optisk søker slik speilrefleks har. Etter jeg kjøpte et NX100 for noen år siden pensjonerte jeg mitt Canon EOS 50D, og kjøpte siden NX300 for å få bedre autofokus. Når man bruker 30mm pancake-objektivet er det perfekt til å ta bilder innendørs uten blits, og folk legger nesten ikke merke til at jeg går rundt med kamera. Ulempen er at det mangler søker, og kameraet er litt lite når man monterer en tung tele eller stor blits på det. Her er en test av NX300 (uten M), NX3000 er så ny at det er få tester: http://www.akam.no/artikler/test-samsung-nx300/135880 (NX3000 er en simplere utgave av NX300M, med mer plast og dårligere autofokus og skjerm. Bildene blir sannsynligvis like gode). En fordel med AMOLED-skjermen til NX300 er at den aldri blir sort når man bruker polariserte solbriller. Det er plagsomt å måtte ta av seg solbrillene for å se LCD-skjermen når man skal ta bilder på høykant med andre kamera. Endret 9. juli 2014 av Frobe 2 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2014 NX300 uten M klarer bare å vippe skjermen 90° opp til vannrett, mens M-modellen kan vippe skjermen 180° opp til loddrett slik at man se bildet forfra. Ellers er de like. Begge kameraene gir like gode bilder som speilrefleks. De har like stor sensor (APS-C), men mangler speil og optisk søker slik speilrefleks har. Etter jeg kjøpte et NX100 for noen år siden pensjonerte jeg mitt Canon EOS 50D, og kjøpte siden NX300 for å få bedre autofokus. Når man bruker 30mm pancake-objektivet er det perfekt til å ta bilder innendørs uten blits, og folk legger nesten ikke merke til at jeg går rundt med kamera. Ulempen er at det mangler søker, og kameraet er litt lite når man monterer en tung tele eller stor blits på det. Her er en test av NX300 (uten M), NX3000 er så ny at det er få tester: http://www.akam.no/artikler/test-samsung-nx300/135880 (NX3000 er en simplere utgave av NX300M, med mer plast og dårligere autofokus og skjerm. Bildene blir sannsynligvis like gode). En fordel med AMOLED-skjermen til NX300 er at den aldri blir sort når man bruker polariserte solbriller. Det er plagsomt å måtte ta av seg solbrillene for å se LCD-skjermen når man skal ta bilder på høykant med andre kamera. Oh, da skjønner jeg. Men hvis man sammenligner dette kamerat med Olympus e-m10 eller de nye canon speilrefleks-kameraene på snapsort, så ser man fort at den får en del poengsum mindre.. Er det noe jeg bør tenke på? ..... http://www.vg.no/forbruker/teknologi/mobil-og-tele/ny-trend-her-er-selfie-stangen/a/23249142/ Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. juli 2014 Del Skrevet 9. juli 2014 Skulle jeg brukt mer penger på nytt kamera i dag ville jeg vurdert både E-M10 og diverse Fujifilm-kamera, men jeg syntes jeg fikk mest for pengene med Samsung siden jeg klarer meg uten søker. Søkeren i Olympus-kameraet gir nok ekstrapoeng i Snapsort, men man bør også sjekke med andre kilder og vurdere hva man selv vektlegger av ytelser og funksjoner. Selv kjøpte jeg Samsung NX100 i påvente av en moderne Canon-modell som EOS 70D, men da 70D til slutt kom på markedet kjøpte jeg isteden NX300 da den var mye billigere og mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå