lesles Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Er på søken etter et selfie systemkamera. Med dette mener jeg et kamera hvor jeg har muligheten til å vri i skjermen på et visst nivå hvor jeg kan se meg selv, mens jeg bildet. Jeg ønsker også muligheten til en utløser, enten med mobil eller annet utstyr (helst mobil) slik at jeg får tatt bilder på avstand. Hvilke type objektiver jeg har behov for, har jeg ingen anelse, men det er ikke ansikts-portrett bilder som er målet her, men heller mer typiske modellbilder. Fra før av har jeg canon 450d, så litt om kamera kan jeg nå, og vil ta et steg videre. Så ønsker gjerne et kamera som er bedre enn dette, på kvalitet. Hastighet er ikke så viktig, da jeg bruker god tid på å ta bildene, men best mulig kvalitet er det jeg søker etter. Budsjettet mitt er rundt 5000,-? Det behøver ikke å være speilrefleks, for da antar jeg prisen vil stige en del, og det samme gjør størrelsen på kamera såklart. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hva har du av optikk fra før av? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Tja, av Nikon-modeller (som er det jeg har oversikt over), så er vel D5300 et greit alternativ. Vridbar skjerm som kan pekes fremover, og mulighet for fjernstyring via trådløst nett. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Hva har du av optikk fra før av? den vanlige som fulgte med 18-55 mm og 50mm 1.8 Tja, av Nikon-modeller (som er det jeg har oversikt over), så er vel D5300 et greit alternativ. Vridbar skjerm som kan pekes fremover, og mulighet for fjernstyring via trådløst nett. Hadde kanskje vært en fordel med mindre kamera.. Da får jeg brukt den mer..? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hva har du av optikk fra før av? den vanlige som fulgte med 18-55 mm og 50mm 1.8 Tja, av Nikon-modeller (som er det jeg har oversikt over), så er vel D5300 et greit alternativ. Vridbar skjerm som kan pekes fremover, og mulighet for fjernstyring via trådløst nett. Hadde kanskje vært en fordel med mindre kamera.. Da får jeg brukt den mer..? Panasonic G5 eller G6 er mindre enn D5300 og har skjerm som kan peke fremover. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hvis du vil holde deg til Canon har både 600D, 650D, 700D, 60D og 70D flippbar skjerm som vil fungere til det du ber om her. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Hvis du vil holde deg til Canon har både 600D, 650D, 700D, 60D og 70D flippbar skjerm som vil fungere til det du ber om her. Er ikke viktig for meg å holde meg til Canon. Liker Canon kameraer, men ettersom jeg ikke har investert så mye i objektiv, er det greit å bytte til noe annet, hvis den tilfredsstiller mine behov. Begynner optikeren til Canon som fulgte med er ikke noe å skryte av, og 50mm 1.8 var bare bortkastet penger følte jeg.. Tar flere sekunder før den i det hele tatt klarer å fokusere. Så går helt fint om jeg bytter merke. Det kunne ha vært fint om jeg hadde gått litt ned i størrelse. Olympus OM-D E-M10 ser ikke verst ut, men hvor mye er egentlig skjermen flippbar? Endret 7. juli 2014 av lesles Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) For kjapp fokusering - bruk søkeren, ikke skjermen bakpå. Så bruker du det "riktige" fokussystemet, det fasedetekterende autofokussystemet, som er markant kjappere. Og - EF 50/1,8 er skarpt til prisen - blendet litt ned er det bælskarpt. OM-D E-M10 er et framifrå kamera, men kan ikke flippe skjermen rundt - det kan kun tilte skjermen litt opp og litt ned. Endret 7. juli 2014 av Trondster Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 For kjapp fokusering - bruk søkeren, ikke skjermen bakpå. Så bruker du det "riktige" fokussystemet, det fasedetekterende autofokussystemet, som er markant kjappere. Ohh, skrev feil i første posten.. Det er en Canon 400d jeg sitter med, og da har den bare søker jeg kan bruke til å ta bilder med. Og jeg merker ikke at den er rask, gjør jeg noe feil? OM-D E-M10 er et framifrå kamera, men kan ikke flippe skjermen rundt - det kan kun tilte skjermen litt opp og litt ned. det var synd, jeg så til å like den godt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Ad fjernutløser kan du kikke på Canon RC-6, som er fjernutløser som fungerer med stort sett samtlige Canon-modeller, også med 400D. Du vil nok få bedre fokushastighet om du holder deg til senterpunktet, men noen fokusracer er den ikke. Du vil merke at den jager litt mer når det er mørkt og dårlig belysning, mens det går kjappere på kontrastfylte flater i godt lys. Har du den gamle 18-55'en uten IS er den ikke det helt store optisk. Endret 7. juli 2014 av Trondster Lenke til kommentar
klo Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 OM-D E-M10 kan du styre med bilde via mobil eller pad om det er et alternativ til vridbar skjerm. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Ad fjernutløser kan du kikke på Canon RC-6, som er fjernutløser som fungerer med stort sett samtlige Canon-modeller, også med 400D. Du vil nok få bedre fokushastighet om du holder deg til senterpunktet, men noen fokusracer er den ikke. Du vil merke at den jager litt mer når det er mørkt og dårlig belysning, mens det går kjappere på kontrastfylte flater i godt lys. Har du den gamle 18-55'en uten IS er den ikke det helt store optisk. Skal gjøre flere forsøk og se om jeg får det til. Det er den gamle uten IS. så.. jeg lurer på om jeg har gått glipp av mye ved å ikke ha kjøpt nye objektiver..? OM-D E-M10 kan du styre med bilde via mobil eller pad om det er et alternativ til vridbar skjerm. Finnes det en youtube video på dette så jeg kan se hvordan det funker? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 http://www.lydogbilde.no/test/sony-a5000 Hva med Sony a5000? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Skal gjøre flere forsøk og se om jeg får det til. Det er den gamle uten IS. så.. jeg lurer på om jeg har gått glipp av mye ved å ikke ha kjøpt nye objektiver..?Du vil nok få en del på å bytte ut 18-55'en, men 50/1.8 nedblendet til f/4 eller så er skarp og fin som bare det. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 OM-D E-M10 kan du styre med bilde via mobil eller pad om det er et alternativ til vridbar skjerm. Ohh mener du at jeg kan se kameraets live view direkte på mobilskjermen..? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 http://www.lydogbilde.no/test/sony-a5000 Hva med Sony a5000? Den har en vippbar skjerm, men føler at det finnes bedre kameraer for den prisen, tar jeg feil? Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Tja, det er nok ikke det beste kameraet for prisen, men kanskje det nærmeste du kommer et "selfie systemkamera". Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Hvis du vil ha et lite systemkamera kan du også vurdere Samsung NX300M eller NX3000: https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx300m-209395 https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx3000-208522 NX300M (kun M-modellen kan ta selfie) er den mest avanserte siden den er kjappere, har bedre autofokus (fasestyrt) og har bedre skjerm, men kun NX3000 har det lille spennende 16-50mm objektivet som gjør at man får plass til kameraet i jakkelommen. Dette objektivet er ikke i vanlig salg ennå, men jeg har fått bestilt et på eBay fra Korea. Pris fra kr 4000-5000, kan fjernstyres med smartmobil/nettbrett over WiFi, flere små og skarpe objektiver hvis man ønsker mer lyssterke eller mindre objektiver.. Endret 7. juli 2014 av Frobe 1 Lenke til kommentar
klo Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 OM-D E-M10 kan du styre med bilde via mobil eller pad om det er et alternativ til vridbar skjerm. Ohh mener du at jeg kan se kameraets live view direkte på mobilskjermen..? Ja det stemmer Og man kan endre instillinger, osv. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hvis selfie kamera er det du vil ha, så er kanskje dette kameraet mitt i blinken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå