Kampsport Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hei. Jeg har jobba i to forskjellige firma ifjor (2013), ett bare noen månender og det andre jeg har vært i lære i. Ingen av firmaene har jeg vært ansatt i ett helt år. Så på Lønns- og trekkoppgaven for 2013 der feriepengegrunnlaget står. Er det riktig at det ligger mellom 10-12% av feriepengegrunnlaget er det man skal ha? Og får jeg det nå i år ettersom jeg ikke har vært ansatt igjennom hele 2013? Og når får man feriepengene? Takker for svar! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Selv om du jobber kun en uke får du feriepenger, du kan derimot få de utbetalt med en gang på "siste lønnsslipp" Så vidt jeg er kjent er feriepengene 12% De kommer i Juni året etter. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Selv om du jobber kun en uke får du feriepenger, du kan derimot få de utbetalt med en gang på "siste lønnsslipp" Så vidt jeg er kjent er feriepengene 12% De kommer i Juni året etter. Har en månedslønn jeg ikke har fått betalt for enda, så da skal jeg få feriepengene sammen med den nå? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Selv om du jobber kun en uke får du feriepenger, du kan derimot få de utbetalt med en gang på "siste lønnsslipp" Så vidt jeg er kjent er feriepengene 12% De kommer i Juni året etter. Har en månedslønn jeg ikke har fått betalt for enda, så da skal jeg få feriepengene sammen med den nå? Det er mulig ja Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Selv om du jobber kun en uke får du feriepenger, du kan derimot få de utbetalt med en gang på "siste lønnsslipp" Så vidt jeg er kjent er feriepengene 12% De kommer i Juni året etter. Har en månedslønn jeg ikke har fått betalt for enda, så da skal jeg få feriepengene sammen med den nå? Det er mulig ja Hva hvis jeg ikke får de da, tid får jeg de? Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Er vel ikke verre enn å ringe arbeidsgiver/lønningskontor, så får du garantert riktig svar? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Hva med å spørre arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Nei det gjør jeg ikke. Han har unnlatt å betale lønn og diverse ting jeg har krav på flere ganger, så stoler ikke på hva han sier. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Poenget er om jeg har KRAV på feriepenger av han ettersom det er noe jeg må finne ut på egenhånd. Lønns -og trekkoppgaven står det at feriepengegrunnlaget mitt er på 63121 kr. Altså 63121 kr * 0,12 (som er 12%) = 7575 kr. Men det jeg ikke har fått svar på av dere om jeg har krav på det. Må få rede på om han må betale det ut til meg så jeg har noe å si imot han. Han prøver seg alltid på ikke betale det han skal, vært under hele arbeidsforholdet med lønn, arbeidstøy osv osv osv. Så uaktuelt å høre med han, sett på lønnslippene min kan ikke finne nummer eller hva firmaet han bruker som regnskapsfører heter... Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Du har krav på minimum 10,2% i feriepenger. Endret 7. juli 2014 av ilPrincipino Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Poenget er om jeg har KRAV på feriepenger av han ettersom det er noe jeg må finne ut på egenhånd. Lønns -og trekkoppgaven står det at feriepengegrunnlaget mitt er på 63121 kr. Altså 63121 kr * 0,12 (som er 12%) = 7575 kr. Men det jeg ikke har fått svar på av dere om jeg har krav på det. Må få rede på om han må betale det ut til meg så jeg har noe å si imot han. Han prøver seg alltid på ikke betale det han skal, vært under hele arbeidsforholdet med lønn, arbeidstøy osv osv osv. Så uaktuelt å høre med han, sett på lønnslippene min kan ikke finne nummer eller hva firmaet han bruker som regnskapsfører heter... Du skal selvsagt ha feriepenger ja. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2014 Nå har jo tidligere arbeidsgiver enda ikke satt inn ei eneste krone. Han er jo på campingferie eller noe slikt. Han fortalte meg for ei uke siden at han ikke var hjemme før søndag. Men nå sendte jeg ei melding til han for å minne han på det, nå var det noe annet. Han skreiv at han ikke var hjemme enda og KANSKJE kom hjem en tur på onsdag. Tror han er vanskelig med vilje som han har alltid vært. Jeg hadde jo sendt arbeidstimene mine og det til regnskapsføreren for langt over 2 måneder siden. Så skreiv jeg på nytt da med feriepenger og kjøre godgjørelse og lønn på en mail for over ei uke siden som han sa jeg skulle gjøre det. Han kunne jo bare videresendt den til regnskapsføreren sin? Ellers så kunne jeg jo bare gjort det for han fra min mail om jeg hadde fått mailen hennes. Har han lov til å holde på sånn??? Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 14. juli 2014 Del Skrevet 14. juli 2014 Du skal ha feriepenger for det du tjente året før. Dvs. om du jobbet i desember og fikk lønningen i januar, skal dette betales ut. Feriepenger kommer enten i juni eller du får de utbetalt når arbeidsforholdet slutter. Jeg hadde anbefalt deg å ta kontakt med en fagforening om du har noen, hvis ikke arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Venter ut denne uka, har alikevel venta så lenge nå hvis ikke så gjør jeg det. Opplæringskontoret har vært klaga til mange ganger men de gjør ikke en forbanna drit. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Venter ut denne uka, har alikevel venta så lenge nå hvis ikke så gjør jeg det. Opplæringskontoret har vært klaga til mange ganger men de gjør ikke en forbanna drit. Da må du klage til andre, arbeidstilsynet, fagforening ol. Eller politianmelde det om du ikke kommer noen vei. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Venter ut denne uka, har alikevel venta så lenge nå hvis ikke så gjør jeg det. Opplæringskontoret har vært klaga til mange ganger men de gjør ikke en forbanna drit. Da må du klage til andre, arbeidstilsynet, fagforening ol. Eller politianmelde det om du ikke kommer noen vei. Har tenkt til å ta det videre. Men venter til slutten av uka, har jeg ikke fått noe, eller ikke alt så gjør jeg det. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 15. juli 2014 Del Skrevet 15. juli 2014 Venter ut denne uka, har alikevel venta så lenge nå hvis ikke så gjør jeg det. Opplæringskontoret har vært klaga til mange ganger men de gjør ikke en forbanna drit. Da må du klage til andre, arbeidstilsynet, fagforening ol. Eller politianmelde det om du ikke kommer noen vei. Har tenkt til å ta det videre. Men venter til slutten av uka, har jeg ikke fått noe, eller ikke alt så gjør jeg det. Jeg hadde ringt tre ganger dagen, men du ser selv! Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Til tidligere arbeidsgiver tenker du på? Kommer dessverre ingen vei, men får håpe det løser seg nå, begynner å bli rimelig lei og forbanna på sånn tull som han har holde på med siden jeg begynte...Men som sagt gir jeg han til fredagen ellers så tar jeg videre kontakt med arbeidstilsynet eller fagforening. Har også gjentatte ganger opplyst opplæringskontoret om saken, men de tar jo ikke tak, må jo gjøre alt selv. Tungvindt når man er 18 år og ny i arbeidslivet og ny i yrket så man jo mase og slite seg ut på grunn av folk som er langt over 40 ikke greier å gjøre det de skal. Lenke til kommentar
Kampsport Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Har fremdeles ikke fått ei krone... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Påtide å involvere andre, dette er ikke opplæringskontoret sitt ansvar. Ta kontakt med fagforening, om du har meldt deg inn i en. Har du ikke så ta kontakt med den fagforeningen som har med ditt fag å gjøre. Arbeidstilsynet burde du også ta en prat med. For å få litt fortgang ville jeg bare sagt til arbeidsgiver at du er i kontakt med arbeidstilsyn og fagforening, da skjer det nok ting skal du se.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå