steinhaug Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg er i ferd med å skaffe meg Asus PC-DL DeLuxe med doble Xeon prosessorer, samt et Abit IC7 Max3 hovedkort jeg har tenkt å klokke opp litt. Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på med disse to kortene? Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 at det er totalt bortkasta med dual Xeon, men det visste du vel...en annen ting du må være klar over er at max3 kortet har en tendens til å bråke en god del, både med chipset og med otesvifta, men ellers er det jo ett suverent kort Lenke til kommentar
steinhaug Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvorfor er ikke dual Xenon bra da? Jeg har kjørt med dual maskiner de siste 4 årene, og har meget god erfaring med slike. Ikke fordi de nødvendigvis har vært så raske i form av stenharde specs på kortet. Disse har tradisjonelt vært meget konservative, siden de er serverkort, og følgelig laget for driftssikkerhet fremfor alt. Men, når det kommer til å "tygge" tunge oppgaver, slik jeg har behov for til grafisk produksjon - er det ingenting som kan måle seg med dual maskiner. De dual Xenon maskinene jeg har sett så langt er lynraske når det gjelder å behandle store datamengder i forbindelse med å "rippe" filer til fotosettere, platebrennere ol. Eksempelvis å gjøre om en 1 GB eller større .ps fil til PDF. Eller, for den sakens skyld, å behandle bilder i Photoshop, eller arbeide med flere tunge programmer oppe samtidig. Som Photoshop, InDesign samt ymse andre programmer som jo er hendige å ha der. Maskiner med en prosessor kneler fort da, siden man bruker 100% av prosessorkapasiteten, og da er det jo ikke mye som skjer. Er det noe spesielt med Xenon prosessorene siden du har den oppfatningen? Ellers takk for øvrige opplysninger. Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 lissom helt seriøst...er det verd så mye penger? har en kompis som har en dual xeon 2.4 maskin, å den scorer like 5% bedre enn min, mens den koster det doble...greit hvis du bruker hele dagen i photoshop å slikt, men ellers er det jo altfor dyrt. Lenke til kommentar
steinhaug Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Faktisk, ja. Jeg kjenner ikke ytelsen på en Xeon 2,8 - men jeg vet hva min gamle dual P III 900 MHz er god for. Benchmarks blir ikke så imponerende, det har du rett i. Det er bare det at slike maskiner klarer å dra uhyggelige arbeidsmengder, kjøre mye programmer samtidig, og prosessorene blir ALDRI overstresset. Den kjente greia med at muspekeren plutselig "sitter fast" på skjermen er totalt ukjent med dual maskiner, og ytelsen kommer til sin rett når det er snakk om tunge operasjoner og tunge filer. Derimot er det bare tull til spill og "vanlig" bruk. Beklageligvis kommer elendigheten med en prislapp, ja. Du finner jo knapt nok en Xeon strømforsyning til under 1.500 kroner, og med de fleste (ikke Asus PC-DL DeLuxe) hovedkort til Xeon kan heller ikke bruke vanlige ATX kabinetter. Dermed er utvalget mindre, og såkalt "gode" kabinetter helsikes dyre. Et bra kabinett fra Lian Li (bra om man ødelegger lydisoleringen og borer 3 - 4 hull til nye vifter) koster en bagatell av 2.850 kroner, eksempelvis - + power. Så er det naturligvis dobbelt opp for prosessorene. Jeg er helt enig med deg i at dette er fullstendig bortkastet til nær sagt alt bruk utenom arbeidsstasjoner for tunge operasjoner og servere. Men da rettferdiggjøres faktisk prisen. Nå er det jo ikke direkte gratis å kjøpe topp utstyr til en prosessor heller da, særlig ikke om man blir nødt til å bruke PC4000 RAM og slike greier. Det koster da pokker i meg godt nok en haug med kroner det også. Hensikten er jo egentlig å forsøke å få samme ytelsen billigere - men jeg tviler på at jeg får min Abit IC7 Max3 maskin til å yte i nærheten. Men - jeg kan jo selvsagt håpe Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 22. oktober 2003 Del Skrevet 22. oktober 2003 Dual maskiner er som oftest beregnet på servere og tunge arbeidsstasjoner.. de er ikke beregnet på spill og slikt, og godt er det med tanke på prisen!, men at du kan kjøre flere tunge oppgaver samtidig uten at maskina skal klikke helt.. Lenke til kommentar
steinhaug Skrevet 22. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2003 Et enkelt eksempel, som jeg er sikker på de fleste kjenner, er å kopiere en mappe på en 8 - 10 GB fra en harddisk til en annen. I et slikt tilfelle er det greit med en Dual maskin, ser du. Det er ikke mye man får gjort med en vanlig maskin den første timen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå